سه مقام آمریکایی به خبرگزاری رویترز اعلام کردند که انتظار می رود که ایالات متحده سپاه پاسداران ایران را به عنوان یک سازمان تروریستی خارجی معرفی کند تا برای اولین بار واشنگتن رسما نیروی نظامی یک کشور دیگر را به عنوان یک گروه تروریستی برچسب بزند.
کد خبر: ۷۳۱۵۶۸
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۵ 06 April 2019

سه مقام آمریکایی به خبرگزاری رویترز اعلام کردند که انتظار می رود که ایالات متحده سپاه پاسداران ایران را به عنوان یک سازمان تروریستی خارجی معرفی کند تا برای اولین بار واشنگتن رسما نیروی نظامی یک کشور دیگر را به عناون یک گروه تروریستی برچسب بزند.

این مقامات اعلام کرده اند که انتظار می رود که این تصمیم که به اعتقاد منتقدین می توانند منجر به عمل متقابل برای مقامات نظامی و اطلاعاتی ایالات متحده توسط دولت های دیگر در خارج از کشور شود، روز دوشنبه توسط وزارت امور خارجه ایالات متحده اعلام شود. اکنون چندین سال است که این مساله یعنی ورود سپاه به لیست تروریستی آمریکا شایعه شده است.

پنتاگون از اظهار نظر در این خصوص خودداری کرده و پاسخ به پرسش ها را به وزارت امور خارجه محول کرده است. وزارت امور خارجه و کاخ سفید نیز اظهار نظری نکرده اند. سفیر ایران در سازمان ملل متحد نیز به درخواست برای اظهار نظر پاسخ نداده است.

کاخ سفید در پی وارد کردن سپاه پاسداران به لیست تروریستی

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده از سیاستمداران تندرو علیه ایران، اما از تغییر سیاست ایالات متحده به عنوان بخشی از موضع سختگیرانه دولت ترامپ در برابر تهران حمایت کرده است.

این اتفاق پیش از اولین سالگرد تصمیم رییس جمهور آمریکا برای خروج از توافق هسته ای 2015 با تهران و بازگشت مجدد تحریم هایی که اقتصاد ایران را دچار مشکل کرده بود، پیش می آید. تصمیم دولت آمریکا برای تروریستی اعلام کردن سپاه ابتدا توسط وال استریت ژورنال گزارش شد.

ایالات متحده در حال حاضر شماری از اشخاص و افراد دارای وابستگی به سپاه پاسداران را در لیست سیاه فهرست کرده است، اما کل سازمان به طور کلی در این لیست قرار ندارد.

در سال 2007، وزارت خزانه داری ایالات متحده نیروی قدس سپاه، واحد مسئول عملیات خارج از کشور، را به خاطر "حمایت از تروریسم" به عنوان "بازوی اصلی ایران برای اجرای سیاست حمایت از گروه های تروریست و شورشی" توصیف کرد.

ایران تهدید کرده است که اگر ایالات متحده به دنبال وارد کردن سپاه به لیست تروریستی باشد پاسخ "خرد کننده ای" خواهد داد.

محمد علی جعفری فرمانده سپاه پاسداران در سال 2017 هشدار داد که اگر ترامپ به این حرکت ادامه دهد، سپاه پاسداران ارتش آمریکا را همانند داعش در سراسر جهان در نظر خواهد گرفت. چنین تهدیدهای به ویژه برای نیروهای ایالات متحده در مکان هایی مانند عراق، جایی که شبه نظامیان شیعه در نزدیکی نیروهای ایالات متحده واقع شده اند، خطرناک و نامیمون است.

سناتور جمهوریخواه "بن ساس" در این رابطه گفته که این حرکت یک گام مهمی در راستای فشار حداکثری آمریکا علیه تهران خواهد بود. ساس در بیانیه ای گفته: "تعیین رسمی سپاه به عنوان گروه تروریستی و عواقب آن ممکن است امری جدید باشد، اما عاملان سپاه پاسداران برای مدت طولانی تروریست بوده اند."

وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه سابق آمریکا و مذاکره کننده اصلی با ایران، گفته که او درمورد پیامدهای این امر برای نیروهای ایالات متحده نگران است.

شرمن، که اکنون مدیر مرکز مدیریت رهبری عمومی در مدرسه کندی هاروارد است، گفته: "حتی میتوان گفت که رئيس جمهور به دنبال مبانی برای یک درگیری باشد زیرا این اقدام به سختی در راستای منافع آمریکا است. سپاه پاسداران در حال حاضر به طور کامل تحریم شده است و این تشدید امور، تنها به نیروهای ما در منطقه آسیب می رساند".

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار