اگر دامداران جا به جایی دام را بدون هماهنگی دامپزشکی انجام دهند ممکن است خطر گسترش بیماری سل و تب مالت بین گاوداری‌ها افزایش پیدا کند که این امر خطرات جانی دام را به همراه دارد.
کد خبر: ۶۷۵۶۲۱
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۱ 03 November 2018

به گزارش تابناک قم، کاهش دما همزمان با فرارسیدن فصل سرما عاملی برای ابتلای دام‌ها به بیماری است بنابراین لازم است اقدامات پیشگیرانه در حوزه بیماری‌های دامی انجام شود و دامداران علاوه بر تأمین و تجهیز سیستم‌های گرمایشی، از نقل و انتقال دام بدون رعایت نکات ایمنی و دریافت تأییدیه سلامت خودداری کنند.

پنومونی و گندیدگی سم‌، هاری و تب برفکی از جمله بیماری‌هایی هستند که با فرارسیدن فصل بارندگی و سرما و مرطوب شدن بستر نگهداری دام‌ها شیوع بیشتری پیدا می‌کند.

تهدید خطر انگل‌های گوارشی و ریوی در این فصل بیشتر احساس می‌شود بنابراین دامداران لازم است داروهای ضد انگل استفاده کنند.

محمدمهدی رفیعی، مدیرکل دامپزشکی استان قم با اشاره به فرارسیدن فصل سرما و احتمال بروز بیماری در بین دام‌ها اظهار کرد: با توجه به اینکه در فصول سرد شرایط برای نقل و انتقال و گسترش بیماری بیشتر و آسان‌تر می‌شود بنابراین احتمال خطر بروز بیماری وجود دارد و دامداران باید مراقب باشند و بحث‌های پیشگیری را رعایت کنند.

وی بیماری تب برفکی را از جمله بیماری‌های واگیردار دامی در 6 ماهه دوم سال ذکر کرد و افزود: اگر دامداران رعایت نکنند احتمال بروز این بیماری در بین دام‌های آنها وجود دارد زیرا به طور معمول دام‌هایی که بدون مجوز جا به جا می‌شوند سابقه واکسیناسیون ندارند و خطر بروز بیماری تب برفکی در بین آنها بالا است و اگر دامداران این مسائل را رعایت نکنند برای آنها ایجاد مشکل می‌کند بنابراین دامداران باید در زمینه پیشگیری از ابتلا به این بیماری دقت نظر لازم را داشته باشند.

مدیرکل دامپزشکی استان قم با اشاره به اجرای طرح‌های واکسیناسیون دامپزشکی گفت: لازم است دامداران در زمینه بیماری تب برفکی و طرح‌های دیگر با دامپزشکی همکاری کنند و نقل و انتقال دام را بدون مجوز انجام ندهند تا خطر بروز بیماری کمتر شود و مشکلی به وجود نیاید.

ضرورت مجوز دامپزشکی در خرید و فروش دام

رفیعی به افزایش تقاضا برای خرید و فروش و جا به جایی و نقل و انتقال گاو شیری اشاره کرد و افزود: اگر دامداران رعایت نکنند و جا به جایی دام با هماهنگی دامپزشکی انجام نشود ممکن است خطر گسترش بیماری سل و تب مالت بین گاوداری‌ها افزایش پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: دامداران و کسانی که خرید گاو شیری می‌خواهند انجام دهند باید توجه داشته باشند هر گونه خرید و فروش و نقل و انتقال دام با مجوز دامپزشکی صورت گیرد و بر اساس قوانین هر گاو شیری باید در مبدأ و مقصد در زمینه ابتلا به بیماری‌های سل و تب مالت تست شود تا از نظر دامپزشکی سلامت آن تأیید شده باشد.

به گفته مدیرکل دامپزشکی استان قم دامپزشکی باید تأییدیه جا به جایی را صادر کند و دام‌هایی که منتقل می‌شوند با شماره گوش و پلاک جا به جا شوند بنابراین تأییدیه برای هر یک از گاوها صادر می‌شود.

احتمال بروز سل و تب مالت در گاوداری‌ها

با توجه به افزایش خرید و فروش و نقل و انتقال گاو شیری باید هر گونه خرید و فروش با هماهنگی دامپزشکی انجام شود زیرا احتمال بروز سل و تب مالت در گاوداری‌ها وجود دارد. دامداران باید در نظر داشته باشند بیماری سل و تب مالت در گاو درمان ندارد و تنها حذف دام باید انجام شود.

وی با بیان اینکه خرید و فروش و نقل و انتقال دام در دامشهر نیز بر اساس روال همیشگی وجود دارد گفت: دامداران در طرح واکسیناسیون تب برفکی باید همکاری کنند و نقل و انتقال دام که مهمترین عامل بروز بیماری در منطقه پرتراکم به ویژه دامشهر است را با مجوز دامپزشکی انجام دهند.

اجرای واکسیناسیون تب برفکی تا 15 آبان ماه

احتمال بروز بیماری تب برفکی در 6 ماه دوم سال در گاوداری‌ها وجود دارد زیرا به طور معمول دام‌هایی که بدون مجوز وارد می‌شوند ممکن است واکسیناسیون نداشته باشند و درگیر تب برفکی شوند.

رفیعی از ادامه طرح مایه کوبی تب برفکی گاو و گوساله تا 15 آبان ماه خبر داد و افزود: تاکنون 40 هزار رأس گاو و گوساله واکسیناسیون شدند بنابراین از دامداران درخواست می‌شود همکاری کنند تا این طرح تکمیل شود.

دامداران باید پیشگیری‌های لازم در زمینه ابتلای دام‌ها به بیماری‌ها را رعایت کنند تا از خسارات و تلفات جبران ناپذیر به دام‌ها جلوگیری کنند زیرا بسیاری از این بیماری‌ها از محدوده درمان خارج است و جان دام را به خطر می‌اندازد و علاوه بر خسارت اقتصادی ممکن است مشکلاتی در زمینه سقط و مشکلات زایمان برای دام‌ها ایجاد کند که با حذف دام و توقف تولید شیر همراه است.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار