صبح امروز ۴ وزیر پیشنهادی وزارت امور اقتصادی و دارایی، صنعت معدن و تجارت، راه و شهرسازی و وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی از سوی معاون پارلمانی رئیس‌جمهور به مجلس معرفی شدند.
کد خبر: ۶۷۰۶۷۰
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۵ 21 October 2018

به گزارش تابناک یزد، به نقل از فارس، صبح امروز ۴ وزیر پیشنهادی وزارت امور اقتصادی و دارایی، صنعت معدن و تجارت، راه و شهرسازی و وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی از سوی معاون پارلمانی رئیس‌جمهور به مجلس معرفی شدند.

بر اساس نامه معاون امور مجلس رئیس جمهور، که وزیران پیشنهادی برای رای اعتماد به مجلس معرفی شدند، فرهاد دژپسند برای تصدی وزارت امور اقتصادی و دارایی، رضا رحمانی برای وزارت صنعت، معدن و تجارت، محمد اسلامی برای وزارت راه و شهر سازی و محمد شریعتمداری به عنوان وزیر پیشنهادی برای تصدی وزارت، تعاون، کار و رفاه اجتماعی معرفی شدند.

فرهاد دژپسند کیست؟

وی ۵۶ سال پیش در رستم‌کلای بهشهر به دنیا آمده و دکترای اقتصادی خود را از دانشگاه آزاد اسلامی اخذ کرده است و کارشناسی ارشد برنامه‌ریزی سیستم‌های اقتصادی از دانشکده اقتصاد دانشگاه بهشتی داشته و همچنین کارشناسی خود را در این دانشگاه سپری کرد.

رساله دکتری وزیر پیشنهادی در رابطه با عوامل موثر رشد اقتصادی ایران با تاکید بر نقش شاخص‌های توسعه انسانی بوده است.

مهمترین سابقه اجرایی دژپسند حضور در معاونت امور اقتصادی و بودجه سازمان برنامه و بودجه در دولت یازدهم بوده و هم اکنون ریاست مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری سازمان برنامه و بودجه را برعهده دارد.

پیشتر  نیز مسعود کرباسیان وزیر امور اقتصادی و دارایی بود که توسط مجلس استیضاح شد و سید رحمت اله اکرمی مسئولیت سرپرستی این وزارتخانه را بر عهده دارد.

وزیر پیشنهادی صنعت معدن و تجارت

هرچند اسامی متعددی پس قطعی شدن رفتن شریعتمداری برای این وزارتخانه بر سر زبان‌ها آمد اما در نهایت رضا رحمانی که پیشتر قائم ‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور تولید، بود به عنوان سرپرست و وزیر پیشنهادی به مجلس معرفی شد. 

تحصیلات

رضا رحمانی متولد ۱۳۴۵ در شهر تبریز و دارای مدرک تحصیلی لیسانس حقوق، فوق‌لیسانس مدیریت منابع انسانی و دکتری در رشته مدیریت استراتژیک است.

سوابق اجرایی و فعالیت‌ها

رحمانی در دوره‌های هفتم، هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی از شهر تبریز به مجلس راه پیداکرده بود.

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت در دوره نهم مجلس شورای اسلامی ریاست کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی را بر عهده داشت.

رحمانی پیش از نمایندگی در مجلس، مدیرعامل شرکت آلومینیوم المهدی، همچنین مدیرکل بازرسی و مدیرکل اداری مالی استانداری آذربایجان شرقی بود.

- کارمند وزارت صنایع و معادن

- معاون منابع انسانی گروه صنعتی تراکتورسازی تبریز

- مدیرعامل کارخانه آلومینیوم المهدی

- مدیرکل بازرسی استانداری آذربایجان شرقی

- مدیرکل اداری مالی استانداری آذربایجان شرقی

- نایب‌رئیس اول کمیسیون صنایع و معادن مجلس

وزارت راه و شهرسازی

روز گذشته نامه‌ای از استعفای عباس آخوندی در رسانه‌ها منتشر شد که نشان می‌داد وی شهریور ماه استعفا کرده است. عملکرد ضعیف آخوندی و نیز اختلاف دیدگاه با رئیس جمهور باعث شد تا راه برای تغییر باز شود با این حال مجلس نیز دست به کار شده و طرح استیضاح چندباره آخوندی را کلید زدند. همه این عوامل باعث شد تا در نهایت با پذیرش استعفا محمد اسلامی به عنوان سرپرست و گزینه پیشنهادی این وزارتخانه به مجلس معرفی شود.

محمد اسلامی فرزند رجب متولد اول مهر ماه ۱۳۳۵ در شهر اصفهان است‌. تحصیلات محمد اسلامی اسلامی ، دانش‌آموخته مهندسی راه و ساختمان از دانشگاه دیترویت میشیگان آمریکا در مقطع کارشناسی و همچنین کارشناس ارشد مهندسی راه و ساختمان از دانشگاه ‘ تولیدو ‘ اوهایو آمریکاست.

وی همچنین در سال ۱۳۸۳ مدرک ‘ ام بی ای MBA ‘ مدیریت جهانی هوانوردی مشترک را از دانشگاه ‘ رویال رودز ‘ کانادا و دانشگاه شریف دریافت کرد.  

سوابق اجرایی و فعالیت‌ها 

معاون مهندسی و طرح‌های توسعه سازمان صنایع دفاع بزرگ ۱۳۷۴ ـ ۱۳۶۶ .

– مدیرعامل شرکت هواپیماسازی ایران ۱۳۸۲ ـ ۱۳۷۴ 

– قائم‌مقام سازمان صنایع هوافضا ۱۳۸۴ ـ ۱۳۸۳ 

– رئیس موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی ۱۳۸۶ ـ ۱۳۸۳ 

– معاون امور صنعتی و تحقیقاتی وزارت دفاع ۱۳۹۶ ـ ۱۳۸۶ 

– معاون مهندسی پدافند غیرعامل وزارت دفاع و همزمان دبیر ستاد توسعه سواحل مکران ۱۳۹۳ تاکنون . – عضو شورای برنامه‌ریزی بنیاد مستضعفان به مدت سه سال 

– عضو ستاد مرزهای کشور در وزارت کشور به مدت چهار سال  

– عضو ستاد بحران کشور و کمیته دائمی سازمان پدافند غیرعامل از سال ۹۳ تاکنون 

– عضو شورای عالی هواپیمایی کشور از سال ۸۸ تاکنون 

– عضو شورای عالی معماری و شهرسازی ایران از سال ۹۳ تاکنون 

– عضو کمیته ملی مقابله با ریزگردها از سال ۹۳ تاکنون 

– عضو هیئت امنای دانشگاه صنعتی اصفهان و شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان از سال ۱۳۸۵ ـ ۱۳۸۲ 

– عضو گروه‌های مطالعاتی پژوهش‌محور دوره‌های دکتری به‌عنوان استاد راهنما در دانشگاه عالی دفاع ملی از سال ۹۳ تاکنون

– مدرس دانشگاه صنعتی مالک‌اشتر از سال ۹۵ تاکنون 

– رئیس هیا مدیره شرکت ملی ساختمان وابسته به بنیاد مسضعفان از سال ۱۳۹۰ ـ ۱۳۹۱

– رئیس هیات مدیره شرکت عمران و مسکن ایران ۱۳۹۵ ـ ۱۳۹۱ 

– عضو انجمن هوافضا ایران

– عضو نظام مهندسی ساختمان

– استاندار مازندران از ۹۶ تا ۹۷

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی 

پس از استیضاح علی ربیعی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که با حواشی متعددی در نحوه بنگاه‌داری و شرکت‌های زیرمجموعه این وزارتخانه همراه بود، محسنی بند‌پی سرپرستی این وزارتخانه را عهده‌دار شد. گزینه‌های متعددی برای این وزارتخانه مطرح بود تا اینکه شریعتمداری برای فرار از استیضاح مجلس در پست وزارت صنعت معدن و تجارت،‌ استعفا داد تا گمانه‌ها برای معرفی تصدی وزارت رفاه برای او پررنگ‌تر شود. در حال حاضر نیز محمد شریعتمداری از سوی رئیس جمهور به مجلس معرفی شد.

سوابق اجرایی و فعالیت‌ها

- مرداد ماه ۱۳۹۶ به عنوان وزیر صنعت،معدن و تجارت انتخاب شد.
- در مهر ماه سال ۱۳۹۲ از سوی حسن روحانی، به عنوان  معاون اجرایی رئیس جمهور انتخاب شد.

جانشین رئیس‌جمهور ایران در شورای عالی ایرانیان، شورای عالی فضایی و شورای استاندارد و تحقیقات صنعتی و رئیس ستاد تنظیم بازار است و در آغاز کار دولت یازدهم حسن روحانی، بیست روز سرپرست وزارت ورزش و جوانان و در دولت های هفتم و هشتم وزیر بازرگانی بوده‌است.

شریعتمداری به عنوان نامزد تصدی وزارت بازرگانی در دولت هفتم به مجلس شورای اسلامی معرفی و با کسب رای اعتمادی بالا از مجلس پنجم و تنها با ۹ رای مخالف تایید و به حکم رئیس جمهور،به سمت وزیر بازرگانی جمهوری اسلامی ایران منصوب شد.

ازسال ۱۳۷۰ تاکنون عضویت در هیئت امناء آستان حضرت عبدالعظیم(ع) و عضویت و دبیری هیئت امناء موسسه علمی - فرهنگی دارالحدیث در قم را نیز تحت اشراف محمدی ری شهری بر عهده دارد.

از سال ۱۳۶۸ در دولت اول مرحوم آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی، همزمان با خدمت در سمت معاون نظارت و حسابرسی دفتر، بعنوان قائم مقام وزیر بازرگانی انجام وظیفه کرد.

معاون و جانشین معاونت امور انقلاب نخست وزیری در زمان نخست وزیری رجایی، عضویت در کمیته مرکزی انقلاب اسلامی در زمان آیت الله مهدوی کنی از مهمترین مناسب از انقلاب وی به شمار می‌رود، همچنین کاندیدای ریاست جمهوری در سال ۹۲ بوده که به نفع مرحوم هاشمی رفسنجانی کنار کشید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار