نامه استاندار بی‌جواب ماند
مشکلات نهاده‌های دامی ماه‌ها است پابرجاست و این در حالی است که هنوز وزارت جهاد کشاورزی به نامه استاندار زنجان مبنی بر افزایش سهمیه نهاده‌ها پاسخ نداده است.
کد خبر: ۹۱۸۳۹۴
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۶ 22 November 2020

مشکلات ناشی از کمبود نهاده‌های دامی در ماه‌های اخیر دردسرهای بسیاری را متوجه مردم و تولیدکنندگان کرده است، از گرانی و کمبود مرغ تا گران شدن گوشت قرمز و فرآورده‌های لبنی همگی نتیجه ناتوانی مسئولان در تهیه و توزیع به موقع و کافی "نهاده‌های دامی" رخ داده‌اند.

مشکل نهاده‌ها یک مسئله کشوری است و در تمام استان‌های کشور تولیدکنندگان فعال در این حوزه با مشکلات مشابه در حال دست و پنجه نرم کردن‌ هستند، اما قسمت قابل توجهی از این مشکلات قابلیت حل شدن در همان استان‌ها را دارند. استان زنجان هم یکی از استان‌هایی است که درگیر مسائل پیرامون تهیه و توزیع نهاده‌های دامی شده است و این موضوع ماه‌های بسیاری است که نظم و آرامش را در بازار از بین برده و دلیلی برای فشار به مردم و مصرف‌کننده شده است.

بر این اساس اگر بخواهیم به بررسی چرایی گران شدن یکباره مرغ در زنجان و اختلافات مرغداران با دولتمردان بپردازیم شاید پاسخ‌های تکراری که بعضا با منطق مردم و کارشناسان هم مطابق نیست را بشنویم، اما موضوع اساسی و مهم در این خصوص این است که چرا سازمان جهاد کشاورزی در این مدت که کم هم نیست در برطرف کردن مشکلات نهاده‌ای ناتوان است و تا به این لحظه هیچ اقدام مثمر ثمری برای بهبود شرایط انجام نداده است.

با این حال اگرچه مسئولان بارها اعلام کرده‌اند که سهمیه نهاده استان کم است و این میزان کفاف نیاز مرغداران و دامداران را نمی‌دهد اما فعالان این صنایع نظر دیگری دارند و سازمان جهاد کشاورزی را متهم به توزیع نکردن نهاده‌ها در بین فعالان استان و همچنین فروش نهاده‌های دولتی در بازار آزاد می‌کنند. گواه این مسئله مطرح شدن مسئله انبار بعضی از انواع نهاده‌ها تا مرز فاسد شدن بود که اخیرا از سوی برخی مطرح شد و سازمان جهاد کشاورزی و دامپزشکی استان زنجان هم در واکنش به آن، تائید کردند که ممکن است مواردی این چنینی باشند اما توزیع نهاده باید طبق برنامه و در زمان معین انجام شود و زودتر از آن میسر نیست.
با توجه به اینکه داستان نهاده‌های دامی این روزها تبدیل به نقل محافل شده و بیش از پیش مورد توجه مردم قرار گرفته است، فشارها بر مسئولان دولتی و سازمان جهاد کشاورزی بیشتر شده و به نظر می‌رسد این سازمان در تکاپوی حل مشکلات موجود و برطرف کردن نیاز این حوزه استان است.

بر این اساس سئوالی که مطرح می‌شود این است که بعد از مشکلات به وجود آمده در گاوداری و مرغداری‌ها در حال حاضر با وجود گذشت نزدیک به یک ماه آیا مشکلات نهاده‌ای برطرف شده‌اند؟ وضعیت تامین نهاده‌های واحدهای فعال در استان به چه شکل است؟

محمدعلی صادقی، معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: مکاتباتی از سمت استاندار انجام شده است که سهمیه نهاده استان افزایش یابد که تا به این لحظه جوابی از سوی وزارت خانه در این خصوص دریافت نکرده‌ایم.

وی با بیان اینکه سهمیه نهاده استان طبق دستورالعمل سابق تهیه می‌شود گفت: هیچ سهمیه مازادی به دست ما نمی‌رسد و با توجه به افزایش قیمت‌هایی که در سراسر کشور اخیرا رخ داده است ممکن است این مسئله در استان زنجان هم تاثیر گذاشته و قیمت‌ها افزایش یابند.

با این حساب با توجه به تغییر نکردن روال کار و برطرف نشدن مشکلات تامین نهاده‌ها نباید انتظار داشت که قیمت‌ها در بازار ثابت باشند و یا کمبودی در مایحتاج نداشته باشیم. با توجه به گذشت زمان نسبتا قابل توجهی و تغییر نکردن عملکرد هم انتظاری برای بهبود شرایط و عملکرد از سمت مسئولان نمی‌رود و گویا این موضوع کلیشه‌ای در استان ماندگار خواهد بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار