مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی زنجان گفت:۳۲ شیء تاریخی به مناسبت روز جهانی موزه و هفته میراث فرهنگی در معرض دید عموم قرار می‌گیرد.
کد خبر: ۸۵۲۱۴۹
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۰ 19 May 2020

امیر ارجمند مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی زنجان گفت: ‎از ۳۲ شیء نفیس مربوط به عصر آهن که در حفریات باستان‎شناسی در گورستان جیران تپه جزلاندشت شهرستان طارم کشف شده بودند برای اولین بار رونمایی شد و این اشیاء در موزه ذوالفقاری به صورت دوره‌ای به نمایش گذاشته می‌شوند.

او افزود: گورستان تاریخی جیران تپه با بیش از دوهزار و ۸۰۰ سال قدمت در نزدیکی شهر درام شهرستان طارم است که در اولین مراحل کاوش اشیا و گور‌های تاریخی ارزشمندی کشف شد. علاوه بر شکل خاص دفن مردگان، اشیای تاریخی و گرانبهایی در کنار آنان کشف شد که نشان دهنده اعتقاد مردم این منطقه به زندگی پس از مرگ است. این اشیا در کارگاه مرمت اشیا ساماندهی شده و پس از طی مراحل حفاظت و مرمت، به مناسبت روز جهانی موزه‎ها رونمایی شدند.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی زنجان تصریح کرد:مرمت اشیاء موزه ای، در راستای فرهنگ سازی نگاه موزه‌ای در جامعه است، آنگونه که به اشیاء تاریخی، فقط به عنوان یک اثر موزه‌ای نگاه نشود و وجوه دیگری نیز در آن دیده شود. موزه روایتگر گذشته، جایگاه کنونی و مسیر رو به آینده را به جامعه نشان خواهد داد، از این رو مرمت اشیاء تاریخی موزه ای، ضمن تقویت پتانسیل موزه، اشیاء را از ورطه فراموش شدن و بلا استفاده ماندن مصون نگاه می‌دارد و کاربردی ارزشی‌تر به آن می‌بخشد.

منبع/ باشگاه خبرنگاران جوان 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار