مدیرکل میراث‌فرهنگی استان زنجان:
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان گفت: البسه مردان نمکی مرمت می‌شود.
کد خبر: ۸۵۱۷۲۷
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۷ 18 May 2020

البسه مردان نمکی مرمت می‌شود

امیر ارجمند شامگاه دیروز (۲۸ اردیبهشت) در نشست خبری به مناسبت روز جهانی موزه و میراث‌فرهنگی که به میزبانی موزه مردم‌شناسی رختشویخانه زنجان برگزار شد، با بیان اینکه زنجان جزو استان‌هایی است که از ظرفیت و جایگاه بالایی در حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برخوردار است، افزود: علی‌رغم همه این ظرفیت‌ها، این جایگاه مغفول مانده که نیاز است رسانه‌ها در این زمینه بیشتر ورود کنند.

وی با اشاره به اینکه طی یک سال گذشته به ۴۰ اثر تاریخی ورود پیدا کرده و از ۱۰ تا صد درصد نسبت به مرمت آن اقدام کردیم، تصریح کرد: طی یک سال گذشته نزدیک به ۲۵ اثر تاریخی در فهرست آثار ملی به ثبت رسید تا تعداد آثار تاریخی استان که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده، به ۸۴۸ اثر تاریخی برسد. همچنین ۹ اثر تاریخی بازبینی حریم شده و حریم حفاظتی برای آن قرار داده شده است.

این مسئول با یادآوری اینکه با توجه به محدودیت اعتبارات دولتی، رویکرد ما از مرمت صرف به مرمت و بهره‌وری اقتصادی تغییر کرده است، ادامه داد: یکی از رویکردهای اصلی این اداره‌کل در حوزه گردشگری، بالا بردن میزان ماندگاری گردشگران در استان زنجان است. علاوه بر این بنا داریم حفظ و احیای ابنیه‌های تاریخی استان را برای ماندگاری بالای گردشگران در استان، در اولویت قرار دهیم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان با اشاره به اینکه سوق دادن پروژه‌های مرمتی به سمت مراکز پذیرایی و اقامتی و بازارچه‌های صنایع‌دستی در دستور کار قرار دارد، اظهار کرد: استان زنجان در گذشته تجربه خوبی در این زمینه با عنوان خانه‌های بوم‌گردی داشته و بی‌تردید اولویت‌هایی که در حوزه میراث‌فرهنگی در نظر گرفته شده است، به توسعه این بخش خواهد انجامید.

ارجمند از برگزاری رویدادهای گردشگری به عنوان یکی دیگر از برنامه‌های این اداره‌کل در سال‌جاری برشمرد و بیان کرد: یکی از این رویدادها، جشنواره ملی آش ایرانی است که بیش از دو دهه شاهد برگزاری آن در زنجان بودیم که سال گذشته و برای اولین‌بار توسط بخش خصوصی و با نظارت این اداره‌کل برگزار شد که بی‌تردید کم و کاستی‌هایی نیز به دنبال داشت که تلاش می‌شود امسال این کمبودها رفع شود.

وی با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا عرصه گردشگری و صنایع‌دستی استان را به شدت تحت تاثیر قرار داد، گفت: برای رونق این حوزه، تعطیلات پیشنهادی از سوی وزارت میراث‌فرهنگی برای بعد از ایام عید فطر صورت گرفته بود که به دلیل تشدید وضعیت شیوع کرونا در برخی از استان‌ها، بالطبع این موضوع به فصل تابستان موکول خواهد شد تا دوباره شاهد رونق در بخش‌های مختلف باشیم.

 این مسئول از انجام مراحل مقدماتی برای ثبت جهانی غار کتله‌خور خبر داد و با بیان اینکه ایران هر سال دو سهمیه برای ثبت جهانی آثار تاریخی و فرهنگی خود دارد، تصریح کرد: موضوع مهم دیگری که امسال پیاده خواهیم کرد، بحث توزیع سفر است که در همین راستا با عقد تفاهم‌نامه‌ای با استان‌های همجوار، اقدام به تشکیل تورهای ترکیبی خواهیم کرد. علاوه بر این بسته‌هایی از جذابیت‌های همه شهرستان‌های استان آماده شده است.

وی گام دوم در راستای توزیع سفر را تهیه اقلام تبلیغاتی برای کل استان و محدود نشدن به آثار فاخر دانست و با اشاره به اینکه در حال حاضر برای هر هشت شهرستان استان، اقلام تبلیغاتی مجزا آماده شده است، ادامه داد: گام سوم برای توزیع سفر در استان، برپایی تورهای مجازی است که برای این منظور، کلیپ ۴۵ اثر تاریخی و فرهنگی در استان تهیه شده است تا بیشتر به گردشگران معرفی شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان در ادامه با یادآوری اینکه در حال حاضر ۶۰ رشته صنایع‌دستی در استان در حال انجام بوده و صنایع‌دستی استان محدود به چند اثر فاخر نیست، اظهار کرد: احیای صنایع‌دستی فراموش شده و کمتربرخوردار با برگزاری کلاس‌های آموزشی در این راستا، از جمله اقداماتی است که انجام خواهد شد تا صنایع‌دستی مغفول مانده، دوباره جان تازه‌ای بگیرد.

ارجمند همچنین از زنجان به عنوان استانی که کم‌ترین حفاری‌های غیرمجاز داشته و حراست و حفاظت از بناهای تاریخی به جد انجام می‌شود، بیان کرد: در حال حاضر ۱۲۲ اقامت‌گاه بوم‌گردی در استان داریم که ۳۰ درصد از این اقامت‌گاه‌ها در شهرستان خدابنده قرار داشته و آمار حاکی از آن است که استقبال گردشگران برای حضور در اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی در خدابنده بیش از سایر شهرستان‌ها بوده است.

وی از اجرای ۳۶ برنامه برای هفته میراث‌فرهنگی خبر داد و با اشاره به اینکه راه‌اندازی موزه خصوصی گیاهان دارویی در زنجان و نیز آغاز مرمت ۹ بنای تاریخی از جمله مهم‌ترین برنامه‌های هفته میراث‌فرهنگی در زنجان خواهد بود، گفت: علاوه بر این، بعد از ایام عید سعید فطر، بحث مرمت البسه مردان نمکی توسط هیئتی که از تهران عازم زنجان خواهد شد، انجام می‌شود.

این مسئول با یادآوری اینکه در حال حاضر ۱۸ روستای هدف گردشگری در استان داریم که این تعداد در آینده به ۲۱ روستا افزایش خواهد یافت، به موضوع پویایی موزه‌ها اشاره و خاطرنشان کرد: برای اینکه موزه‌ها پویایی خود را حفظ کرده و برای گردشگران جذابیت داشته باشد، تعامل با سایر موزه‌ها را در دستور کار داریم و معتقدیم تبادل اشیای تاریخی می‌تواند به این امر کمک کند.

منبع/ ایسنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار