کد خبر: ۹۰۰۸۳۲
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۲ 19 September 2020

 

نگرانی مسئولان بهداشت و درمان از روند افزایش بیماران و جانباختگان مبتلا به کووید-١٩

 

 

 

حریرچی: «کل کشور در وضع قرمز قرار دارد و در صورت ادامه این روند آمار کشته‌های کرونا به ۴۵‌هزار نفر هم می‌رسد» سخنگوی وزارت بهداشت: «براساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳۰۴۹ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی و ١٤٤ نفر هم به آمار قربانیان افزوده شد»

 

[شهروند] تعداد مبتلایان از ابتدا تا کنون به ۴۱۶‌هزار و ۱۹۸ نفر رسید و در این مدت ۲۳‌هزار و ۹۵۲ نفر از ایرانیان هم جان‌شان را از دست داده‌اند. آمار و ارقام می‌گوید کرونا دوباره اوج گرفته است. روند افزایشی که مسئولان بهداشت و درمان در صحبت‌هایشان به آن اشاره کرده‌اند، این در حالی است که طی هفته‌های گذشته تعداد مبتلایان و جانباختگان روند کاهشی به خود گرفته بود. کاهش آمار مبتلایان به کووید-١٩ همواره تابعی از رعایت پروتکل‌ها و دوری مردم از تجمعات است و حالا این افزایش آمار به گفته ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، کل کشور را در وضع قرمز این بیماری قرار داده است و این معنایی به جز حضور توده مردم طی هفته‌های گذشته در تجمعات ندارد. آن‌طور که او می‌گوید در برخی از شهرها انفجار کرونایی رخ داده است. اوضاع به قدری نگران‌کننده شده که حریرچی هشدار داده در صورت ادامه این روند، آمار کشته‌شدگان کرونا در کشور از ٤٥‌هزار نفر هم فراتر می‌رود. همه اینها در حالی است که حسن روحانی، رئیس‌جمهوری، در صحبت‌های روز پنجشنبه‌اش با اشاره به احتمال شیوع آنفلوآنزا در کنار بیماری کرونا، ابراز امیدواری کرد که ماه‌های پرخطر پیش رو در فصل پاییز را با افتخار از سربگذرانیم.
این برای چندمین‌بار است که مسئولان بهداشت و درمان کشور در خصوص افزایش بیماران مبتلا به کرونا ابراز نگرانی کرده‌اند. از همان روزهای نخست اسفند که مسئولان ورود این ویروس را به ‌طور رسمی اعلام کردند، تاکنون راه پرفرازونشیبی طی شده است. از اواسط اسفند وقتی این بیماری در قم و رشت بیرحمانه می‌تاخت، دولت با همکاری سایر نهاد و سازمان‌ها به ‌طور جدی به موضوع ورود کرد. اماکن پرتردد و پرجمعیت تعطیل شد، حتی حرم‌ها به روی مردم بسته شد. بازی‌های ورزشی به حالت تعلیق درآمد، از اصناف مختلف خواسته شد تا برای مدتی کسب‌وکارشان را تعطیل کنند. همزمانی شیوع کرونا با تعطیلات نوروز فرصت خوبی بود که روند افزایشی این بیماری مهار شود. شرایط به گونه‌ای پیش رفت که عموم مردم حتی برای برگزاری مراسم سنتی سیزده‌به‌در هم از خانه‌هایشان خارج نشدند. این روند تا اواسط اردیبهشت‌ هم ادامه داشت اما کم‌کم زمزمه‌های رکود اقتصادی و ناتوانی دولت در حمایت از اقشار آسیب‌پذیر بلند شد. دولتی‌ها شرایط خاص کشور را دلیل اصلی اصرارشان برای بازگشایی‌ها عنوان کردند و در مقابل فعالان بهداشت و درمان از آینده این بیماری و شیوع آن نگران بودند. رفته رفته بازگشایی‌ها اتفاق افتاد. بخشی از توان وزارت بهداشت معطوف به تهیه و تنظیم پروتکل‌هایی شد که در هفته‌های نخست چندان از سوی مردم جدی گرفته نشد، با پایان ماه رمضان و حضور بی‌محابا در اماکن عمومی روند افزایشی کرونا آغاز شد. ضمن اینکه مردم خسته از خانه‌نشینی در ایام نوروز، طی تعطیلات چند روزه اواخر اردیبهشت و اواسط خرداد راهی سفر شدند و همین موضوع هم شیوع بیماری را تشدید کرد و این شد که موج دوم بیماری از اواخر خرداد در کشور سایه افکند.
نگرانی‌ها شدت گرفت و توان تحلیل‌رفته بهداشت و درمان کشور باعث شد تا سختگیری‌هایی، البته نه مانند گذشته، مجددا اعمال شود. با این تفاوت که این‌بار از همه خواسته شد تا با ماسک و حفظ فاصله اجتماعی به کارهای روزمره‌شان برسند. این شرایط ادامه‌دار شد. بعد از چند هفته طوفانی که آمار روزانه قربانیان به بالای ٢٠٠ نفر هم رسید، شرایط کمی آرام گرفت و بعد هم با شیب ملایمی روند ابتلا در کل کشور کاهشی شد. از اواسط مرداد  اما و اگرهای برپایی مراسم محرم شدت گرفت. درنهایت هم پس از کش‌وقوس‌های فراوان مسئولان وزارت بهداشت پروتکل سختگیرانه‌ای را برای هیأت‌های مذهبی تدارک دیدند. هر چند هیأت‌ها  و تکیه‌های بزرگ و شناخته‌شده رعایت فاصله اجتماعی و مسائل بهداشتی را در دستور کار داشتند، اما از گوشه و کنار کشور خبر می‌رسید که تجمعاتی برای عزاداری شکل گرفته است. موضوعی که تصاویر منتشرشده در فضای مجازی هم تا حدودی آن را تأیید می‌کرد. همزمان بخش دیگری از مردم هم بی‌توجه به هشدارها راهی سفر شدند و در این میان سهم استان‌های شمالی و شمال غرب کشور بیش از سایر نقاط بود. همان موقع جامعه پزشکی و درمانی کشور نسبت به شیوع بیماری و افزایش آمار ابتلا و مرگ‌ومیر و این بیماری هشدار دادند، اما مثل همیشه گوش کسی به این حرف‌ها بدهکار نبود. حتی در میان همه این نگرانی‌ها، بازگشایی مدارس با وجود همه مخالفت‌ها هم در دستور کار قرار گرفت. حالا با گذشت نزدیک به ٣ هفته از آن روزها مجددا  زنگ خطر این بیماری به صدا درآمده است. ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، می‌گوید دیگر رنگ‌بندی کرونایی بی‌معناست و کل کشور در وضع قرمز قرار دارد: «انفجار کرونایی در برخی شهرها اتفاق افتاده است. در شهر تبریز از زیر ۴۰ بستری روزانه به ۱۶۰ بستری رسیده‌ و در قم نیز از ۱۰ بستری روزانه به ۱۶۰ بستری رسیده‌ایم.» از سوی دیگر سیماسادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت، هم از صعود دوباره مبتلایان روزانه کرونا خبر داده است. او می‌گوید طی شبانه‌روز گذشته ۳۰۴۹  بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد که از این تعداد ١٥٩٣ نفر به دلیل ابتلا به این بیماری در مراکز درمانی بستری شده اند؛ به آمار باید مرگ ١٤٤ نفر را هم به دلیل ابتلا به این بیماری اضافه کرد. درمجموع هم ۳۸۶۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضع شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. براساس گفته‌های لاری ٢٨ استان در وضع قرمز قرار دارند و استان‌های تهران، مازندران، گیلان، قم، اصفهان و خراسان رضوی همچنان در صدر استان‌های درگیر این بیماری قرار دارند. این نگرانی در حالی از سوی مسئولان بهداشت و درمانی درخصوص آینده شیوع این بیماری مطرح می‌شود که بازگشایی مدارس هم به گفته فعالان حوزه بهداشت و درمان بی‌تردد در آینده‌ای نزدیک باعث افزایش آمار مبتلایان و رشد صعودی
 آن می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار