مدیرکل دامپزشکی استان سمنان گفت: مردم روستاها در چند سال اخیر اقبال بیشتری به پرورش و نگهداری مرغ‌های بومی داشتند به طوری که جمعیت مرغ‌های بومی این استان از حدود 130 هزار قطعه به بیش از 213 هزار قطعه رسیدند.
کد خبر: ۸۰۲۱۹۴
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۲ 02 December 2019

دامپزشکی سمنانبه گزارش تابناک سمنان: حمیدرضا حسینی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: روستاییان از محل نگهداری این مرغ‌ها معمولا به یک درآمد پایدار می‌رسند ضمن آنکه خوشبختانه برخی دستگاه‌ها همچون سازمان جهادکشاورزی و کمیته امداد و...نیز در قالب طرح‌های اقتصاد مقاومتی از این روستاییان حمایت کردند.

وی با بیان اینکه نگهداری طیور به اقتصاد خانوارها کمک می‌کند افزود: روستاییان از طریق این اقتصاد درون‌زا و نگهداری طیور هم نیازهای خود را تاحدودی مرتفع می‌کنند و هم بخشی از نیاز غذایی بازار را تامین می‌کنند.

وی از اتمام اجرای طرح واکسیناسیون طیور بومی برعلیه نیوکاسل خبر داد و افزود: در این طرح 128 روستا از 178 روستای دارای طیور بومی به عنوان هدف طرح انتخاب و طیور آنها واکسینه شد.

دکتر حسینی ادامه داد: انتخاب این روستاها از آن جهت اهمیت داشت که عمده مراکز صنعتی پرورش طیور و بوقلمون استان در مناطق پیرامونی این روستاها واقع بودند و اگر این بیماری شایع می‌شد تلفات سنگینی می‌توانست برجای بگذارد.

وی با بیان اینکه در این طرح برای اولین بار از واکسیناسیون به صورت آشامیدنی استفاده شد خاطرنشان کرد: تا پیش از این معمولا از روش‌های تزریقی استفاده می‌شد که درصد واکسیناسیون را کاهش می‌داد در حالی که در روش آشامیدنی هم از نظر استرس به گله و هم از نظر جمعیت تحت‌پوشش شرایط بسیار بهتری دارد .

513 روستا از 691 روستای استان سمنان مرغ ندارند!
مدیرکل دامپزشکی استان سمنان از نیوکاسل به عنوان یک بیماری ویروسی یاد کرد و گفت: این ویروس از نظر بالینی سیستم عصبی طیور را درگیر و به فلج بال و گردن آنها می‌انجامد.
وی با بیان اینکه نیوکاسل بیشتر در مناطق روستایی تلفات می‌گیرد افزود: از آنجا که طیور بومی در روستاها کمتر واکسیناسیون می‌شوند این بیماری معمولا تلفات بیشتری در مناطق روستایی می‌گیرد.
حسینی با بیان اینکه این طرح به صورت مشارکتی با بخش خصوصی اجرایی شد اضافه کرد: این طرح به صورت خرید خدمت و کاملا رایگان اجرایی شد. البته بسیج سازندگی و دانشجویان رشته‌های دامپزشکی و مرتبط با آن نیز ما را در اجرای طرح کمک کردند.

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان در پاسخ به پرسشی در خصوص چرایی عدم دربرگیری همه روستاهای این استان در این طرح گفت: 513 روستا از 691 روستای استان سمنان فاقد مرغ و طیور هستند.در واقع حدود 180 روستای استان دارای مرغ و طیور هستند که طرح واکسیناسیون نیوکاسل در 128 روستای هدف که 72 درصد این روستاها را شامل می‌شدند اجرایی کردیم.

وی از واکسیناسیون 81درصدی جمعیت طیور هدف خبر داد و گفت: با توجه به اینکه بیماری نیوکاسل به شدت سرمادوست است بنا داریم که مرحله دوم طرح را در زمستان امسال در همین روستاها اجرا کنیم تا از طریق آن طیور بومی استان از یک ایمنی حداقل یک ساله برخوردار شوند.

واکسیناسیون رایگان 80درصد دام‌های سنگین استان

حسینی همچنین از اجرای طرح تب‌برفکی در استان خبر داد و گفت: این طرح از 30 آبان آغاز شده و تا 5 دی‌ماه در استان ادامه دارد.

این دامپزشک ادامه داد: در قالب این طرح 80 درصد دام سنگین استان در برابر بیماری تب برفکی واکسینه می‌شوند.

وی با بیان اینکه این طرح نیز با مشارکت بخش خصوصی انجام می‌شود اضافه کرد: البته اکیپ‌هایی از همکاران دامپزشکی استان قرار است با حضور در مناطق محرومی همچون طرود، فرومد و...حدود 1500 راس دام سنگین را واکسینه کنند.
وی از برنامه‌ریزی برای واکسیناسیون تب برفکی 48 هزار راس دام سنگین استان در قالب این طرح خبر داد و گفت: ماهیت تب‌برفکی نیز به گونه‌ای است که ویروس آن در فصول سرد سال قدرت مانور بیشتری دارد لذا جمعیت دامی استان معمولا در فصول سرد در معرض خطر بیماری‌هایی همچون تب‌برفکی و نیوکاسل است.
وی از این بیماری به عنوان یک بیماری اقتصادی نام برد و گفت: با توجه به اینکه در اثر این بیماری دام‌های گوشتی به شدت افت وزن پیدا و دام‌های شیری نیز به واسطه درگیری پستان آنها، بشدت کم‌شیر می‌شوند لذا این بیماری در صورت شیوع اقتصاد دامدارها را به شدت تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.

تولید سالانه بیش از 30 هزار تن گوشت قرمز

این دامپزشک با بیان اینکه هزینه پیشگیری کمتر از هزینه درمان است افزود: استان سمنان سالانه بیش از 30 هزار تن گوشت قرمز تولید و روانه بازار می‌کند.
وی از تولید سالانه 176 هزار تن شیر در استان خبر داد و خاطرنشان کرد: علاوه بر اینها استان سمنان سالانه 55 هزار تن گوشت مرغ تولید می‌کند که بخش اعظم آن نیاز پایتخت را فراهم می‌کند چرا که 70 درصد تولید استان مازار بر نیاز و مصرف استان است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار