عضو هیئت علمی گروه جامعه شناسی دانشگاه بوعلی سینا گفت: وقتی انسان‌ها باهم حرف نمی‌زنند یا باهم قهر می‌کنند و تار‌های شبکه اجتماعی قطع می‌شود و یا به سوءتفاهم و نهایت به بدفهمی منجر و بدفهمی به خشونت و عدم درک متقابل خواهد رسید.
کد خبر: ۶۸۰۴۵۹
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۴ 17 November 2018
دکتر اسداله نقدی گفت: توسعه انسانی نیازمند گفت و گو است و این باید از خانواده آغاز شود.

به گزارش ایسنا،دکتر نقدی در کارگاه ملی طرح خانواده و بین نسلی در دانشگاه بوعلی سینا، اظهار کرد: نشست امروز کارگاه مساله یابی مشارکتی با حضور کارشناسان و جامعه شناسان در حوزه خانواده تشکیل شده است که این افراد بسط دهنده و اشاعه دهنده ایده گفت و گو هستند.

وی افزود: بذر‌های اولیه مسائل اولویت دار بین نسلی در این کارگاه ریخته و در گام‌های بعدی بین خانواده‌ها اجرایی می‌شود.

معاون دانشجویی دانشگاه بوعلی سینا با بیان اینکه همدان جزء استان‌های آخر اجرای این کارگاه است، عنوان کرد: 
براساس داده‌های اجتماعی، دچار نوعی لکنت و لالی اجتماعی شده ایم و این موضوع به خانواده‌ها رسوخ کرده است.

وی افزود: از قدیمی‌ترین مهارت‌ها و وجه متمایزی انسان با سایر موجودات، ناطق بودن است که این مساله روبه افول است. براساس آخرین آمار ملی، ایرانیان فقط ۱۵ دقیقه باهم صحبت می‌کنند که این فاجعه است

این مدرس جامعه شناسی تصریح کرد: با افزایش سواد و ورود فضای مجازی از ارتباطات فیزیکی و گفت و گوی‌های رودررو کاسته شده که امری غیرقابل انکار است از این رو، کمیت و کیفیت این رخداد مهم است.

وی بیان کرد: اینکه فرزندان ما در تمامی طول روز در گوشی‌های تلفن همراه خود سیر می‌کنند، اتفاق هشداردهنده‌ای است.

نقدی افزود: اینکه میانگین مکالمه افراد بایکدیگر ۱۵ دقیقه بیان شده، نشان می‌دهد که نه در حوزه دولت و ملت بلکه در حوزه مادر و فرزند، معلم و شاگرد، کارمند و ارباب رجوع و ... دچار قطع ارتباط شده ایم.

وی تصریح کرد: حل مشکل کمبود صحبت کردن از خانواده که بنیادی‌ترین نهاد اجتماعی است، آغاز می‌شود چرا که نهاد خانواده اهمیت فوق العاده‌ای دارد.

این جامعه شناس اظهار کرد: برخلاف گذشته، جامعه جدید جامعه غریبه‌ها است و در این جوامع هنر این است که سرمایه اجتماعی داشته باشیم واگر نداشته باشیم دچار خسران خواهیم شد.

وی افزود: هرچه ادامه و حیات زندگی یک جامعه را به خطر بیندازد، مانند اعتیاد، به آن مساله اجتماعی گفته می‌شود.

نقدی تصریح کرد: وقتی گفت و گو نکنیم در صورت هم چنگ می‌اندازیم چرا که برای ارتباط با یکدیگر، یا باید گفت و گو باشد و در صورت نبود گفت و گو، به خشونت منجر خواهد شد.

وی با بیان اینکه ایجاد تغییرات فرهنگی و اجتماعی بسیار دشوار و دیربازده است، ادامه داد: افراد حاضر در کارگاه سرشاخه‌هایی هستند که از این پس برای ارتقای اجتماعی و خانواده‌ها تلاش خواهند کرد.

وی با بیان اینکه بالاترین مجازات برای افراد قطع ارتباط است، تصریح کرد: منطق دینی و روانشناسی نیز آدم‌ها را به زندگی مدنی و اجتماعی ترغیب کرده است.

نقدی با مقایسه زنذگی‌ها در گذشته و حال، افزود: در جوامع گذشته با بزرگ بودن منازل و دور بودن از همدیگر محبت‌ها بسیار زیاد بود و امروز با آپارتمان نشین شدن افراد، از لحاظ عاطفی از هم فاصله گرفتند

وی با بیان اینکه گرایش به اجتماعی بودن در ایرانی‌ها بیشتر از سایر ملل است، تاکید کرد: قطع ارتباط برای ایرانی و فرزند ایرانی چهار برابر بیش از سایر جوامع اثر می‌کند به طوریکه جایگاه خانواده در ایران محسوس‌تر از سایر جوامع است.

این جامعه شناس تصریح کرد: تقدس خانواده در ایران نسبت به سایر کشور‌ها از اهمیت بیشتری مواجه است و کارشناسان معتقدند خانواده باید به روال گذشته بازگردد.

وی با بیان اینکه شدت شکاف نسلی تا بخشی قابل درک است، عنوان کرد: تا روزی که نتوانیم خود را جای دیگران بگذاریم، نمی‌توانیم همدیگر را درک کنیم.

نقدی بیان کرد: موفق‌ترین جوامع آنانی هستند که کارگزاران جامعه پذیری به صورت مشترک یک حرف بزنند.

وی تاکید کرد: انشقاق کارگزاران رسمی درباره گفت و گو به قهر اجتماعی دامن می‌زند که مخل آرامش ما خواهد بود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار