معاون خدمات شهری شهردار زنجان گفت: درآمد هر متکدی در شهر زنجان بطور میانگین بین ۶ تا ۱۰ میلیون تومان است که اغلب آن‌ها نیز افراد غیر بومی هستند.
کد خبر: ۷۳۶۴۰۵
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۸ 20 April 2019

تکدیگری به عنوان یک پدیده زشت اجتماعی، مخرب و با انواع مدها و روش ها، در سطح جوامع مختلف همواره وجود داشته و دارد و حتی در برخی از جوامع متاسفانه به صورت یک فرهنگ درآمده است.
این در حالی است شهر زنجان نیز از وجود متکدیان بی بهره نبوده که با گذر در خیابان های شلوغ و پرتردد شهری، می توان حضور این طیف را در سنین مختلف مشاهده کرد.
غلامحسن احمدی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ستاد شهرستانی و استانی متشکل از شهرداری، دادگستری، بهزیستی، کمیته امداد و اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای برخورد با معضل متکدیان تشکیل و برای هریک از دستگاه ها نیز تکالیفی تعیین شده است.
وی اظهار داشت: طبق قانون اعلام شده وظیفه شهرداری جمع آوری متکدیان از سطح شهر و همچنین مسئولیت ایجاد مکان و تجهیزات اردوگاه است و این نهاد غیر دولتی نیز همه روزه در سطح شهر نسبت به جمع آوری متکدیان اقدام می کند. 
این مسئول ادامه داد: متکدیان جمع آوری شده به اردوگاهی واقع در جاده فرودگاه شهر زنجان منتقل شده و سپس نسبت به غربالگری آنها مبادرت می شود.
احمدی تاکید کرد: این معاونت با به کارگیری کارکنان خود همه روزه نسبت به جمع آوری متکدیان از خیابان ها، معابر و تقاطع های سطح شهر اقدام می کند و آنها را به اردوگاه تحویل می دهد.
وی اظهار کرد: مدیریت این اردوگاه برعهده فرمانداری است و طبق قوانین و مقررات نیز می تواند نسبت به اعمال قانون در این بخش اقدام کند.

** بهشت گدایان، درآمد میلیونی در ماه 
این مسئول ادامه داد: بررسی های انجام نشان می دهد متکدیان در شهر زنجان ماهانه بطور میانگین بین 6 تا 10 میلیون تومان درآمد دارند که قابل قیاس با حقوق ناچیز کارمندی نیست.
وی اضافه کرد: این متکدیان حرفه ای در ساعات و مکان های مشخص و با برنامه ای حساب شده فعالیت می کنند.
احمدی افزود: 80 درصد متکدیان شهر زنجان را افراد غیر بومی و ما بقی را بومی تشکیل دهند که بصورت سازمان یافته به فعالیت خود ادامه می دهند.
وی اظهار داشت: متکدیان غیر بومی بصورت خانوادگی که حتی تعداد آنان به 10 تا 15 نفر می رسد فعالیت مستمری در این شهر دارند.
معاون خدمات شهری شهردار زنجان ادامه داد: اغلب متکدیان غیر بومی در شهر زنجان زنان و بومی ها مردان هستند که بیشتر گداهای بومی نیز از شهرها و مناطق حاشیه ای به زنجان عزیمت می کنند.
احمدی افزود: بر این اساس 80 درصد متکدیان بومی شهر زنجان مردان هستند که تعداد آنها از 30 نفر تجاوز نمی کند که در مناطق مختلف شهر نمایان هستند.
وی بیان کرد: همین بررسی ها بیانگر آن است که اغلب زنان متکدی فعال در شهر زنجان خود و یا همسرانشان به اعتیاد مبتلا هستند که این موضوع یک واقعیت انکار ناپذیر است.

** تکدیگری جرم است
معاون خدمات شهری شهردار زنجان ادامه داد: در ماده 712 طبق قانون مجازات اسلامی' هر شخصی که تکدی یا کلاشی را پیشه خود قرار داده باشد و از این راه امرار معاش کند، به حبس از یک تا سه ماه محکوم خواهد شد و چنانچه با وجود توان مالی مرتکب عمل فوق شود، علاوه بر مجازات مذکور همه اموالی که از طریق تکدیگری به دست آورده است، مصادره خواهد شد.
وی اظهار داشت: قانون بسیار خوبی برای برخورد با این معضل اجتماعی داریم اما متاسفانه برخوردهای قضایی آنگونه که باید و شاید بازدارندگی لازم را ندارد و این موضوع موجب می شود متکدیان در کمتر از 2 ساعت پس از جمع آوری از سوی دستگاههای متولی، دوباره به فعالیت خود ادامه دهند.
احمدی افزود: متاسفانه در امر تکدیگری از کودکان به عنوان وسیله ای برای رسیدن به مقاصد شخصی مورد استفاده قرار می گیرند که طبق قانون این کار نیز جرم محسوب می شود.
وی اظهار داشت: ماده 713 قانون مجازات اسلامی تصریح کرده کسانی که از اطفال و افراد غیر رشید به عنوان ابزار و وسیله برای رسیدن به مقاصد شخصی خود استفاده می‌کنند، به مجازات حبس سه ماه تا 2 سال و استرداد و مصادره اموالی که از این طریق کسب کرده‌اند به نفع دولت، محکوم می‌شوند.

** ترویج فرهنگ گدا پروری در زنجان 
معاون خدمات شهری شهردار زنجان ادامه داد: متاسفانه استفاده متکدیان از روشهای فریبنده و گوناگون برای جلب توجه مخاطبان خود به ویژه از کودک، حس انسان دوستانه و دلسوزی افراد را برای کمک به این افراد برمی انگیزد. 
وی اظهار داشت: همین مساله، موجب ترویج فرهنگ گدا پروری در شهر زنجان شده که نیازمند اصلاح و تغییر نگرش در این خصوص هستیم.
احمدی افزود: بیشتر افراد نیازمند و محتاج نان شب برای امرار معاش خود هیچگاه به تکدیگری روی نمی آورند و در این میان افراد خیر و شهروندان زنجانی نیز می توانند کمک های خود را بصورت هدفمند و با مشارکت سازمان های خیری در این مسیر هدایت کنند.
وی خاطرنشان کرد: ماهانه بین 150 تا 200 گدا در شهر زنجان جمع آوری می شود که پس از مدتی به مکان های قبلی خود باز گشته و به فعالیت خود ادامه می دهند.
به گزارش ایرنا، شهر زنجان به عنوان مرکز استان سه منطقه شهرداری و 430 هزار نفر جمعیت دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار