کد خبر: ۷۳۴۱۷۸
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۹ 13 April 2019

شفقنا- بعد از سال‌ها خشکسالی که در ایران حاکم بود سال ۹۸ برای کشور ایران با باران شروع شد و سازمان هواشناسی نوید بارش باران در سه روز اول فروردین را به مردم داد؛ اما شاید کمتر کسی فکر می کرد این نعمت الهی به دلیل نبود زیرساخت ها و مدیریت درست و شاید هم به دلیل شدت زیاد، ۲۳ استان را درگیر سیل کند و در زمانی که مردم آماده عید نوروز و پذیرایی از مهمان بودند مجبور شدند از مهمان ناخوانده ای استقبال کنند که تحفه ای جز گل و لای و خسارت برای آنها نداشت.

مردمی که گرفتار در بلایای طبیعی می شوند چشم انتظار مسوولین و نهادهای امدادی هستند تا برای نجات آنها اقدامی کند و در این زمان است که عملکرد گروه های امدادی، زیر زره بین نهادها و گروه های مختلف قرار می گیرد.

یکی از انتقاداتی که در سیل ۹۸ مطرح شد این بود که هلال احمر عملکرد مناسب و به موقعی از خود نشان نداد و نتوانست توقعات را آنچنان که بایسته و شایسته است جواب دهد. حتی بعضی از فیلم ها و گزارشات حاکی از بی نظمی در توزیع اقلام و مواد خوراکی داشت به نحوی که کمک‌های امدادی به دست بعضی از مردم سیل زده شهرستان‌ها دوبار و چند بار رسید اما به شهرستان دیگر اصلا کمکی نرسید.

 

البته از بین رفتن راه های ارتباطی را می توان مهمترین عاملی دانست که امدادرسانی را با مشکل مواجه کرد. در گلستان که نقطه آغاز این حوادث بود، سیل در ابتدا گنبد کاوووس و بعد از آن به شکل گسترده تری آق قلا و گمیشان را در برگرفت و بنابر گزارش ها ۱۰۰ محور مواصلاتی در گلستان تخریب شد.

اما لرستان و خصوصا شهرستان پلدختر و معلولان را باید اوج خرابی‌های این سیل دانست . این سیل عظیم خسارت های زیادی به زیرساخت ها، خانه ها، مزارع دام و .. وارد کرده و راه های ارتباطی تمامی روستاها را قطع کرد. بیش از ۳۰۰ کیلومتر خط انتقال آب روستایی استان تخریب شد و راه‌های ارتباطی بسیاری قطع شد.

با وجود اینکه سیل در لرستان کمی فروکش کرده اما خطر هنوز از سر مردم خوزستان رد نشده است. همانطور که شرفی نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی خروجی سد کرخه را حدود ۲۴۰۰ متر مکعب در ثانیه اعلام کرد که حجم برون رفت از کانال های کارون و نهر بحره در شادگان، جوابگوی این حجم آب نیست و وقتی باران ببارد و بالا بیاید خطر آبگرفتگی به عنوان یک تهدید همچنان متوجه شهروندان خوزستانی است.

شرفی عملکرد دولت را در حادثه سیل مثبت ارزیابی کرد و در عین حال کُندی کمک رسانی و حجم خسارت را فقط به دلیل وسعت و بزرگی سیل و آبگرفتگی دانست که کار را با وقفه مواجه کرد.

در کنار این مسایل مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال‌احمر از ارسال اولین محموله اقلام زیستی و بهداشتی این سازمان به ارزش ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال با ۱۰ دستگاه کامیون به منظور کمک به آسیب دیدگان سیل و آبگرفتگی در استان‌های خوزستان و لرستان خبر داده است.

بر اساس گزارشی علی فرجی با اعلام این خبر گفت: این محموله کمک‌های زیستی و بهداشتی شامل انواع پودر رختشویی، شامپو، صابون، ناخن‌گیر، دستمال حوله‌ای، وسایل بهداشتی ویژه بانوان، مایع ظرفشویی است که امروز (سه شنبه۲۰ فروردین ۹۸) به این مناطق ارسال شده است.

بر اساس اعلام مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال‌احمر شرایط امدادرسانی و توزیع اقلام امدادی در مناطق درگیر با سیل و آبگرفتگی در استان‌های خوزستان و لرستان با همکاری مردم، جمعیت هلال احمر، نیروهای امدادی، نظامی و انتظامی به شکل مطلوبی در حال انجام است و مردم دیگر ناراحتی و نگرانی لحظات نخست وقوع سیل را ندارند.

اما خدابخشی نماینده الیگودرز از توزیع مواد مورد نیاز به سیل زدگان رضایتی ندارد و عنوان می‌کند: مردم به مواد غذایی، چادر و پتو نیاز دارند و دام آنها هم نیاز به علوفه دارد اما متاسفانه هلال احمر آنچنان که باید و شاید نقاط جمعیتی که دچار خسارت شدند را پوشش نداد.

این انتقادات درحالی مطرح می شود که سازمان امداد و نجات کشور در اطلاعیه ای اهم فعالیت های جمعیت هلال احمر را در سیل و برف و کولاک اخیر را منتشر کرده است که بر اساس آن از ۲۵ اسفند ۹۷ لغایت ۲۱ فروردین ۹۸ در ۳۱ استان به ۳۳۲ هزار نفر از هموطنان امدادرسانی شده و بیش از ۱۶۰ هزار نفر اسکان اضطراری داده و ۳۵۲۴ نفر توسط نیروهای امدادی و بالگرد به مناطق امن انتقال یافتند. همچنین  ۴۸۰۹ دستگاه خودرو از برف رهاسازی و بیش از ۵۰۰۰ مورد تخلیه آب از منازل انجام شد و بیش از ۱۷ هزار نیروی عملیاتی در قالب ۴۰۰۰ تیم امدادی در حال فعالیت هستند.

همچنین در بخش دیگری از این گزارش اقدامات صورت گرفته در مناطق سیل زده به تفکیک استان‌ها آمده است که بر اساس آن، تغییرات شرایط جوی در ۱۴ شهرستان استان مازندران باعث شد تا در ۱۱۶ شهر، روستا و محورهای کوهستانی به بیش از ۱۵ هزار نفر امدادرسانی شده و تعداد ۵۰۹ نفر اسکان اضطراری و ۴۴۵ دستگاه خودرو از برف رهاسازی و ۸۸۰ منزل از آب تخلیه شوند که در این استان نیز تعداد ۷۰۰ نفر در قالب ۱۸۰ تیم امدادی با ۱۹ فروند قایق (امدادی و محلی)فعالیت داشته و اقالمی را بین آسیب دیدگان توزیع نمودند.

همچنین از ۲۵ اسفند ۹۷ لغایت ۲۱ فروردین ۱۳۹۸ در ۱۰ شهرستان (گرگان، بندرترکمن، آزادشهر، آق قال، گنبدکاووس، بندرگز، علی آباد، کالله، کردکوی، مینودشت) تعداد ۱۲۴ شهر، روستا و محورهای کوهستانی به بیش از ۵۸ هزار نفر امدادرسانی شده و قریب به ۱۵۹۰۷ نفر اسکان اضطراری و بیش از ۵۸ هزار بسته غذایی بین آسیب دیگان توزیع گردیده و تعداد ۳۵ نفر از مصدومین به بیمارستان منتقل شده و ۱۰۳۳۰ خانه نیز از آب تخلیه گردید.

در استان لرستان نیز در ۱۱ شهرستان به تعداد ۷۰ هزار نفر امدادر سانی شده و بیش از ۱۷ نفر اسکان اضطراری داده و ۱۴۲۰ واحد مسکونی از آب تخلیه شده است.

همچنین استقرار و فعالیت ۶ فروند بالگرد امدادی در منطقه، همکاری ۶ فروند بالگرد ارتش و ۲ فروند بالگرد سپاه برای توزیع اقالم و جابجایی حادثه دیدگان، اعزام تیم های امدادی از استان های معین اصفهان، کردستان، همدان، چهارمحال و بختیاری، مرکزی، البرز، زنجان و قم، استفاده از ظرفیت داوطلبان و جوانان جهت بسته بندی اقالم غذایی در استان،استقرار یک دستگاه خودروی ارتباطات سیار و برقراری ارتباط در بستر ماهواره، ایجاد اردوگاه اسکان اضطراری در شهرستان های نورآباد، الیگودرز، پلدختر و دورود، تقویت انبارهای امدادی استان و شعب از تجهیزات و تغذیه اضطراری، تقسیم بندی شهر پلدختر به ۹ منطقه عملیاتی جهت تسهیل در امر امدادرسانی بخشی از اقدامات تیم ۱۲۴۷ نفری است که در قالب ۲۲۶ تیم در لرستان خدمت رسانی می‌کنند.

در بخش امداد هوایی هم با توجه به عدم دسترسی زمینی تیم های عملیاتی به مناطق آسیب دیده، تعداد ۶ فروند بالگرد جمعیت هلال احمر در استان لرستان مستقر شده و فرآیند انتقال محموله های عملیاتی و نیرو و تجهیزات را بر عهده گرفتند. همچنین در همین راستا با همکاری و پشتیبانی ۱۰ فروند بالگردهای ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پا سداران انقلاب اسلامی، انتقال محموله های امدادی به منطقه را انجام داده اند.

در بخش دیگری از این گزارش عملیات امدادرسانی به مردم خوزستان مطرح شده است که بر اساس آن از ۲۵ اسفند تا ۲۱ فروردین ۹۸ در ۱۸ شهرستان استان خوزستان ۱۱۹ شهر، روستا، مناطق عشایرنشین و محور کوهستانی به بیش ۷۳ هزار نفر امدادرسانی شده و ۵۷ هزار نفر اسکان اضطراری داده و تعداد ۲۷۴۶ نفر به مناطق امن انتقال داده شدن.

همچنین ایجاد ۵۶ اردوگاه اسکان اضطراری در مدارس و سالن های ورز شی شهرهای دزفول، اهواز، شوش، شو شتر، شادگان ، باوی و سوسنگرد، تقویت انبارهای امدادی از تجهیزات اسکان و تغذیه اضطراری،آمادگی و هماهنگی جهت اسکان اضطراری ۱۰۰ هزار نفر در شهرستان ها و ارسال ۵محموله امدادی از طریق هواپیمای ارتش از دیگر اقداماتی است که توسط ۱۹۶ تیم (۹۳۳ نفر) صورت گرفته است.

در استان ایلام نیز در ۹ شهرستان به بیش از ۱۵ هزار نفر امدادرسانی شده و ۳۲۱۳ نفر اسکان اضطراری داده و ۱۰۳ واحد مسکونی از آب تخلیه شده است. )استقرار و فعالیت ۲ فروند بالگرد امدادی در منطقه، ایجاد ۸ اردوگاه اسکان اضطراری در شهرستان های ملکشاهی، دره شهر، ماژین و مهران، تقویت انبارهای امدادی استان و شعب و اعزام تیم استان کردستان جهت پشتیبانی عملیات توسط ۷۱ تیم انجام شده است.

به طور کلی هلال احمر ۳۰ بند را در تشریح اقدامات این نهاد منتشر کرده است:

–  اعلام وضعیت زرد (هوشیار باش) توسط سازمان امداد و نجات بر اساس اخطاریه های صادره از سوی سازمان هواشناسی

– آماده سازی طرح های عملیاتی به تفکیک شعب

– پیش بینی اماکن قابل استفاده جهت اسکان اضطراری ) سالن های ورزشی، مساجد، مدارس و …(

– تقویت و شارژ انبارهای امدادی استان ها از تجهیزات و اقالم اسکان و تغذیه اضطراری

– استقرار بالگردهای امدادی در نقاط حادثه خیز جهت امدادرسانی

-آماده باش به بیش از ۱۴۰۰ پایگاه و پست موقت و سیار امداد و نجات در سطح کشور

-تعامل مناسب با صدا و سیما با موضوع اطالع رسانی، آگاهی عمومی و توصیه های امدادی

– اعالم وضعیت نارنجی )هشدار( به استان های در معرض خطر

-برقراری مستمر ارتباط ویدئو کنفرانس با استان های درگیر عملیات

– بررسی نیازمندی های استان ها و تقویت انبارهای امدادی

-خرید اقالم ضروری مواد غذایی و زیستی برای استان ها و تقویت مجدد انبارهای امدادی

– استقرار نماینده تام الختیارستادی در استان های درگیر عملیات و سازمان مدیریت بحران

– هماهنگی جهت حضور قایق های امدادی در منطقه آق قال در استان گلستان و خوزستان

– -حضور رئیس، دبیرکل جمعیت، رئیس و معاونین سازمان امداد و نجات در استان های درگیر عملیات سیل

– اعالم فراخوان جهت جمع آوری کمکهای نقدی و غیرنقدی مردم برای آسیب دیدگان از سیل

– استقرار و افزایش بالگردهای امدادی در استان های گلستان، ایالم، خوزستان و لرستان

– استفاده از ظرفیت بالگردهای نظامی جهت توزیع اقالم امدادی

-اعزام نیروهای عملیاتی از استان های معین به گلستان، لرستان و ایالم

-استقرار نماینده تام االختیار در سازمان مدیریت بحران و ارائه گزارش های مستمر

-برگزاری جلسات مستمر با حضور مدیران جمعیت و در مرکز EOC سازمان جهت هدایت عملیات

– اعالم مکتوب وضعیت اضطرار در شهرستان پلدختر استان لرستان به سازمان مدیریت بحران کشور

– تهیه نقشه های مناطق آسیب دیده بر پایه GIS از شهرها و روستاهای آسیب دیده

– اعزام تیم های واکنش سریع استان های معین به همراه بالگرد به استان لرستان

-حضور نیروهای جوان و داوطلبین برای امدادرسانی و کمک به آسیب دیدگان از سیل در استان گلستان

-فعالیت تیم های بهداشت و درمان اضطراری در استان های گلستان و لرستان

– آماده سازی طرح عملیاتی ویژه برای روند امدادرسانی در شهرستان پلدختر و معموالن

– ارسال محموله های امدادی جهت تقویت انبارهای هالل احمر خوزستان توسط هواپیمای ارتش

– استفاده از ظرفیت نیروهای داوطلبان و جوانان جهت بسته بندی اقالم غذایی اهدایی

-دریافت کمک های نقدی و غیر نقدی هموطنان

– هماهنگی و ورود تجهیزات و اقالم اهدایی خارج از کشور

طبق اساسنامه جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران، این نهاد دارای شخصیت حقوقی مستقل است که روابط خود را در چارچوب سیاست خارجی کشور با کلیه جمعیت های هلال احمر و صلیب سرخ در جهان محفوظ داشته و در مسائل امدادی برون مرزی و درون مرزی و تعهدات مربوطه عمل می کند. همچنان که بند ۴ ماده ۳ این اساسنامه یکی از وظایف این نهاد را در سطح کشور و خارج از کشور، ارسال کمک و اعزام عوامل امدادی و درمانی به سایر کشورها در صورت لزوم عنوان کرده است.

با اینکه چنین نهادهایی مستقل از دولت‌ها فعالیت می‌کنند و جمهوری اسلامی ایران همواره در بلایای طبیعی کمک‌های خود را به مردم کشورهای جهان ارسال داشته است اما در سیل اخیر دولت آمریکا در اقدامی غیر انسانی، حساب‌های هلال احمر را مسدود کرد تا عملا کمک رسانی از کشورهای دیگر به مردم سیل زده را مختل کند تا به دنبال آن شهروندان خارجی یا ایرانیان مقیم خارج از کشور نتوانند کمک‌های خود را به مردم سیل زده ارسال کنند.

لذا با توجه به اینکه پهنای سیل اخیر بسیار گسترده بود و تقریبا نیمی از کشور را درگیر کرد، طبیعتا امدادرسانی در این شرایط، کار را دشوار می کند و  بی انصافی است نوک پیکان انتقادات را به سمت گروه های امدادی نشانه برویم.

انتهای پیام

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار