استاندار قم با تاکید بر استفاده از ظرفیت دستگاه‌های فرهنگی و مذهبی بویژه اداره کل‌های اوقاف و امور خیریه و تبلیغات اسلامی برای برپایی عزاداری‌های محرم گفت: درروزهای باقیمانده تا تاسوعا و عاشورای حسینی فضای شهر قم باید چهره عزا پیدا کند.
کد خبر: ۸۹۲۷۱۸
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۶ 27 August 2020

به گزارش تابناک قم، بهرام سرمست در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران در تالار کرامت استانداری قم اظهار داشت: ما به هیچ وجه عزاداری امام حسین (ع) را یک مساله امنیتی نمی‌بینیم، چرا که یک امر معنوی، مذهبی و اعتقادی به شمار می‌آید.

وی با بیان اینکه عزاداری امام حسین(ع) به راحتی از طریق سازمان‌های فرهنگی و متولی امور مذهبی قابل مدیریت است خاطرنشان کرد: از همه مهمتر اینکه این مجالس یک موضوع مردمی است و هیات‌های مذهبی و یکایک مردم می‌توانند درآن ایفای نقش کنند و ما نیز باید ازظرفیت‌های موجود استفاده کنیم‌.

استاندار قم با اشاره به اینکه قم دربحث ارائه ایده‌ها و پیشنهادها برای برگزاری مراسم محرم در شرایط کرونایی پیشگام بوده‌است یادآور شد: طرح های ابتکاری از قبیل هرخانه یک حسینیه، همراه سلامت و سفیر سلامت از قم صادر شده که همه این‌ها می‌تواند پیشتازی این استان را نشان بدهد و به کل کشور نیز تسری پیدا کند.

وی گفت: کارگروه عزاداری ستاد پیشگیری باید در ارائه ایده‌های نو و شیوه‌های جایگزین عزاداری مرسوم و معمول فعال باشد، چون تغییر شکل و شمایل عزاداری‌ها با توجه به اوضاعی که به دلیل شیوع بیماری در آن به سر می‌بریم ضروری است.

سرمست افزود: اینکه فراخوان بدهیم و همه را یک جا جمع کنیم با روح کلی ستاد ملی مقابله با کرونا و مصوبه های آن منافات دارد.

استاندار قم در ادامه استفاده از ظرفیت نهادها و مجموعه‌های فرهنگی را در این زمینه خواستار شد و ضمن قدردانی از عملکرد شهرداری قم برای فضاسازی‌های شهری انجام شده تصریح کرد: در روزهایی که تا تاسوعا و عاشورا فرصت داریم، چهره شهر قم کاملا باید منطبق با عزای سید الشهدا باشد و مردم احساس کنند بدون حضور در اجتماعات نیز می توانند عزاداری کنند و به نوعی حزن و اندوه خود را نشان بدهند.

سرمست یادآور شد: مدیریت شهری قم باید کلیه تصمیم‌گیری‌های خود را متناسب با شرایط کرونایی اتخاذ کند.

وی اضافه کرد: کلیات تقریبا مشخص است و برای تاسوعا و عاشورا نیز تصمیم های لازم در کارگروه عزاداری گرفته و به ستاد منتقل شود.

استاندارقم همچنین ضرورت فعال‌تر شدن کمیته نظارت ستاد مقابله با کرونا را مورد توجه قرار داد و گفت: از امروز تا پایان روز عاشورا همه دستگاه‌های عضو این ستاد در استان حضور داشته باشند و مرخصی و ماموریت برای اعضای ستاد نخواهیم داشت، همه پشتیبان این عزاداری باشند و کمک کنند و تا جایی که نیاز است نیز نظارت اعمال شود.

ویروس کرونا»، موسوم به «کووید ۱۹» اواسط ماه دسامبر سال گذشته (۲۴ آذر ۹۸) در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد؛ ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ۹۸) به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۴۰۳۰، ۳۱۳۶ و ۱۹۰ تماس بگیرند و یا برای کسب آخرین اخبار از دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته‌شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار