شاهرخ یارویسی در گفتگو با تابناک:
معاونت سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: کانون‌های احتمالی ابتلا به تب برفکی در استان بررسی و نمونه ها به منظور نتیجه نهایی به تهران ارسال شده است.
کد خبر: ۸۴۰۶۳۶
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۰ 20 April 2020

شاهرخ یارویسی در گفتگو با خبرنگار تابناک کرمانشاه اظهار کرد: تب برفکی یک بیماری عفونی است که در گذشته با آن مواجه بودیم، عامل بیماری به دلیل شرایط در هر منطقه ممکن است بروز یابد، در استان ما اقدامات های لازم برای پیشگیری در دام ها سنگین و سبک صورت گرفته است. 

وی افزود: کانون هایی از بیماری در شهرستان های مختلف شناسایی شد و همکاران ما به منظور بررسی و نمونه گیری در محل حاضر شدند و آن ها را به تهران ارسال کردند، این بیماری معمولا در فصل زمستان بروز می کند اما امکان ابتلای دام در سایر فصول سال هم وجود دارد،عواملی که سبب افزایش استرس و ضعف سیستم ایمنی دام می شود، احتمال افزایش ابتلا به تب برفکی را در دام بالا می برد.

معاونت سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه ادامه داد: واکسن موردنیاز از طریق سازمان دامپزشکی و مراکز خرید در استان تهیه و حدود ٨٠ تا ٩٠ درصد واکسیناسیونها انجام شد،اما دسترسی به ١٠٠ درصد دام ها ممکن نیست، مانند دام عشایر که ممکن است از دسترسی ما خارج شده باشد.

وی در ادامه بیان داشت: برای واکسیناسیون تب برفکی ۵۵۰ تا ۶۰۰ اکیپ اعزام و این اکیپ ها سه هفته در استان های خوزستان و ایلام دام عشایر را به صورت رایگان واکسینه کرده و دامدارانی که از تیررس دامپزشکی خارج شده می توانند برای ایمن کردن دام خود به مراکز خرید واکسیناسیون مراجعه کنند.

معاونت سلامت اداره کل دامپزشکی با تاکید بر اینکه در هیچ یک از شهرستان ها مورد قطعی از ابتلا به تب برفکی اعلام نشده، ابراز داشت: به صورت محدود موارد مشکوکی گزارش شده، تب برفکی انواع مختلفی دارد باید بررسی کنیم که آیا واکسن هایی که به دام ها تزریق شده در این زمینه کارایی لازم را داشته اند.

یارویسی افزود: در حال حاضر از نظر دارویی مشکل خاصی نداریم و در گذشته به واحدها و دامداری های صنعتی هشدارهای لازم داده شده است.

 
 
 
 
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار