زنجان - مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: سرمای بهاره به محصولات باغی این استان خسارت وارد کرد که بیشترین آن مربوط به درختان گردو و بادام است.
کد خبر: ۷۳۸۵۴۰
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۸ 27 April 2019

بهنام اوجاقلو روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: سرمای هفته اول اردیبهشت امسال به محصولات هسته دار (زردآلو) استان 20 تا 80 درصد خسارت وارد کرد.
وی با بیان اینکه محصولات درختان دانه دار شامل سیب و انگور نیز 30 تا 50 درصد از سرما خسارت دیده اند، اظهارداشت: بیشترین خسارت محصول انگور در شهرستان های ابهر و خرمدره است.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: با توجه به اینکه دمای هوای این 2 شهرستان در روزهای پایانی سال قبل و اوایل امسال نسبت به سایر مناطق استان بالا بود، درختان آن در اواخر زمستان و اوایل بهار جوانه زده و رشد کرده بودند.
اوجاقلو از خسارت 70 تا 90 درصدی سرما به درختان بادام در استان زنجان خبرداد و یادآوری کرد: محصول گردو نیز 30 تا 90 درصد خسارت دیده است.
وی خاطرنشان کرد: کمترین سرمازدگی تاکنون در طارم است که 30 درصد درختان گیلاس این شهرستان خسارت دیده است.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: در حال حاضر این میزان خسارت ها برآورد اولیه است و اگر در روزهای آینده دمای هوای پایینی در استان رخ دهد پس از اتمام آن مبلغ نهایی خسارت ها برآورد و محاسبه خواهد شد.
به گزارش ایرنا، سال گذشته (97)، سرمای دیررس بهاره پایان فروردین به 288 هزار تن محصول باغی این استان 30 تا 100 درصد در 41 هزار و 300 هکتار خسارت زد.
سرمای دیررس بهاره به محصولات باغی استان زنجان در شهرستان های ابهر، خرمدره، سلطانیه، خدابنده، زنجان، ایجرود، طارم و ماهنشان 6 هزار و 900 میلیارد ریال خسارت وارد کرد.
سطح خسارت ناشی از سرما در باغ های استان 41 هزار و 300 هکتار بود که بیشترین خسارت سرما در باغ های انگور به میزان 13هزار هکتار ثبت شد.
در سال 96 نیز سطح سرمازدگی باغات استان 38 هزار و 359 هکتار بود که طبق برآوردهای انجام گرفته 500 هزار تن محصول باید تولید می شد که 20 درصد آن معادل 109 هزار و 576 تن محصول به ارزش 293 میلیارد تومان به دلیل سرمازدگی از بین رفت. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار