عضو هیئت‌مدیره خانه صنعت یزد:
عضو هیئت‌مدیره خانه صنعت یزد با اشاره به ضرورت اجرای اسناد بالادستی نظیر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، گفت: متأسفانه طی سال‌های اخیر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اجرایی نشده است.
کد خبر: ۶۶۸۴۶۵
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۴ 16 October 2018

محمدحسین فنایی صبح امروز در نشست هم‌اندیشی فعالین اقتصادی استان یزد با اشاره به اهمیت اندیشکده‌های تولید فکر در کشور، گفت: در حقیقت امروزه کشورهایی موفق‌تر هستند که بتوانند نخبگان را به‌درستی مدیریت کنند که متأسفانه هنوز مدیریت نخبگان در کشورمان به‌درستی انجام نشده است.

وی با بیان اینکه همواره مدیریت نخبگان در کشورمان فراگیر نشده است، افزود: گرچه در بسیاری از ارگان‌ها به اسم اندیشکده مکانی وجود دارد؛ اما متأسفانه خروجی این اندیشکده‌ها در کشورمان مطلوب و تأثیرگذار نیست؛ درصورتی‌که فکر و ایده در کشورهای دیگر به نهادهای خودجوش و بخش‌های خصوص واگذار می‌شود.

عضو هیئت‌مدیره خانه صنعت یزد با تأکید بر ضرورت توجه هر چه بیشتر به اسناد بالادستی، اظهار داشت: در حقیقت اقتصاد مقاومتی دارای بندهای بسیار مهم و تأثیرگذار است؛ اما در سال‌های اخیر شاهد اجرایی نشدن این بندها در کشورمان بوده‌ایم که در راستای بندهای اقتصاد مقاومتی تأسیس اندیشکده‌ها بسیار حائز اهمیت است.

فنایی با اشاره به اینکه در سطح کلان مسئولین به‌هیچ‌عنوان خود را ملزم به استفاده از ایده‌های اقتصاد مقاومتی نمی‌دانند، تصریح کرد: در کشورهای چین و پکن اندیشکده‌ها با حضور نخبگان تأسیس‌شده است و هر صورت‌مسئله در دولت به این گروه‌ها فرستاده می‌شود؛ اما در کشورمان این‌گونه هم‌اندیشی‌ها وجود ندارد.

عضو هیئت‌مدیره اندیشکده صفا با تأکید بر اینکه تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری دو مقوله جدا از یکدیگرند، خاطرنشان کرد: اگر دولت قانع شود که بایستی از نخبگان استفاده شود و همچنین در تصمیم‌‌سازی‌ها ازنظر نخبگان استفاده کند، بسیار حائز اهمیت است؛ لذا یکی از مشکلات حاکم بر کشورمان بی‌توجهی به ظرفیت نخبگان در کشور است.

وی بیان داشت: در حقیقت بایستی از تصمیم‌گیران کشورمان سؤال پرسید که تصمیم سازان آن‌ها چه کسانی هستند؛ همچنین مدیریت کردن استفاده از نخبگان و اندیشه‌ها در جامعه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که در این مقوله نبایستی از هیچ تلاشی فروگذار باشیم.

عضو هیئت‌مدیره خانه صنعت یزد با بیان اینکه در آمریکا دو هزار و ۲۰۰ اندیشکده دارد که این اندیشکده‌ها توسط نخبگان به تولید فکر پرداخته می‌شود، عنوان کرد: درواقع ضرورت دارد تا همه آحاد مردم درگیر تصمیم‌سازی شوند و به فکر و اندیشه بهاداده شود که به این تکنیک‌ها بایستی بها داده شود که در این صورت بسیار تأثیرگذار است.

فنایی تأکید کرد: در حقیقت اجرایی شدن استفاده از ظرفیت نخبگان با استفاده صحیح و درست اندیشکده‌ها میسر می‌شود که در این راستا دولت بایستی حمایت‌های ویژه‌ای را در دستور کار خود قرار دهد؛ چنانچه انتظار این است که تمام تصمیم‌گیری‌ها در کشورمان قبل از ابلاغیه در اندیشکده‌های تولید فکر برود.

وی با اشاره به اینکه دنیای امروز دنیای تولید فکر است و خروجی این تولیدات در تصمیم‌سازی‌ها بسیار حائز اهمیت است، اذعان کرد: متأسفانه در تولید و اقتصاد کشورمان یکسری ضوابط تعیین نشده است؛ درواقع شفاف‌سازی در کشورمان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ کمااینکه متأسفانه دولت شفاف نیست و ضرورت دارد تا در راستای شفاف‌سازی اهتمام ویژه‌ای داشته باشد.

این مقام مسئول ادامه داد: متأسفانه بند ۱۹ اقتصاد مقاومتی در کشورمان اجرایی نشده است؛ درصورتی‌که بسیاری از موضوعات این بند مرتبط با تولید است و ضرورت دارد تا در راستای این بند شفاف‌سازی صورت گیرد؛ کمااینکه تمامی بندهای اقتصاد مقاومتی دارای برکاتی غیرقابل وصف هستند.

عضو هیئت‌مدیره خانه صنعت یزد با تأکید بر اینکه سؤال اینجاست که تیم اقتصادی دولت در راستای یکی از بندهای اقتصاد مقاومتی چه گزارشی برای ارائه دادن در اختیار دارد، اضافه کرد: درواقع در حال حاضر اندیشکده‌های قابل‌ملاحظه‌ای در سطح کشور وجود ندارد که محاسبات را به‌صورت مطلوب انجام دهند و همین موضوع است که وضعیت اقتصادی کشورمان را به اینجا رسانیده است که لازمه این کار اینجاست که سندهای اجرایی نشده در کشورمان آسیب‌شناسی شوند.

فنایی در پایان یادآور شد: لازم است که مسئولین کشور بی‌درنگ و با زمان‌بندی مشخص، اقدام به اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی کنند و با تهیه قوانین و مقررات لازم و همچنین تدوین نقشه راه برای عرصه‌های مختلف، زمینه و فرصت مناسبی برای نقش‌آفرینی مردم و تمامی فعالان اقتصادی را فراهم آورند که در این راستا نقش رسانه‌ها نیز بی‌تأثیر نیست و نبایستی از هیچ تلاشی فروگذار باشند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار