بانک مرکزی گزارش آمار چک‌های مبادله‌ای کشور در بهمن‌ماه 97 را منتشر کرد
بانک مرکزی گزارش آمار چک‌های مبادله‌ای کشور در بهمن‌ماه 97 را منتشر کرد که طبق آن، در میان همه استان‌های کشور تنها دو استان کشور در نسبت تعداد چک‌های برگشتی به کل چک‌های مبادله‌ای، وضعیتی بدتر از کردستان دارند و نسبت تعداد چک‌های برگشتی به کل چک‌های مبادله‌ای هم در کردستان 4.4 درصد از میانگین کشور بیشتر است!
کد خبر: ۷۳۶۲۸۱
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۱ 20 April 2019

به گزارش تابناک کردستان، اداره آمار اقتصادی مدیریت کل آمارهای اقتصادی بانک مرکزی گزارش بهمن‌ماه 97 درباره آمار چک‌های مبادله‌ای در کشور را منتشر کرد.

بر اساس گزارش مذکور، استان‌های کهگیلویه ‌و بویراحمد، کرمان و کردستان به ترتیب و با آمار 15.3 درصد، 14.3 درصد و 14.1 درصد، بیشترین نسبت تعداد چک‌های برگشتی به کل چک‌های مبادله‌ای را در مقایسه با سایر استان‌های کشور دارند.

استان کردستان در حالی با ثبت آمار 14.1درصدی پس از کهگیلویه ‌و بویراحمد و کرمان بدترین وضعیت را در میان استان‌های کشور به خود اختصاص داده که نسبت تعداد چک‌های برگشتی به کل چک‌های مبادله‌ای در کل کشور تنها 9.7 درصد است.

نکته دیگری که در گزارش بانک مرکزی حائز اهمیت است آنکه، علت برگشت خوردن 96.9 درصد تعداد چک‌ها در استان کردستان کسری یا فقدان موجودی بوده و تنها 3.1 درصد از کل تعداد چک‌های برگشتی در استان به دلایلی چون عدم تطابق امضا، نقص امضا، مغایرت تاریخ عددی و حروفی، مخدوش بودن امضا یا مندرجات چک، مغایرت مبلغ حروفی با عددی چک، مسدود بودن حساب مورد نظر و مسدود بودن چک با شماره سری و سریال مرتبط، برگشت خورده‌اند.

اهمیت موضوع آمار چک‌های برگشتی از دیدگاه کارشناسان حوزه اقتصاد به آن دلیل است که افزایش یا کاهش این آمار گویای میزان رکود در بازار و اقتصاد است، آمار چک‌های برگشتی شاخصی مناسب برای یک ارزیابی واقع‌بینانه از وضعیت اقتصادی کردستان و نمادی برای اعتماد بازار است.

این یک اصل بدیهی است که وقتی رکود بر بازار حاکم باشد کسانی که کالاهای خود را از طریق صدور چک خریداری کرده‌اند توانایی فروش کالا و پاس کردن چک‌ها را ندارند و در نتیجه چک آنها برگشت می‌خورد بنابراین هر چه رکود بر بازار شدیدتر باشد تعداد چک‌‌های برگشتی به مبادله‌ای بیشتر است.

آنچه در این وجیزه آمد تازه‌ترین هزینه سوءمدیریت حاکم بر حوزه اقتصادی کردستان است؛ اینکه چندین ماه متوالی نام کردستان در میان استان‌هایی باشد که بیشترین «نسبت تعداد چک‌های برگشتی به کل چک‌های مبادله‌ای» را دارند موضوعی نیست که بتوان به سادگی از کنار آن عبور کرد؛ از تیم اقتصادی دولت در استان که انتظاری نیست اما آیا نمایندگان مردم کردستان در مجلس هم نمی‌توانند برای حل یا حداقل بررسی مسئله اقدامی مؤثر انجام دهند یا اصولاً نمی‌خواهند به مسائلی از این دست، آن هم در سال پایان حضورشان در بهارستان با لحاظ فایده و هزینه مترتب بر موضوع، ورود کنند؟!

تازه‌ترین هزینه سوءمدیریت حاکم بر حوزه اقتصادی کردستان رونمایی شد/تنها دو استان کشور در نسبت تعداد چک‌های برگشتی به مبادله‌ای، وضعیتی بدتر از کردستان دارند/آمار تعداد چک‌های برگشتی به مبادله‌ای در کردستان 4.4 درصد بیشتر از میانگین کشوری است + نمودار

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار