بی شک نمک به عنوان اصلی‌ترین چاشنی غذا مورد تائید بسیاری است غافل از اینکه این چاشنی، به عنوان متهم اصلی مرگ و میرهای ناشی از فشار خون شناخته شده است.
کد خبر: ۷۴۷۰۳۶
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۴ 21 May 2019

نام ایرانی ها در مصرف نمک به عنوان یکی از کشورهای دارای رکود به ثبت رسیده است با وجود اینکه استاندارد مصرف نمک 5 گرم در روز است، این میزان در کشور 11 گرم در روز و در استان زنجان 10 گرم در روز به ثبت رسیده است.

 

تنقلاتی همچون چیپس، پفک و غذاهای فست فوت از جمله سوسیس وکالباس در صدر مواد غذایی با میزان نمک بالا شناسایی شده است که متاسفانه در بین کودکان و نوجوانان از محبوبیت بالایی برخوردار است.

 

تغییر الگوهای رژیم غذایی و اقبال غذاهای فست فوتی موجب شده است تا میزان مصرف نمک در بین مردم ایران به رقم بالایی برسد و همین موجب شده تا زنگ خطر مرگ و میرهای ناشی از فشار خون که یکی از عوارض مصرف زیاد نمک است به صدا درآید.

 

پرویز قزلباش امروز در نشست خبری با خبرنگاران با موضوع فشار خون و عوارض ناشی از آن گفت: بیشترین مرگ و میر به دلیل سکته های قلبی و مغزی رخ می دهد که از عوارض فشار خون است.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با اشاره به اینکه عدم اطلاع و آگاهی فردی و اجتماعی جامعه موجب بروز فشار خون در افراد شده است، ادامه داد: فشارخون در افراد متناسب با شرایط زندگی فرد ایجاد می شود که به سبک زندگی افراد باز می گردد و تنها نمی توان از طریق دارو این بیماری را درمان کرد.

 

این مقام مسئول با یادآوری اینکه رژیم غذایی افراد هم یکی از عوامل مرگ و میر در جهان محسوب می شود، ادامه داد: نمک متهم اصلی مرگ و میرهای ناشی از فشار خون است که ریشه فرهنگی دارد و نیازمند فرهنگ سازی برای کاهش مصرف نمک در بین مردم هستیم.

 

وی با اشاره به اینکه در زنجان میزان مصرف نمک 11 گرم در روز و متوسط کشوری 10 گرم در روز است، تصریح کرد: الگوهای مرسوم در رژیم های غذایی و استفاده از مواد غذایی با میزان نمک بالا مشکلات مربوط به فشار خون را در پی دارد.

 

استفاده از میوه و سبزیجات لازمه مقابله با عوارض ناشی از فشارخون بالاست

 

قزلباش گفت: بایستی مادران در خانواده ها با تغییر این الگوها و استفاده از میوه و حبوبات در کنار رژیم غذایی خانواده این مشکلات را برطرف کنند.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان یکی از معضلات امروز جامعه را پوکی استخوان بالاخص در بین بانوان خواند و ادامه داد: زمینه پوکی استخوان استفاده بی رویه از نمک است.

 

وی به سرطان معده و نقش نمک در ایجاد آن هم اشاره کرد و گفت: سرطان معده که در بین آقایان بیشتر از بانوان شیوع دارد به مصرف بی رویه نمک بازمی گردد.

 

به گفته قزلباش، زنجان کمترین شیوع فشارخون را نسبت به سطح کشوری دارد که لازمه اطلاع رسانی بیشتر از سوی رسانه ها را می طلبد.

 

این مقام مسئول ادامه داد: در کشور شیوع فشار خون در بین مردان 20 درصد و خانم ها 24 درصد و در زنجان شیوع فشار خون در بین آقایان17 درصد و بانوان 20 درصد گزارش شده است.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان خاطرنشان کرد: در شهرهای زنجان شیوع فشار خون 19 درصد و روستاها 16 درصد است و میزان اطلاع عموم از فشار خون در شهر زنجان 39 درصد و روستاها 50 درصد است.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار