با توجه به ارزش افزوده، سهام عدالت می تواند در سبد دارایی خانواده ها نقش بسزایی داشته باشد اما آیا این که این سهام را مردم خود هدایت کنند یا این که در اختیار دولت قرار دهند بستگی به شرایط اقتصادی افراد و شناختشان از بازار سرمایه دارد.
کد خبر: ۸۵۱۴۰۴
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۳ 17 May 2020

بر اساس قانون، 10 سال پس از اعطا سهام عدالت به هر نفر، دولت باید مقدمات آزاد سازی را فراهم کرده و اختیار خرید و فروش آن را به خود مردم بدهد. بر اساس گفته رئیس سازمان خصوصی سازی، ارزش سهام عدالت در حال حاضر به 8 برابر رسیده است و این بدان معنی است که در صورت آزادسازی، رقمی در حدود 8 میلیون تومان برای افرادی که سهام کامل دارند و رقمی در حدود 4 میلیون تومان برای افرادی که سهام نصف دارند، به ازای هر سهم تعلق خواهد گرفت.

دولت نیز در سال 96 لایحه آزاد سازی سهام عدالت را تقدیم مجلس کرد اما این لایحه در بروکراسی مجلس معطل ماند و به صحن نیامد تا اینکه رئیس جمهور با نامه‌ای تقاضای استفاده از اختیار رهبری برای موافقت با آزادسازی سهام عدالت کردند در نهایت رهبر معظم انقلاب در تاریخ نهم اردیبهشت 99 با این درخواست مشروط بر سه شرط موافقت نمودند.

حال نکته مدنظر این است که بهترین روش برای مشمولین سهام عدالت کدام است؟ کارشناسان معتقدند که اگر مشمولین سهام عدالت دارای کد بورسی هستند و نسبت به معاملات بازار سرمایه تسلط دارند بهتر است روش نخست یعنی سهامداری مستقیم را انتخاب خود قرار دهند، در این صورت به تناسب ارزش سهام عدالت سهام شرکت‌ها به حساب این افراد در سامانه سجام واریز می‌شود و می‌توانند آن‌ها را در کنار دیگر سهم‌های خود در بورس نگه دارند در غیر این صورت بهتر است از روش دوم یعنی سهامداری غیرمستقیم از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری استفاده کنند و فقط روی سود سالانه آن حساب باز کنند.

حال با توجه به رشد پرشتاب این روزهای بورس، عرضه شستا به این بازار، آزادسازی سهام عدالت و نیز عرضه سهام دولتی به بورس می‌تواند نقطه عطفی برای رشد بیشتر این بازار تلقی شود که کارشناسان بر این باورند آزادساری سهام عدالت در کنار عرضه‌های جدید از جمله خبرهای مثبتی تلقی می‌شود که می‌تواند به عمق بخشیدن بیشتر بازار سرمایه کمک کند.

فرماندار شهرستان زنجان در گفت و گو با خبرنگار تسنیم از زنجان، اظهار داشت: با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری برای آزاد سازی سهام عدالت برای کسانی که مشمول این سهام بوده اند و در سال های گذشته آن را دریافت کرده اند سهم افراد در واحدهای صنعتی و بنگاه های اقتصادی مشخص خواهد شد و افراد می توانند با توجه به شرایط اقتصادی نسبت به آزاد سازی و مدیریت سهام عدالت اقدام نمایند و نسبت به قرار دادن سهم خود در بنگاه های اقتصادی اقدام کنند.

عسگری با بیان اینکه حمایت رهبر معظم انقلاب از بازار سرمایه می‌تواند اعتماد مردم را به سمت سرمایه‌گذاری در این بازار جلب کند، گفت: با توجه به اینکه بورس جزو سالم‌ترین بازارهای سرمایه‌گذاری در کشور است؛ بنابراین افرادی که در اختیار خود دارای سرمایه‌های سرگردان هستند می‌توانند اقدام به سرمایه‌گذاری در بورس کنند.

وی با بیان این که مهم ترین هدف از آزاد سازی سهام عدالت توانمند کردن خانوارها به ویژه افرادی که در مرحله نخست سهام عدالت را دریافت کرده اند می باشد گفت: این سهام در مرحله اول برای افراد محروم جامعه و افراد تحت پوشش نهاد های حمایتی همچون بهزیستی و کمیته امداد قرار گرفت.

این مسئول تصریح کرد: با توجه به ارزش افزوده، این سهام می تواند در سبد دارایی خانواده ها نقش بسزایی داشته باشد اما آیا این که این سهام را مردم خود هدایت کنند یا این که در اختیار قرار دهند بستگی به شرایط اقتصادی افراد و شناختشان از بازار سرمایه دارد.

عسگری با اشاره به این که آن چه که مهم است حفظ این سرمایه توسط سهام داران است گفت: مردم عجله ای برای فروش سهام عدالت نداشته باشند.

منبع/ تسنیم 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار