مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان با اشاره به وجود نسخ خطی 400 ساله در کتابخانه مسجد جامع زنجان، گفت: این کتابخانه پس از نزدیک 13 سال تعطیلی، هفته کتاب امسال پذیرای علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی می‌شود.
کد خبر: ۹۱۶۵۰۲
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۶ 14 November 2020
به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در زنجان، مسجد و مدرسه جامع زنجان معروف به مسجد جامع سید مربوط به اوایل دوره قاجار است و در زنجان، جنوب سبزه‌میدان واقع شده است. این اثر با نام «مسجد جامع سید (سلطانی)» در تاریخ ۱۰ اردیبهشت ۱۳۴۲ با شماره ثبت ۱۰۵۶ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده ‌است. این مسجد به‌علت برخورداری از قدمت و ارزش تاریخی، تحت نظارت اداره‌كل میراث فرهنگی، مرمت و نگهداری می‌شود.

بخشی از این مسجد تاریخی و قدیمی مربوط به کتابخانه عمومی و تخصصی آن است که 13 سال قبل به منظور بازسازی، تخریب شده و امروز پس از گذشت سالیان کار بازسازی آن به پایان رسیده است.

طبق تصمیم متولیان این مسجد و موافقت میراث فرهنگی و مشارکت اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان قرار است، طی هفته جاری که به نام هفته کتاب نامگذاری شده است، کتابخانه مسجد که شامل بخش تخصصی و عمومی است، مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

مسئول روابط عمومی مسجد و مدرسه سید زنجان در این باره به خبرنگار ایبنا با بیان اینکه این مسجد به‌علت برخورداری از قدمت و ارزش تاریخی، تحت نظارت اداره كل میراث فرهنگی، مرمت و نگهداری می‌شود، گفت: این کتابخانه دارای قدمت بالایی بوده و آغاز فعالیت آن به دوره پهلوی دوم بازمی‌گردد؛ دوره‌ای که آیت‌الله عزالدین حسینی با کمک برخی از دوستان خود که از اهالی فرهنگ دوست زمان بودند این کتابخانه را در قلب مسجد و مدرسه سید احداث کردند.
 

 
سیدمجتبی حسینی زنجانی با اشاره به اینکه بعد از احداث بر اساس مستندات ساواک حساسیت‌های بالایی نسبت به تاسیس این کتابخانه وجود داشت، گفت: با وجود این حساسیت‌ها با درایت مرجع تقلید این کتابخانه فعالیت خود را آغاز کرد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی نخستین کمیته مرکزی انقلاب در این کتابخانه برگزار شد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی این کتابخانه به حالت عادی خود یعنی رویکرد استفاده به عنوان کتابخانه بازگشت.

وی همچنین ضمن تشریح فعالیت این کتابخانه توسط یک خیر به نام «امیر مفیدی»، بیان کرد: در همان دوره پیشنهاد تبدیل به احسن کردن کتابخانه داده شد و سپس فعالیت‌ها درباره بازسازی آن آغاز شد.

مسئول روابط عمومی مسجد و مدرسه سید زنجان در تشریح روند بازسازی این کتابخانه گفت: به سبب تخریب كتابخانه در سال 95، بخشی از ایوان اصلی مسجد سید هم آسیب دیده بود كه به كمك اداره كل میراث فرهنگی مرمت شد.

وی با اشاره به اینکه آخرین وضعیت کتابخانه این است که قرارداد منعقد شده است و کتابخانه تحویل نهاد کتابخانه‌های عمومی شده است، گفت: عملیات عمرانی کار به پایان رسیده است و از نظر فیزیکی مسجد این محل را تحویل داده است و طبق قرارداد نهاد متولی تجهیز و بهره‌برداری از این کتابخانه است.

حسینی با بیان اینکه کتابخانه پس از 13 سال دوباره راه‌اندازی خواهد شد، اضافه کرد: در این کتابخانه هم کتاب‌های عمومی و هم کتاب‌های تخصصی ارائه خواهد شد. کتاب‌های تخصصی شامل کتاب‌های علوم حوزوی است که دسته‌بندی شده و در اختیار حوزویان و طلاب قرار خواهد گرفت.
 

 
فرزند آیت‌الله حسینی زنجان تصریح کرد: نسخ قدیمی این کتابخانه نیز از زمان قاجار به یادگار مانده است که فعلا به علت کمبود بودجه به بهره‌برداری نرسیده است که در صورت تامین منابع مالی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. نسخ قدیمی کتابخانه بیش از 400 جلد کتاب است که اکثر آنها مربوط به علوم حوزه و علوم دینی است.

مسئول روابط عمومی مسجد سید زنجان تصریح کرد: واگذاری این کتابخانه با توافق انجام شده با نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور صورت گرفته است و تولیت آن هم به عهده نهاد استان خواهد بود.

مدیر حوزه علمیه سید زنجان نیز از وجود نسخ خطی با قدمت 200 تا 400 سال خبر داد و گفت: برای نگهداری این نسخ خطی در پروژه احداث سردر مسجد سید با ایجاد شرایط مناسب فضایی برای احداث موزه و محلی مناسب و امن برای این نسخ خطی تعبیه شده است که تحقق آن مستلزم بهره‌برداری از پروژه سردر است.

حجت الاسلام یاسر مقدم پناه با بیان اینکه ذخایر موجود در کتابخانه سید قدیمی و کمیاب است، گفت: این کتاب‌ها با مضامین علوم دینی و حوزوی با عناوین تفسیر، فقه و اصول، تاریخ، فلسفه و کلام در نوع خود از کتاب‌های مرجع و نادر به شمار می‌روند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان نیز درباره افتتاح این کتابخانه به خبرنگار ایبنا در زنجان گفت: احداث و تجدید بنای کتابخانه حسینی در زیربنای ۵۲۱ مترمربع از محل کمک‌های مسجد سید، اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استان و تامین تجهیزات از سوی بنیاد علمی و آموزشی قلم‌چی محقق شده است. 

امیرعلی نیکبخش افزود: این کتابخانه پس از نزدیک 13 سال تعطیلی، هفته کتاب امسال پذیرای علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی می‌شود.
 

 
وی افزود: این کتابخانه متعلق به خاندان آیت‌الله سید محمد حسینی زنجانی است که تا همین سال‌های اخیر به عنوان یک کتابخانه عمومی مشغول به فعالیت خود بود که در سال ۸۸ به دلیل ریزش بخشی از این کتابخانه، تعطیل شد و به مرمت آن اقدام شد که کار مرمت آن به پایان رسیده و در هفته کتاب افتتاح خواهد شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان ادامه داد: طبق برنامه‌ریزی انجام شده این کتابخانه به‌صورت عمومی استفاده خواهد شد و از بخش تخصصی نیز طلاب علوم دینی از آن استفاده خواهند کرد.

وی ضمن تقدیر از خیرینی که برای گسترش کتابخانه‌های عمومی مشارکت کرده‌اند، گفت: تعداد کتابخانه‌های استان زنجان پس از انقلاب در حدود ۳۰ برابر افزایش داشته است این در حالی است که در سال‌های پیش از انقلاب استان زنجان تنها دارای ۳ تا ۴ کتابخانه بود و در شهرستان‌ها کتابخانه‌هایی که ساختمان آنها استیجاری بود فعالیت داشتند.

نیک‌بخش گفت: با افتتاح 3 کتابخانه عمومی زنجان در هفته کتاب، تعداد آنها به 100 باب افزایش پیدا خواهد کرد.

آیت‌الله سید محمد حسینی ‌زنجانی نیز درباره فرهنگ کتابخوانی و ترویج آن در جامعه گفت: فعالیت‌های كه در ارتباط با كتاب و كتابخوانی در استان بویژه شهر زنجان آغاز شده روبه رشد است و از كارگزاران و خیرین تشكر و قدردانی می‌كنیم.

حسینی زنجانی افزود: كتابخانه‌ها نیاز جامعه را برطرف می‌كند و در این ارتباط حجت بر همه تمام است و اگر گروه‌های هدف استفاده مطلوبی از این فرصت نداشته باشند به هدر می‌رود. امیدواریم روزی فرا برسد كه كتابخانه‌ها بیش از گذشته پربار شود و تحقق این امر به ارتقای سطح علمی جامعه منتهی خواهد شد.

بر اساس این گزارش، کتابخانه سید در جنب سردر ورودی مسجد جامع (سید) در بافت بازار زنجان، راسته قیصریه قرار دارد و این کتابخانه با فضای مناسب و کتاب‌های گرانقدر و تاریخی و کمیاب محل رشد و پرورش علمای بزرگ در تاریخ زنجان و کشور بوده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار