بیماری تب برفکی یک بیماری بسیار واگیر در دام‌های سبک و سنگین است که ازجمله بیماری‌های اقتصادی برای دام‌ها به شمار می‌آید و این روزها شاهد مبتلا شدن 13 رأس دام در سطح استان خوزستان به این بیماری هستیم.
کد خبر: ۷۲۲۰۱۱
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۵ 05 March 2019

 بیماری تب برفکی یک بیماری بسیار واگیر در دام‌های سبک و سنگین است که از جمله بیماری‌های اقتصادی برای دام‌ها به شمار می‌آید.

این بیماری به دلیل سرعت انتشار و شدت عفونت‌زایی، از مهم‌ترین بیماری‌های ویروسی دام محسوب می‌شود و در ایران نیز این بیماری، مهم‌ترین عامل تهدیدکننده دام و تولیدات دامی است.

اطلاع‌رسانی دامپزشکی دیر انجام شد

یکی از دامداران خوزستانی به خبرنگار فارس می‌گوید: امسال برای خرید واکسن اطلاع‌رسانی مناسب انجام نشد؛ زمانی اطلاع‌رسانی کردند که بسیاری از دام‌ها درگیر این بیماری شده بودند.

این دامدار می‌گوید: در سال‌های گذشته واکسیناسیون به صورت منظم از طرف دامپزشکی اطلاع‌رسانی می‌شد و یا اینکه یک شرکت خصوصی را به عنوان متولی این موضوع معرفی می‌کردند.

احمدی، مالک یکی از گاوداری‌های فعال در خوزستان می‌گوید: در مجموعه‌های دامپروری که چندین گاوداری در کنار هم هستند، با مبتلا شدن یک گاو بسیاری از گاوها در خطر هستند و این موضوع باید هفته‌های گذشته اطلاع‌رسانی می‌شد.

احمدی می‌گوید: درحال حاضر، چندین رأس گاو از گاوداری‌های منطقه درگیر بیماری شده‌اند و گوساله‌های جوان ما چند روزی است که به دلیل تاول‌های دهانی امکان خوردن و بلعیدن را ندارند.

درگیری 13 رأس دام به تب برفکی در استان خوزستان

استان خوزستان نیز مانند دیگر استان‌های کشور این روزها درگیر بیماری تب برفکی شده و اداره کل دامپزشکی استان هشدارهایی را به دامداران در این خصوص داده است؛ موضوعی که خیلی از طرف دامداران تائید شده نیست.

مصطفی کنارکوهی مدیرکل دامپزشکی خوزستان می‌گوید: در هفته‌های گذشته در دام‌های سنگین 7 کانون تب برفکی در شهرهای باغملک، دشت آزادگان و اهواز مشاهده شد؛ تقریباً در 7 کانون حدود 13 رأس درگیر شدند و تاکنون هیچ‌گونه تلفاتی در سطح استان مشاهده نشد.

کنارکوهی بیان می‌کند: بیماری تب برفکی یک بیماری اقتصادی برای دام است و مستلزم اطلاع‌رسانی به دامداران برای همکاری بیشتر است. دام‌های جوان باید حتماً تحت واکسیناسیون قرار بگیرند.

دامپزشکی برای تهیه واکسن همکاری نمی‌کند

یکی از دامداران شرق خوزستان هم به خبرنگار فارس می‌گوید: تعدادی از دامداری‌های منطقه درگیر تب برفکی شده‌اند و در روزهای اخیر برای تهیه واکسن تلاش کرده‌ایم، ولی حتی به‌ صورت آزاد هم واکسن پیدا نشد.

این دامدار می‌گوید: در سال‌های گذشته سازمان دامپزشکی برای تهیه واکسن به دامداری‌ها کمک می‌کرد، اما امسال کمکی صورت نگرفت و دام‌های زیادی درگیر این بیماری شده‌اند.

وی گفت: شرایط نگهداری واکسن‌ها بسیار خاص است و هر دامداری امکان نگهداری از واکسن را ندارد و با توجه به درگیر شدن دام‌ها همه هزینه درمان هم برعهده دامدار است.

تهیه واکسن دام‌های سنگین برعهده دامدار است

استفاده از واکسن جهت ایمن‌سازی دام‌ها علیه بیماری تب برفکی سال‌هاست متداول است، اما واکسن به تنهایی نمی‌تواند مانع بروز بیماری تب برفکی شود و نیازمند کاهش فاکتورهای خطرساز در این بیماری است.

کنارکوهی مدیرکل دامپزشکی خوزستان می‌گوید: امسال در دام‌های سبک واکسیناسیون تب برفکی به صورت رایگان برای تمامی دام‌ها انجام شده و برای دام‌های سنگین باید بر اساس دستورالعمل دامپزشکی، دامدار نسبت به تهیه واکسن اقدام کند و سپس به مراکز تحت نظر دامپزشکی برای تزریق رایگان مراجعه کند.

وی بیان می‌کند: دو نمونه واکسن تب برفکی وجود دارد؛ یک نمونه که روغنی است دارای قیمت 3 هزار و 800 تومان و نمونه دیگر بر پایه آب و دارای قیمت حدودی 6 هزار تومان است و بهتر است 2 بار در سال واکسن را تزریق کنند.

اهمیت اقدامات بهداشتی

مهم‌ترین و اساسی‌ترین روش پیشگیری و کنترل بیماری تب برفکی بکارگیری اقدامات بهداشتی و قرنطینه‌ای است؛ به نحوی که از ورود ویروس در یک جمعیت جلوگیری کند.

کنارکوهی مدیرکل دامپزشکی خوزستان می‌گوید: رعایت ضوابط بهداشتی از جمله تمیز بودن و ضدعفونی شدن وسایل دامداری اهمیت بسیاری دارد؛ از سود سوزآور و آهک برای ضدعفونی وسایل دامداری، کف و دیواره‌های دامداری استفاده شود.

کنارکوهی می‌گوید: دامداران توجه کافی داشته باشند و از خریدوفروش دام‌های مشکوک و دام‌هایی که گواهی دامپزشکی ندارند، به‌ شدت خودداری کنند.

وی بیان می‌کند: آب‌ریزش دهان، تاول‌های دهانی، تب بالا و گوشه‌گیر شدن حیوان از بارز‌ترین علائم این بیماری است، ولی دامداران توجه داشته باشند که تنها راه تشخیص این بیماری نمونه‌گیری است و هر دامی با این علائم مبتلا به تب برفکی نیست.

با توجه به شیوع بیماری تب برفکی در استان‌های دیگر کشور و تغییر روند واکسیناسیون دام‌های سنگین، سازمان دامپزشکی استان خوزستان باید اطلاع‌رسانی خود را به دامداری‌ها زودتر آغاز می‌کرد که از شیوع این بیماری در استان جلوگیری شود.

 

منبع: فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار