مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان از مرمت و احیای ۵۰ شی تاریخی نفیس در این استان خبر داد و گفت: این اشیا شامل ۲۵ سکه و ۲۵ سفال کشف شده در سطح استان است.
کد خبر: ۹۲۴۹۶۳
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۴ 17 December 2020

امیر ارجمند روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران افزود: این اشیا شامل ۱۹ سکه مسی کشف شده از شهر سجاس شهرستان خدابنده، ۶ سکه نقره از مخزن معاونت میراث فرهنگی و ۲۵ سفال مکشوفه از گورستان حسن بلاغی شهرستان ایجرود و گورستان انذر شهرستان طارم که متعلق به عصر آهن هستند، می باشد

ارجمند اظهار داشت: اقداماتی که بر روی این ۵۰ شی فرهنگی، تاریخی انجام خواهد شد، شامل بررسی و مشاهدات ماکروسکوپی، آسیب شناسی اشیا و انجام آزمایشات اولیه جهت شناسایی عوامل آسیب رسان، پاکسازی به ۲ روش مکانیکی و شیمیایی و تثبیت نهایی اشیا است. 

وی با بیان اینکه موزه جایگاه کنونی و مسیر رو به آینده را به جامعه نشان خواهد داد،، خاطرنشان کرد: از این رو مرمت اشیای تاریخی موزه‌ای، ضمن تقویت پتانسیل موزه، اشیا را از ورطه فراموش شدن و بلا استفاده ماندن مصون نگاه می‌دارد و کاربردی ارزشی‌تر به آن می‌بخشد.

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان تا کنون بالغ بر ۶ هزارو ۵۰۰ شی تاریخی و فرهنگی در این استان در سامانه جامع اموال منقول تاریخی‌فرهنگی (جام) ثبت و ساماندهی شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار