امسال مراسم اربعین حسینی حال و هوای دیگری دارد چرا که پیاده روی و برپایی موکب ممنوع شده است.
کد خبر: ۹۰۶۵۶۷
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۸ 05 October 2020

به گزارش تابناک سمنان کرونا، زندگی همه انسان های کره زمین را دستخوش تغییر کرد، دیگر خبری از دورهمی، سفر، تفریح‌های دسته جمعی، برنامه‌های  فرهنگی و اجتماعی و بسیاری از مناسبات ایرانی و اسلامی نیست. با شیوع کرونا حتی برگزاری مراسم مذهبی هم دست خوش تغییر و تحول شد و شاهد محرمی متفاوت از سال‌های قبل بودیم، امسال مراسم عزاداری محرم در فضای باز برگزار شد و زائران همه ماسک زده و با فاصله به برگزاری مراسم عزای حسینی(ع) پرداختند.

حالا چند روز مانده به مراسم اربعین حسینی که هر سال با راهپیمایی میلیون ها زائر از سراسر دنیا برگزار می‌شد، دل های عاشقان حسینی به تپش در آمده است، آنهایی که هر سال پیاده قدم در مسیر سفر به سرزمین عشق می گذاشتند، نوای حسینی زمزمه می کردند و در چنین روزهایی زائران بسیاری عمودهای بین نجف تا کربلا را شمارش و لحظه شماری می کردند تا هرچه زودتر به میعادگاه عاشقان برسند. امسال حسرت به دل مانده اند.

کرونا؛ پیاده‌روی اربعین حسینی را از عاشقان حضرت اباعبداللّه الحسین علیه السلام گرفت، پیاده روی که با همه مراسم های راهپیمایی در دنیا تفاوت دارد، در این مراسم کودک، جوان و پیر همه در کنار هم با عشق و ایمان قلبی راهی سرزمین عشق می شوند، در سال های گذشته بسیاری از عاشقان هم برای خدمت رسانی به عزاداران حسینی و راهپیمایان اربعین راهی مسیر پیاده روی می شدند و با برپایی موکب به عزاداران خدمت رسانی می کردند و در طول سال های گذشته صحنه های بی بدیلی در این زمینه رقم خورد.

اعزام زائران اربعین حسینی به عراق صحت ندارد

با توجه به اینکه امسال شیوع کرونا در جهان اتفاق افتاده است، کشور عراق از میزبانی زائران از سایر کشورهای دنیا امتناع کرد، هر چند در روزهای اخیر خبر پذیرش ۱۵۰۰ زائر از هر کشور از طریق مرزهای هوایی منتشر شد و با انتشار این خبر بسیاری از عاشقان امام حسین (ع) راهی مرزها شدند  اما در نهایت مسئولان کشوری اعلام کردند که این اخبار صحت ندارد.

رئیس جمهور هم  در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا تاکید کرد: هیچ رفت و آمدی به عنوان راهپیمایی برای عراق وجود ندارد، هیچکس به سمت مرز حرکت نکند، این کار قانونی نیست  و در داخل کشور هم هیچگونه راهپیمایی برای اربعین نداریم.

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی هم درباره اعزام زائران اربعین حسینی از طریق مرزهای هوایی به عراق گفت:‌ هیچ پروازی به کشور عراق از جمله به مقصد کربلا یا نجف نداریم و طبق مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا هیچ پروازی برای ایام اربعین به کشور عراق انجام نخواهد شد و در مسیر تردد هوایی عراق تنها مقامات دولتی عراقی جا به جا می‌شوند.

سردار سید تیمور حسینی جانشین رئیس پلیس راهور ناجا با بیان اینکه صدور مجوز عبور زائران اربعین صحت ندارد، اظهار کرد: اقدامات ما بر اساس مصوبات ستاد ملی مبارزه با کروناست و آخرین ابلاغیه‌‌ای که به ما داده شده‌، مبنی بر ممنوعیت تردد در مرز‌های چهارگانه بوده است.

سردار حسینی با تأکید بر اینکه هر ۴ مرز خسروی، مهران، شلمچه و چذابه مسدود هستند، گفت: در مرزها هیچ ترددی انجام نمی‌شود و هیچ گونه ارائه خدماتی صورت نمی‌گیرد و توصیه اکید ما این است که هموطنان به هیچ عنوان به سمت مرز‌های چهارگانه حرکت نکنند.

جانشین رئیس پلیس راهور ناجا بیان کرد: سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای نیز موظف شده که به هیچ عنوان صورت وضعیت هیچ مسافری را از هیچ نقطه کشور به سمت مرز‌های چهارگانه صادر نکند، لذا هیچ وسیله نقلیه‌ای حق تردد در مرز‌های چهارگانه را ندارد.

سردار حسینی درباره تردد خودروهای حامل سوخت، خاطرنشان کرد: خودروهای حامل سوخت به تعداد محدود، تردد جزئی و کم رنگی در مرز‌ها دارند.

پیاده روی اربعین حسینی

برگزاری پیاده‌روی، دسته‌روی و موکب در اربعین ممنوع است

محسن فرهادی معاون فنی مرکز بهداشت محیط و سلامت کار وزارت بهداشت درباره دستورالعمل‌های بهداشتی برگزاری مراسم اربعین در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد:‌ پیش از محرم با همکاری وزارت ارشاد و سازمان تبلیغات اسلامی دستورالعمل های بهداشتی برگزاری مراسم عزاداری در محرم و صفر تدوین و این دستورالعمل ها در ستاد ملی مقابله با کرونا مصوب شد، بر این اساس مجری و ناظر بر اجرای دستورالعمل ها سازمان تبلیغات اسلامی بود و وزارت بهداشت به عنوان ناظر عالی بر اجرای این دستورالعمل ها معرفی شد.

فرهادی گفت: تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا این بود که دستورالعمل های تدوین شده برای مراسم محرم در اربعین هم تمدید شود و بر این اساس برپایی هرگونه پیاده‌روی، دسته‌روی، موکب و برگزاری مراسم عزاداری در در اربعین ممنوع است.

معاون فنی مرکز بهداشت محیط و سلامت کار وزارت بهداشت بیان کرد: میزان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در هیئت ها در محرم حدود ۷۰ درصد بود و امیدواریم عزاداران در مراسم اربعین حسینی نکات بهداشتی را بیشتر رعایت کنند و مدنظر قرار دهند.

معاون فنی مرکز بهداشت محیط و سلامت کار وزارت بهداشت ادامه داد: عبور از مرزها با محدودیت و ممنوعیت مواجه است و حتی اتباع خارجی هم اجازه تردد از کشور برای سفر به عراق را ندارند و تنها پروازهای ایران به عراق برای جابه جایی های دیپلماتیک انجام می شود.

او درباره برگزاری پیاده روی اربعین به صورت نمادین که هر سال در ایران به سمت حرم های مقدس برگزار می شد، گفت:‌ باید توجه داشت که مراسم پیاده روی های نمادین هم در هیچ نقطه از کشور برگزار نخواهد شد  چرا که تجمع با شیوع کرونا همراه است.

معاون مرکز سلامت و محیط و کار وزارت بهداشت تاکید کرد: بر اساس تصمیم گیری ها و بنابر اعلام وزارت کشور و راه اجازه خروج زائران از کشور برای سفر به عراق داده نشده و مرزهای زمینی و هوایی ایران به عراق مسدود است و از عاشقان حسینی درخواست داریم تا از سفر به مناطق مرزی و تجمع در این مناطق خودداری کنند.

پیاده روی اربعین حسینی

شیوه‌نامه های بهداشتی برگزاری مراسم اربعین حسینی (ع)

  فرهادی بیان کرد: بر اساس مصوبه ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا و بنابر شیوه نامه‌های بهداشتی برگزاری مراسم اربعین در فضای مسقف همچنان ممنوع است چرا که ویروس کرونا در فضای بسته با سقف کوتاه یا بلند امکان گردش دارد و این به معنای ابتلا افراد به کروناست، در برخی از شهرها مانند تهران هم با اوج کرونا محدودیت های بیشتری اعمال و برگزاری مراسم در مساجد ممنوع شده است.

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت بیان کرد: راه انداختن دسته‌ها یا گروه‌ها با طبل و سنج و برگزاری مراسم با این ادوات به دلیل اینکه منجر به تجمع و تحرک افراد می شود، ممنوع است و عزاداری‌ها در محیط‌های باز و بدون جا به جایی و با رعایت  فاصله گذاری اجتماعی برگزار خواهد شد و عزاداران باید از ماسک استفاده کنند.

فرهادی گفت: امسال راهپیمایی نمادین اربعین حسینی به صورت نمادین به سمت حرم‌ها و آستان‌های مقدس لغو شده است تا از ابتلا به کرونا پیشگیری کنیم.

شیوه نامه های بهداشتی مراسم اربعین حسینی

فرهادی تصریح کرد: مدت مراسم عزاداری حداکثر ۲ ساعت خواهد بود. توصیه ما این است که فاصله عزاداران ۲ متر از هر طرف باشد. اگر هر فرد در مرکز یک فضای ۴ متر مربعی قرار بگیرد، فاصله گذاری در مراسم عزاداری رعایت خواهد شد.

معاون مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت گفت: مراسم عزاداری آیینی هم در ایام اربعین حسینی برگزار نخواهد شد  و نذورات بهتر است به صورت مواد غذایی خشک  توزیع و از پختن نذری به دلیل احتمال انتقال آلودگی پرهیز شود. اگر هم غذای نذری پخته می شود باید طبخ با با نظارت بازرسان بهداشتی صورت گیرد و نذری بعد از بسته بندی به صورت بیرون بر توزیع شود همچنین توزیع نذوراتی مانند چای، شیر و شربت ممنوع شده است.

هر چند که دل بسیاری از عاشقان اباعبدالله الحسین برای قدم گذاشتن در مسیر پیاده روی اربعین پر می کشد اما با توجه به شیوع کرونا و برای حفظ سلامت هموطنان توصیه اکید شده است تا افراد از مراجعه به مرزهای ایران و عراق خودداری کنند و در داخل کشور هم مراسم عزاداری با رعایت شیوه نامه های بهداشتی برگزار شود.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: yjc

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار