تولد پیامبر عظیم الشان اسلام که از راه می‌رسد با خود بوی رحمت، مهربانی، برادری و همدلی مسلمانان را به همراه می‌آورد. نزدیک به چهل سال از آن روزی که بنیانگذار جمهوری اسلامی دوازدهم تا هفدهم ربیع الاول را هفته وحدت نام‌گذاری کرد؛ می‌گذرد و در تمام این سال ها شیعیان و اهل سنت در سایه برادری، همدلی و وحدت این روز‌ها را در کنار هم جشن گرفته اند و این قاب زیبای وحدت و یکدلی در استان فارس با وجود دسیسه‌ها و توطئه‌های تفرقه‌انگیز دشمنان، ترکی بر نداشته است.
کد خبر: ۹۱۳۵۱۵
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۱ 01 November 2020

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما:سال هاست که با هم همسایه هستند. کوچکتر ها همبازی اند و بزرگترها با هم دوستند و در غم و شادی هم شریکند. از حال هم خبر می گیرند و اگر مشکلی داشتند با کمک هم آن را رفع و رجوع می کنند. حتی این روزها که شرایط کرونایی شده؛ در تأمین ماسک و مواد ضد عفونی برای یکدیگر دریغ نمی کنند و مدرسه ها هم که مجازی شده؛ بچه ها در رفع مشکلات درسی به هم کمک می کنند. این تصویری از همزیستی یک خانواده از اهل سنت و یک خانواده شیعه در جنوب استان فارس است. اینجا جز همدلی و برادری خبری نیست.

تصویری که به قلم کشیده شد تنها نمونه ای از انسجام و به هم پیوستگی بین شیعیان و اهل سنت استان فارس است که به همدلی، مهربانی و برادری با یکدیگر شهره هستند.


همزیستی شیعه و سنی


شهرستان‌های لارستان، خُنج، اِوز و مُهر از جمله مناطق در جنوب استان فارس هستند که بیشترین اهل سنت استان را در خود جای داده اند.
در تحقیقی که اخیرا درباره الگو‌های فرهنگیِ همسازی شیعه و سنی در جنوب ایران صورت گرفته به طور مشخص بخشی از جامعه ۴۲۰ نفری آماری آن را جمعیت سنی و شیعه خنج، اِوز و لارستان تشکیل می‌دهند.
در این تحقیق تاکید شده جمعیت سنی و شیعه استان فارس بر دیدگاه‌ها و فصل مشترک هایشان تأکید بیشتری دارند تا تفاوت هایشان و آن‌ها در بسیاری از ارزش‌ها و اعتقادات با یکدیگر هم سو هستند.

آوازه مردم فارس در وحدت و همدلی (در حال تکمیل)بر اساس این پژوهش در برخی از مناطق شهرستان لار مثل شهر کوچک لطیفی یا روستای براک، مساجد شیعه و اهل سنت، روبروی یکدیگر ساخته شده و نمازگزاران در ملاقات‌های هر روزه، پیش و پس از نماز، یکدیگر را همراهی می‌کنند که نشان از مراودات و تعاملات اجتماعی بین آن‌ها در این منطقه از استان فارس است.
بر اساس این تحقیق همچنین در بین اهل سنت و شیعه که با هم شراکت اقتصادی نیز دارند در خصوص دوستی با یکدیگر دیدگاه‌های مثبت و همانندی وجود دارد؛ به گونه‌ای که بیان کرده اند مانعی برای دوستی بین آن‌ها وجود ندارد و با وجود تفاوت‌ها می‌توانند دوستان خوبی برای هم باشند.

معصومه تقی زادگان، محمدرضا و بهزاد مریدی محققان این پژوهش تاکید کرده اند؛ یافته‌ها نشان دهندۀ درجه بالای مدارای فرهنگی همزیستی، همگرایی و درهم تنیدگی اجتماعیِ شیعه و سنی در مناطق مورد مطالعه است.


فارس، الگوی همدلی و وحدت


پیروزی انقلاب اسلامی و اعلام هفته وحدت اتفاقی مبارک و میمون بود که انسجام و اتحاد اسلامی را بین مسلمانان شیعه و سنی ریشه‌دارتر و مستحکم‌تر کرد.
تولد پیامبر عظیم الشان اسلام که از راه می‌رسد با خود بوی رحمت، مهربانی، برادری و همدلی مسلمانان را به همراه می‌آورد. نزدیک به چهل سال از آن روزی که بنیانگذار جمهوری اسلامی دوازدهم تا هفدهم ربیع الاول را هفته وحدت نام‌گذاری کرد؛ می‌گذرد و در تمام این سال ها شیعیان و اهل سنت در سایه برادری، همدلی و وحدت این روز‌ها را در کنار هم جشن گرفته اند و این قاب زیبای وحدت و یکدلی در استان فارس با وجود دسیسه‌ها و توطئه‌های تفرقه‌انگیز دشمنان، ترکی بر نداشته است.

 

حجت الاسلام و المسلمین بینازاده مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت فارس می‌گوید در مناطق سنی نشینِ استان به برکت وجود عالمان و روحانیون بصیر و آگاه اهل سنت و شیعه، همیشه وحدت برپا بوده است و برادران و خواهران دینی در این مناطق همواره با هم و در کنار هم با اخوت و برادری زیسته اند.
مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت استان فارس با اشاره به وحدت مثال زدنی شیعه و سنی در استان تاکید می‌کند حفظ این وحدت و یکپارچگی وظیفه همه ماست و هر کسی در هر جا و هر سمتی که دارد باید کمک کند این سنت پسندیده وفاق، مهربانی و همدلی که در این منطقه بوده روز به روز تقویت شود.

 

رئیس اداره میراث فرهنگی خنج نیز می‌گوید وحدت تشیع و تسنن در خنج ریشه در تاریخ دارد. در کتیبه‌های سنگی و کاشی مناره شیخ دانیال در خنج که متعلق به قرن ششم هجری است بعد از نام پیامبران و خلفا‌ی راشدین نام ائمه اثنی عشری دیده می‌شود.
سمیر زمانی ادامه می‌دهد شاعران نام دارِ خنج همچون ملا حسنعلی حافظ که اغلب اشعارش به گویش خنجی است و همچنین دیوان شعر مظلومِ خنجی غزل سرای نامیِ خنج، مرثیه‌ها و قصیده‌هایی در غم شهادت امام حسین و شهدای کربلا است که بسیار جانسوز است و کسی باور نمی‌کند این شعر‌ها سروده یک شاعر سنی مذهب شافعی باشد.

به گفته شهرام‌ جلیلی رییس شورای اسلامی خنج، شیعه و سنی این منطقه در مراسم مذهبی یکدیگر شرکت می‌کنند و حتی مردم اهل سنت خنج بیشترِ مخارج سفره امام حسین را تامین می‌کنند. در دو ماه محرم و صفر عزادارند و هیچ نوع مراسم شادی بر پا نمی‌کنند و در ساخت مساجد شیعه نیز مشارکت دارند.
رییس شورای اسلامی شهر خنج تاکید می‌کند مردمان این منطقه چه سنی و چه شیعه در خوشی ها و ناخوشی‌ها در کنار هم هستند و در مشکلات به یاری یکدیگر می‌شتابند؛ در وحدت و همدلی نمونه اند و می‌توان گفت در کمتر جایی این نوع وحدت دیده می‌شود.

 

محمد ابراهیم اخوت مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد جنوب فارس نیز وحدت کانون‌های مساجد شیعه و سنی و به ویژه وحدت و یکپارچگی مذاهب دینی عامه مردم در جنوب استان را مثال‌زدنی می‌داند و می‌گوید در جنوب فارس برادران و خواهران شیعه و اهل‌سنت به‌صورت مسالمت آمیز و با وحدت زندگی می‌کنند و برادران ایمانی با اشتیاق و میل باطنی آیین‌های مذهبی و دینی را به‌صورت مشترک برگزار می‌کنند.

امام جمعه اهل سنت گله دار نیز می گوید ایجاد وحدت و انسجام بین شیعیان و اهل تسنن استان فارس بدون حضور علمای مذاهب اسلامی امکان پذیر نبوده است. شیخ مصطفی نوری ادامه می دهد یکپارچگی و همدلی چشمگیر اهل سنت و شیعه استان فارس مدیونِ تفکر وحدت آفرین مرحوم آیت الله حاج سید عبدالحسین لاری از علمای بارز تشیع در منطقه، مرحوم شیخ احمد فقیهی اوزی، شیخ محمد نور قاضی گله دار و مرحوم شیخ عبدالرزاق ابونجمی خنجی است که در بین مردم منطقه، وحدت و یکپارچگی به وجود آوردند و در واقع تعامل بین مردم، هم زیستی مسالمت آموز اقوام، پیروان مذاهب و احترام به عقاید همدیگر نتیجه تفکر صحیح این بزرگواران بوده است.

همه با هم برای حفظ وحدت و همدلی


‌مقصود از وحدت این نیست که مسلمانان دست از عقاید خود بردارند بلکه همه مسلمانان در سراسر جهان در همه جزئیات دین باید با هم منسجم باشند؛ به‌گونه‌ای که هیچ اختلافی در اعتقادات و احکام فقهی راه نیابد. این مطلب را امام جمعه اهل سنت شیراز می‌گوید و ادامه می‌دهد رهبر معظم انقلاب وحدت را عامل قدرت و تفرقه را موجب سستی دانسته‌اند و وحدت جهان اسلام را در گرو باهم بودن و اعتصام به ریسمان حق می‌دانند چرا که بدون چنگ زدن به ریسمان الهی وحدت حقیقی حاصل نمی‌شود.

 

به گفته شیخ عبدالواحد خواجوی در دیدگاه رهبری انسجام اسلامی به معنای فهم درد مشترک، دشمنی‌های مشترک و ظرفیت‌های مشترک است و در این یک نوایی و همدلی است که وحدت عینیت می‌یابد.

امام جمعه اهل سنت شیراز تاکید می‌کند امت اسلامی، چه شیعه و چه سنی دشمنان مشترک دارند که نه دلسوز شیعه هستند و نه دلسوز اهل سنت؛ بلکه سعی آنان بر این است که در وحدت و یکرنگی ما خدشه وارد کنند و بدین‌طریق از آب گل‌آلود ماهی بگیرند.
شیخ خواجوی هدف مستکبران از ایجاد تفرقه در بین امت را از بیخ و بن برکندن درخت اسلام و خشکاندن ریشه آن و نیز غارت منابع کشور‌های اسلامی می‌داند و اضافه می‌کند ارتباط با خدا و عمل به احکام قرآن و سنت رسول‌الله و پذیرفتن داوری آن دو به هنگام بروز اختلافات راه‌ حل جلوگیری از این اندیشه است.

شیخ عبدالصمد ابونجمی امام جمعه اهل سنت خنج نیز هفته وحدت را یادگار امام راحل می‌داند و می‌گوید مهم‌ترین نیاز جامعه امروز این است که با تمسک به کلام وحی، سخنان پیامبر و ائمه اطهار و رهنمود‌های رهبر فرزانه انقلاب، وحدت و همدلی را حفظ کنیم.

آیت الله لطف الله دژکام نماینده، ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز نیز ارائه طرح و برنامه‌های توحیدی از سوی علمای شیعه و سنی را موجب برافراشته شدن پرچم اسلام بر فراز قله‌های رفیع دنیا ذکر می کند و می گوید مادامی که محور تمام علمای مکاتب و فرق اسلامی اتحاد، انسجام و همبستگی باشد دشمن هرگز نمی تواند در صفوف به هم پیوسته مسلمانان تفرقه ایجاد کند.

هفته وحدت فرصت اندیشیدن

هفته وحدت فرصت مناسبی است تا ضرورت همبستگی و یکدلی جهان اسلام به ویژه در این زمانه پُر از فتنه و آشوب، با دقت بیشتری بررسی شود.

 

علمای اهل سنت و شیعه استان فارس همگی بر این موضوعِ توافق دارند اگر مسلمانان خواهان بازگشت به عصر طلایی خود و علاقه‌مند به مرجعیت علمی در جهان هستند، باید احساس یکی بودن را در خود ایجاد، تقویت و فراگیر نمایند. دیگر فرصتی برای آزمون و خطا نیست. جهان اسلام باید با تمام توان در مسیر پیشرفت و تعالی حرکت کند و قرار گرفتن اسلام در قله، هدف همه مسلمانان باشد و به دور از تعصب و تفرقه در رسیدن به این هدف مقدس، همگان اعم از شیعه و سنی باید به جهادی فداکارانه و خروشی عاشقانه دست بزنند و در این راه از هیچ ایثار و از خودگذشتگی فروگذار نکنند.

 

به تأکید آن ها دنیای اسلام امروز بیش از هر زمان دیگری، نیازمند وحدت است. تفرقه و تکفیر بلای جان مسلمانانی شده که همه به سوی یک قبله نماز می خوانند و یک کتاب آسمانی دارند. خدای واحدی را می پرستند و دل به محبت پیامبر خاتم بسته اند. به گفته علمای اهل سنت و شیعه استان، امروز که دشمنان اسلام بیش از هر زمان دیگری بر طبل تفرقه مسلمین می کوبند و رویای تسلط بر ممالک اسلامی را در سر می پرورانند؛ خداوند متعال بندگان مومن خود را به وحدت فرا می خواند لبیک به این فراخوان الهی راه سعادت و عزت را بر مسلمین خواهد گشود و به تاکید امام خمینی (ره) که خود از منادیان وحدت در جهان اسلام بودند عمال وابسته به قدرت‌های شیطانی خیرخواه مسلمین و اسلام نیستند و لازم است مسلمانان از آنان دوری کنند و راه سعادت و عظمت خود را در همبستگی و اتحاد جویا شوند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار