عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی زنجان گفت: جمعیت آفات در درختان زیتون رو به افزایش و نگران کننده شده است.
کد خبر: ۷۳۴۱۸۱
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۱ 13 April 2019
 

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی زنجان گفت: جمعیت آفات در درختان زیتون رو به افزایش و نگران کننده شده است.

به گزارش رادیو اقتصاد دکتر مهدی طاهری عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی زنجان در گفتگو با برنامه خوشه چین گفت: یکی از مشکلاتی که باغ های زیتون با آنها روبه‌رو هستند تنوع آفات است.

وی افزود : در گذشته دو نوع آفات پسیل زیتون و پوسته خوار در باغات موجود بود ولی در حال حاضر آفات سپردار، شپشک، کنه به این نوع آفات اضافه شده اند.

وی یکی از آسیب های جدی به باغات زیتون را تمیز نبودن درختان و باغ دانست و افزود: اگر جمعیت علف هرز زیاد باشد و رطوبت افزایش یابد گسترش بیماری و آفات نیز رو به فزونی می گذارد.

بنابراین با هرس به موقع و هدایت هوا و نور به باغات می توان از ضرر و زیان جلوگیری به عمل آورد.

طاهری رعایت همه جانبه اطلاعات و اقدامات را برای پرورش میوه زیتون لازم دانست و افزود: درخت زیتون برای غذا سازی و تولید میوه نیاز بسیاری به نور کافی دارد بنابراین پس از برداشت محصول می بایست اقدام به هرس درختان نمود که معمولاً از آذر ماه تا اواخر بهمن انجام می شود.

وی یکی دیگر از اقدامات لازم برای پرورش زیتون را مبارزه با آفات و سمپاشی دانست و گفت: در اواخر زمستان می بایست بنا به شرایط آب و هوایی باغات اقدام به سمپاشی با روغن ها و بعضی از سموم نمود.

این کارشناس کشاورزی اقدام به شخم زنی را از دیگر ضروریات باغداری دانست و افزود: زیتون به علت دارا بودن ریشه های سطحی و تکثیر از راه قلمه نیاز به مواد آلی ، پتاسیم، فسفر، ازت دارد که با جابه جایی خاک و افزودن این مواد می توان به میوه بهتر دست یافت.

وی مبارزه با علف های هرز را از دیگر مراحل و دیگر پرورش میوه زیتون ذکر کرد و افزود: پس از آغاز رشد میوه می بایست از دو روش شیمیایی یا مکانیکی برای مبارزه با علف هرز اقدام کرد که روش مکانیکی بیشتر توصیه می شود. 

دکتر مهدی طاهری در ادامه گفت: آبیاری باغات زیتون می بایست در ساعات خنک انجام شود و به علت شوری زمین در ساعات بین ۱۰ تا ۱۵ نباید آبیاری صورت گیرد.

وی در پایان افزود: محلول پاشی پتاسیم روی و عناصر ریز مغذی در حین رشد محصول باید در برنامه‌ریزی کاری گنجانده شود. 

برنامه "خوشه چین" کاری از گروه کشاورزی به تهیه کنندگی مهدی شیار شنبه، دوشنبه و چهارشنبه ساعت ۱۳:۳۰ به مدت ۳۰ دقیقه از رادیو اقتصاد پخش می شود.

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار