رصد‌خانه «تابناک»، خبر‌هایی برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند ذوالقدر: ورود زنان به ورزشگاه‌ها ادامه می‌یابد/میرتاج الدینی: ذائقه سیاسی مردم برمی‌گردد/توئیت محسن هاشمی درباره انتصابات دقیقه نودی افشان/تکلیف نمایندگان دو حقوقه مجلس چیست؟ و... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۶۸۰۶۷۵
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۰ 17 November 2018

تحولات در گذر است و خبر هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد. تحولات در گذر است و خبر هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

انتقاد شدید آیت‌الله مکارم‌شیرازی به حضور بانوان در ورزشگاه

آیت الله مکارم شیرازی عنوان کرد: صداوسیما و رسانه‌ها و روزنامه‌ها و همچنین ورزشگاه‌ها ظرفیت مناسبی برای ترویج دین است، ورزش باستانی در گذشته یک درس اخلاق بود و ورزشکاران در محل ورزش تربیت دینی انجام می‌دادند و پناهگاه مظلومان بود. وی درباره حضور بانوان در ورزشگاه‌ها ابراز کرد: یکی از روزنامه‌ها نوشته بود که حاضر هستیم انگ تحجر را به ما بزنند ولی زنان با این وضعیت به ورزشگاه نروند، صحنه‌ها و فیلم‌های حضور در ورزشگاه‌ها رسوایی به‌ دنبال داشت و شما نمی‌توانید حضور زنان در ورزشگاه را کنترل کنید، باید از فضاهای ورزشی فیلم‌ها و هر فرصتی برای تبلیغ دین استفاده کنیم.

ذوالقدر: ورود زنان به ورزشگاه‌ها ادامه می‌یابد

یک عضو فراکسیون زنان مجلس می‌گوید: ورود زنان به ورزشگاه‌ها به شکل تدریجی و با اولویت بازی‌های ملی ادامه می‌یابد. فاطمه ذوالقدر، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی درباره اینکه آیا حضور زنان در ورزشگاه‌ها از این پس ادامه خواهد داشت یا نه، می‌گوید: قرار است این رویه ادامه داشته باشد. قطعاً این رویه تدریجی ادامه خواهد یافت و اولویت با بازی‌های ملی است. در حال حاضر زنان در بازی‌های بسکتبال و والیبال نیز حضور می‌یابند. وی در پاسخ به اینکه آیا این برای بازی‌های داخلی و باشگاهی نیز صادق است، تصریح می‌کند: به شکل تدریجی بله. به هر حال این موضوع تا حدی نیاز به فرهنگ‌سازی دارد. اما قطعاً این مسأله از اولویت‌های وزارت ورزش و معاونت زنان ریاست جمهوری است. نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس درباره اینکه آیا مجوزی برای حضور زنان در ورزشگاه‌های شهرهایی به غیر از تهران هم صادر شده است، می‌گوید: زمانی که این موضوع بخشنامه شود و شورای تأمین استان ابلاغ کند، باید از آن پیروی کنند. در مجموع، اگر شورای تأمین استانی مجوز حضور زنان در ورزشگاه‌ها را صادر و امنیت آن‌ها را تأمین کند، مانعی برای حضور زنان وجود ندارد، چراکه هیچ ماده قانونی که زنان را از ورود به ورزشگاه‌ها منع کند، وجود ندارد.

میرتاج الدینی: ذائقه سیاسی مردم برمی‌گردد

عضو جبهه مردمی نیروهای انقلاب گفت: ما هر هشت سال تا ده سال، یک تغییر ذائقه سیاسی کشور را داریم. الان هم این احتمالش است و پیش‌بینی‌اش وجود دارد چون زمینه‌اش را می بینیم، اما نباید خوش‌بین باشیم. فصل انتخابات مجلس در مقدمه قرار دارد و جریان های سیاسی در حال خانه تکانی هستند که برو بیاهای انتخاباتی را کلید بزنند اما نکته مهم در جریان اصولگرا عاقبت جمناست که در دوره گذشته بسیار محل انتقاد اصولگرایان بود. سیدمحمدرضا میرتاج الدینی در گفت وگو با نامه نیوز درباره آسیب شناسی تصمیم گیری ها و حرکت های تشکیلات جریان اصولگرا گفت: جریان اصولگرا باید گفتمان مشخصی ارائه و با توجه به شرایط جدید خود را بازسازی کند. در گام نخست هم نیروهای این جریان باید از تشتت به انسجام واقعی برسند و از تصمیم انفرادی بپرهیزند. وی افزود: وقتی با بعضی شخصیت های اصولگرا صحبت می کنیم، از دیدگاه های آنها بر می آید که حرکت انفرادی دارند، در حالی که تاریخ انقلاب نشان می دهد، نیروهای انقلابی فردی تصمیم نمی گرفتند و جمعی حرکت می کردند. این را به عنوان اصل باید بپذیریم و تصمیمات فردی را کنار بگذاریم.

واکنش آیت‌الله علم‌الهدی به اعدام سلطان سکه

امام جمعه مشهد تأکید کرد: دو اخلالگر اقتصادی مفسد فی الارض اعدام شدند، مردم امیدوار شده و آرامش پیدا کردند. قوه قضاییه با این حرکت قاطعانه به مردم امید و آرامش داد؛ مدیرانی که زمینه این مسأله را موجب شدند، محاکمه کنند؛ این امید، آرامش و امنیت بیشتر می‌شود.

توئیت محسن هاشمی درباره انتصابات دقیقه نودی افشان

رئیس شورای شهر تهران به انتصابات دقیقه نودی افشانی در شهرداری واکنش نشان داد. محسن هاشمی رفسنجانی در توئیتر نوشت: اعضای شورای شهر از انتصابات اخیر شهردار در وقت اضافه راضی نیستند و موضوع را به من منتقل کردند تا به آقای افشانی بگویم. ایشان اماگفت تا زمانیکه شهردار است وظایفش را انجام می دهدکه یکی از وظایف، انتصاب است. البته هرانتصابی باید درجای خودبررسی شود، شاید برخی انتصابات بخاطر بازنشستگی افرادباشد.

افشای رشوه ۳۰۰میلیون دلاری عربستان به رضا پهلوی برای اغتشاش در ایران

برخی منابع خبری از دیدار رضا پهلوی با برخی مقامات سیاسی عربستان خبر داده‌اند. پایگاه «کریتیکس کارینکل» مستقر در بیرمنگام انگلیس، به نقل از برخی منابع نزدیک به مقامات ریاض گزارش داده که به تازگی رضا پهلوی با سفیر عربستان در آمریکا و برخی دیگر از مقامات بلندپایه سعودی دیدار داشته است. گفته شده در این دیدارها که در نیویورک بوده است، رضا پهلوی، فرزند شاه سابق ایران خواستار کمک رهبران ریاض به او برای مقابله با نظام جمهوری اسلامی ایران شده است. به گفته این منابع، مقامات سعودی در این دیدارها وعده کمک به رضا پهلوی را منوط به آن که او برخی اغتشاشات در شهرهای بزرگ ایران را دنبال کند، داده‌اند. در این گزارش گفته شده، برخی دیدارهای پیشین میان رضا پهلوی و مقامات سعودی که از سال گذشته میلادی آغاز شده، به اختلافات و فضای متشنج میان اطرافیان او دامن زده و برخی از اطرافیان او این گونه همکاری‌ها میان رضاپهلوی و سران ریاض را غیرقابل قبول عنوان کرده‌اند؛ هرچند منابع رسمی سعودی میزان کمک‌های اعطا شده به فرزند شاه سابق ایران را اعلام نکرده‌اند، اما گزارش‌های منتشر شده براساس اظهارات «جرج نادر»، مشاور حاکم امارات و همچنین برخی لابی‌های واسطه‌گر در «بنیاد دفاع از دمکراسی‌ها» در واشنگتن و حتی منابع وزارت خارجه آمریکا نشان می‌دهد که رضاپهلوی مبلغ ۳۰۰ میلیون دلار را به تازگی از سعودی‌ها تحت عنوان کمک به اغتشاشات در ایران دریافت کرده است. این گزارش در پایان می‌گوید که رضا پهلوی امیدوار است با حمایت اسرائیل، عربستان و امریکا بتواند با ایجاد اغتشاش در ایران اهداف مورد نظر خود را دنبال کند.

نامه‌ای محرمانه از مرحوم نوربخش

وزیر سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مراسم تشییع مدیرعامل فقید سازمان تأمین اجتماعی به تشریح یک نامه محرمانه بین خود و مرحوم نوربخش پرداخت. علی ربیعی وزیر سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مراسم تشییع مرحوم سیدتقی نوربخش مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی و مرحوم تاج الدینی معاون پارلمانی این سازمان که در بیمارستان میلاد و با حضور معاون رئیس‌جمهور و جمع کثیری از مسئولان و نمایندگان مجلس برگزار شد درباره مرحوم نوربخش، اظهار کرد: او مدیری بود که هوش سرشاری داشت و بسیار برای بازنشستگان و جامعه تأمین اجتماعی دلسوزی می‌کرد. وی ادامه داد: گواه می‌گیرم که مرحوم نوربخش هیچ وقت نگاهی به اموال سازمان تأمین اجتماعی نداشت و در زمانی سازمان تأمین اجتماعی را با آن وضعیت تحویل گرفت و توانست با مؤلفه اخلاق محوری مدیریت این سازمان را انجام دهد. وزیر سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین با گریزی از یکی از اخلاق‌های مدیرعامل فقید سازمان تأمین اجتماعی عنوان کرد: مرحوم نوربخش حتی حاضر بود نصف حقوق خود را به سازمان برگرداند به طوری که در نامه‌ای که به بنده نوشت و فقط نیز ما دو نفر در جریان این مسأله بودیم، درخواست کرده بود که این کار صورت گیرد و امروز نیز این نامه را با خودم در این مراسم آوردم.

آیت الله سبحانی کمک به مردم یمن را واجب کرد

آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید با صدور بیانیه ای تأکید کرد: در این برهه از زمان بر مؤمنین واجب است به کمک غذایی و درمانی مردم یمن بشتابند و به هر وسیله صدای مظلومانه آن ها را به گوش جهانیان برسانند. وی در بیانیه خود آورده است: مردم مسلمان یمن که ملتی با ریشه تاریخی و تأثیر گذار هستند، روزگار سختی را می گذرانند. میلیون ها زن و مرد و کودک خردسال در معرض قحطی و گرسنگی و تلف قرار دارند که ستمگران برای آن ها به وجود آورده اند. تنها جرم آن ها عدم تسلیم در برابر خواست ظالمان سعودی و استعمارگران می باشد. این بیانیه حاکی است: در این برهه از زمان بر مؤمنین واجب است با هماهنگی هلال‌احمر و مؤسسات مربوطه به کمک غذایی و درمانی آنان بشتابند و به هر وسیله صدای مظلومانه آن ها را به گوش جهانیان برسانند.

تکلیف نمایندگان دوحقوقه مجلس چیست؟

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی آب پاکی بر دستان نمایندگان دو حقوقه ریخت و گفت: نماینده‌ای که از مجلس حقوق دریافت می‌کند حق ندارد از جای دیگری حقوق اخذ کند. سیدامیر قاضی‌زاده‌هاشمی اظهار کرد: قانون تکلیف همه را به‌خوبی روشن کرده است و همه افراد به‌هیچ‌عنوان حق دریافت حقوق از چند محل ندارند. وی افزود: اگر به هر دلیلی شخصی باید در دو محل فعالیت داشته باشد باید در محل دوم به‌صورت افتخاری فعالیت کند و این شامل همه کارکنان در همه قوا می‌شود. به‌عنوان مثال برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از بستر دانشگاه وارد مجلس شده و حقوق خود را از دانشگاه دریافت می‌کنند و نباید حقوقی در مجلس دریافت کنند. اگر هم کسی از مجلس حقوق دریافت می‌کند دیگر حق ندارد از جای دیگری حقوق اخذ کند. بنابراین محل دریافت حقوق باید تنها یک محل باشد و بقیه سمت‌ها باید بدون دریافت حقوق و ... باشد چون وظیفه اصلی و اولیه خود را در جای دیگری انجام داده و در محل دوم حق دریافت هیچ‌گونه وجهی تحت هیچ عنوانی ندارند.

شریعتمداری: شرایط امروز خطرناک نیست

مدیرمسؤول روزنامه کیهان گفت: امام راحل فرمودند «مطمئن هستم که اسلام سنگرهای کلیدی جهان را فتح می‌کند»، روزی در دنیا تنها بودیم، اما امروز یمن، لبنان، حماس، فلسطین، افغانستان و عراق سنگر‌های کلیدی هستند. حسین شریعتمداری بعد از ظهر امروز در نشست هم‌اندیشی عوامل، خیران و دست‌اندرکاران ستاد پیاده‌روی جاماندگان اربعین حسینی شهرستان دماوند که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند برگزار شد در خصوص برگزاری پیاده‌روی عظیم اربعین حسینی اظهار کرد: کمتر کسی تصور می‌کرد که روزی اربعین حسینی میلیون‌ها زائر داشته باشد. وی با اشاره به گزارش خبرنگار هافینگتون‌پست از راهپیمایی اربعین حسینی افزود: در این گزارش اشاره شده که اربعین حسینی، یک سپاه 25 میلیون نفری است که به هر سمتی حرکت کند، هیچ‌کسی نمی‌تواند مانع آن شود. مدیرمسئول روزنامه کیهان با بیان اینکه همه این‌ها تلقی ایجاد می‌کند که دنیا آبستن حوادث جدید است، گفت: در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، امروز شاهد حرکت‌های خاصی هستیم؛ شرایط امروز خطیر است، اما خطرناک نیست. شریعتمداری ادامه داد: امروز در حال عبور از یک عقبه هستیم؛ عبور از عقبه‌ای با شیب تند که سختی‌هایی به همراه دارد، اما وقتی از این عقبه عبور کردیم به آرامش می‌رسیم و این وضعی است که از ابتدای انقلاب تاکنون داشته‌ایم. وی تصریح کرد: امام راحل فرمودند، «مطمئن هستم که اسلام سنگرهای کلیدی جهان را فتح می‌کند»؛ روزی در دنیا تنها بودیم، اما امروز یمن، لبنان، حماس، فلسطین، افغانستان و عراق سنگر‌های کلیدی هستند.

اروپا به خاطر تحریم ایران به کمک عراق رفت

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بر حمایت‌های این اتحادیه از عراق در برابر تحریم‌های آمریکا علیه ایران تأکید کرد. به گزارش السومریه نیوز، فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز جمعه در گفت‌وگوی تلفنی با عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر عراق اظهار داشت که اتحادیه اروپا روند تشکیل دولت عراق را با رضایت دنبال می‌کند. وی افزود که عراق می‌تواند نقش مهمی در ایجاد پل‌های همکاری در منطقه ایفا کند. موگرینی با تأکید بر حمایت‌های اتحادیه اروپا از شخص عادل عبدالمهدی و دولت وی گفت، همکاری با عراق اولویت مهمی برای این اتحادیه است. این مسئول اروپایی همچنین بر حمایت از مواضع عراق در قبال تحریم‌های آمریکا علیه ایران و آمادگی اتحادیه اروپا برای کمک به عراق در تعامل با پیامد‌های این تحریم‌ها تأکید کرد.

پیشنهاد «رئیسی» برای باز کردن گره‌های اقتصادی

تولیت آستان قدس رضوی گفت: معتقدیم وارد کردن مردم در عرصه‌های اقتصادی و اجتماعی گره گشاست، هرجا مردم حضور پیدا کردند مسأله حل شده است. حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی ظهر امروز در همایش ائمه جماعات طرح هدایت و کوثر استان‌های خراسان در مشهد مقدس اظهار داشت: ما طلبه‌ها و روحانیت امروز در سه ساحت باید فعال باشیم؛ اول ساحت علم، علم آموزی و علم افزایی است و همواره باید از آخرین یافته‌های علمی بهره مند باشیم. ما در هر رده‌ای از دانش که قرار داشته باشیم باید خود را برای به روز شدن و به هنگام شدن محتاج بدانیم. عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: امروز طلاب و روحانیت به عنوان طبیبان روحی، معنوی و اخلاقی جامعه باید به دانش روز مجهز شوند و وظیفه داریم حوزه‌ها را نسبت به تولید علم فعال و فعال‌تر کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار