هر روز اخبار مهمی در رسانه ها در حوزه های مختلف منتشر می شود. بعضاً این اخبار توسط خبرگزاری ها و رسانه ها مورد توجه قرار می گیرد و تحلیل می شود اما ممکن است برخی از اخبار چندان دیده نشود. الف در نظر دارد بسته خبری ویژه ای را منتشر نماید که اخبار مهم آن روز به صورت خلاصه جمع آوری شده و مخاطبان می توانند برای اطلاع کامل تر درباره آن موضوع به اصل خبر مراجعه کنند.

آغاز رقابت دوباره برای انتخاب شهردار تهران

تسنیم نوشت: با تاکید رئیس دیوان محاسبات مبنی بر اینکه شهردار تهران هم مشمول قانون منع بکارگیری بازنشستگان می‌شود رفتن افشانی از شهرداری مسجل شده و این در حالی است که به احتمال بسیار محسن هاشمی جایگزین وی خواهد شد و شاهد تغییرانی در شورا خواهیم بود... با خروج محسن هاشمی از شورای شهر تهران، ریاست شورای شهر تهران نیز به احمد مسجد جامعی با توجه به سوابق حضورش در شورا برسد که البته در این زمینه نیز ابراهیم امینی تلاش بسیاری دارد تا خود به عنوان رئیس باشد.

انتقاد محسن هاشمی از روحانی

فارس نوشت: جلسه شورای هماهنگی جبهه اصلاحات با اعضای شورای شهر تهران شب گذشته با حضور احزاب بیست و چهارگانه شورای هماهنگی برگزار شد... محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران نیز در این جلسه از دولت آقای روحانی به دلیل عدم اختصاص مبالغ وجوهی که در بودجه به شهرداری‌ها اختصاص دارد انتقاد و تصریح کرده که قرار بوده ۵ هزار اتوبوس به شهرداری تهران اختصاص داده شود که هنوز این اتفاق نیفتاده است.

۴ گزینه پیشنهادی رئیس‌جمهور به مجلس

ایلنا نوشت: در حالی که قرار است فردا رئیس‌جمهور وزرای پیشنهادی صنعت‌، معدن و تجارت، راه و شهرسازی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و اقتصاد و امور دارایی را معرفی کند گزینه‌های نهایی مشخص شده است. بر این اساس علی اکبر حاج‌محمدی گزینه پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی، رضا ویسه به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت صنعت، معدن و تجارت، فرهاد دژپسند به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت اقتصاد و محمد شریعتمداری به عنوان گزینه دولت برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی صبح فردا از سوی رئیس‌جمهور به مجلس شورای اسلامی معرفی خواهند شد.

اما حمیده زرآبادی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره معرفی رضا ویسه به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت صنعت به ایلنا گفت: اسمی از ایشان برده نشده است و فقط نام آقایان رحمانی و انصاری مطرح شده است.

احمد امیرآبادی فراهانی، عضو هیئت رئیسه مجلس در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران با اشاره به معرفی وزرای پیشنهادی کار و اقتصاد از سوی دولت گفت: قرار شد وزرا بعد از تعطیلات یک هفته‌ای مجلس و بعد از سرکشی نمایندگان به حوزه انتخابیه به هیئت رئیسه معرفی شوند.

 فراهانی در گفتگو با مهر هم درباره گزینه احتمالی دولت برای وزارت راه و شهرسازی اظهار داشت: پیروز حناچی معاون فعلی شهردار تهران ممکن است به جای ‏عباس آخوندی برای وزارت راه و شهرسازی به مجلس معرفی شود. وی تصریح کرد: شنیده‌ها حاکی از آن است که عباس آخوندی هم قرار است شهردار تهران شود.

 

هزینه ناکامی و شکست آقای روحانی را اصلاح طلبان می پردازند

صادق زیباکلام با اشاره به تغییر رویه روحانی بعد از انتخابات 96 به نامه نیوز گفت: ... هزینه ناکامی و شکست آقای روحانی را اصلاح طلبان می پردازند. روحانی به هیچ وجه هزینه ای نمی پردازد زیرا دیگر نیازی به صندوق رای ندارد. این اصلاح طلبان هستند که امروز مورد شماتت و حتی در فضای مجازی مورد هتاکی و فحاشی قرار گرفته اند. خود من روزانه 10 ها پیام با این مضمون دریافت میکنم که شما باعث شدید ما در انتخابات شرکت کرده و به روحانی رای بدهیم. هیچ یک از انتقادات متوجه روحانی نیست اگر هم باشد اهمیتی نمی دهد. دیگر انتخاباتی در کار نیست و خر او از پل گذشته است.

ماجرای پیامک های ارسالی به نمایندگان

خلیل موحدی، عضو سابق شورای شهر مشهد درباره ارسال پیامک‌ها به نمایندگان به خبرآنلاین گفت: این یک دستور جمعی بود. در واقع ما تصمیمات مختلفی گرفتیم که یکی از آنها پیامک بود که همه هم انجام دادند... ما فقط روشنگری کردیم و این کار را در کمال ادب انجام دادیم. به نظر می رسد عده ای طراحی کردند تا با ارسال پیامک های توهین آمیز آن را به حرکت ما نسبت بدهند. اما این حرکت مبرا است چون مشخص است 200 الی 300 نفر آدم فرهنگی که در سطح شهر هیئتی دارند هیچ کدام حاضر نیستند خودشان را برای چنین چیزی تخریب کنند لذا ما همه جا حاضریم از رفتار خود دفاع کنیم.

خلیل موحدی به دیده بان ایران هم می گوید: ما تصویب این لایحه{سی اف تی} را بر ضرر جامعه می دانیم و به نوعی آنرا یک کاپیتولاسیون  جدید می دانیم و با همه وجود قیام کرده ایم و این قیام را هم ادامه خواهیم داد و با اطمینان عرض می کنم ارسال پیامک کار آخر ما نخواهد بود... ما کار خلافی انجام نداده ایم، نه به کسی توهین کرده ایم و نه تهدیدی بوده! فقط امر به معروف و نهی از منکر که وظیفه ذاتی ماست را انجام داده ایم... اینکه برخی از نمایندگان تصاویری را از متن این پیامک های ارسالی در فضای مجازی منتشر کرده اند کاملاً ساختگی بوده برای اینکه برای ما سند سازی کنند. خود آقای نوروزیان، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی هم به این نکته اشاره داشتند که این پیامک ها تهدید آمیز و یا توهین آمیز نبوده است... قصد ما این است که خیانتی که نمایندگان مجلس کرده اند را برای اعضای محترم شورای نگهبان تبیین کنیم...

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در واکنش به سخنان موحدی که گفته بود دور جدید فعالیت‌های این گروه با محور شورای نگهبان آغاز می‌شود، تاکید کرد: شورای نگهبان تحت تاثیر فشار قرار نمی‌گیرد و در چارچوب قانون اساسی و شرع اعلام نظر می‌کند.

فارس نوشت: حجت الاسلام علی شیرازی، نماینده ولی فقیه در نیروی قدس سپاه در جمع تعدادی از پاسداران اظهار داشت: ... اینکه مقام معظم رهبری چند ماه قبل به صراحت فرمودند چیزی که استکبار می‌خواهد بر ملت ایران دیکته کند ملت ایران این پیمان را نباید امضا کند. مجلس شورای اسلامی دیروز تصویب کرد که جمهوری اسلامی به کنوانسیون اف ای تی اف بپیوندد، یعنی ما دست حمایت از لبنان ، سوریه و عراق برداریم. غیر از این است؟!... شما حرفهای مقام معظم رهبری را دقت کنید عبارت را نگاه کنید چه خبر است! وظیفه ما در قبال این قانون چیست؟ شورای نگهبان امروز وظیفه دارد جلوی این حرکت را بگیرد. شما عبارت دیروز وزیر امور خارجه را نگاه کنید، می  گوید؛ من و رئیس جمهور هیچ نامه و تعهدی را امضا نمی کنیم که با پیوستن به این قانون به اصطلاح استکباری مشکلات کشور حل  شود. اگر این قانون را امضا نکنیم فشار آمریکایی‌ها بر ما بیشتر می شود یعنی ما با فشار آمریکایی‌ها این کار را انجام می‌دهیم. غیرت ما کجا رفته؟ نباید فریاد بزنیم؟

یادتان باشد وزیر خارجه ما هستید!

حسین شریعتمداری در کیهان نوشت: .... بخش دیگر سخنان دیروز آقای ظریف خسارت‌بارتر از آن است که قابل تصور باشد! ایشان ... در جلسه علنی مجلس که به بررسی لایحه مبارزه با تامین مالی تروریسم (CFT) -یکی از لوایح زیر‌مجموعه FATF- اختصاص داشت گفته‌اند؛ «‌نه من و نه آقای رئیس‌جمهور نمی‌توانیم تضمین بدهیم که با پیوستن به CFT مشکلات ما حل خواهد شد. اما می‌توانیم تضمین بدهیم با نپیوستن به این لایحه، آمریکا بهانه مهمی را برای افزایش مشکلات ما پیدا خواهد کرد»! مفهوم دیگر سخن آقای ظریف این است که پیوستن به CFT برای حل مشکلی است که آمریکا با آن روبروست و نه مشکلات کشورمان!... برای نگارنده طرح این پرسش از آقای ظریف سخت و ناگوار است ولی از آنجا که پای مصالح نظام در میان است و با این تلقی که جناب ظریف از تبعات‌سوء و فاجعه‌بار اظهارات خود با‌خبر نبوده‌اند، چاره‌ای جز طرح این پرسش باقی نمانده است و آن اینکه؛ آقای ظریف، برادر بزرگوار، شما وزیر خارجه ما هستید یا مسئول رفع مشکلات آمریکا؟!

برجامک و آینده سیاسی ائتلاف روحانی-لاریجانی

فرهیختگان نوشت: غیر از بحث‌های محتوایی و درون‌متنی حول و حوشCFT و الحاق به FATF که در روزهای اخیر خیلی مورد توجه قرار گرفته است، به‌نظر می‌رسد مساله‌ای فرامتنی وجود دارد که استدلال‌ها را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. این فرامتن مهم به ذات دولت حسن روحانی برمی‌گردد؛ کلان‌ایده دولت برای اداره کشور از همان آغاز بازکردن گره‌های اقتصادی با دندان پروژه‌های سیاسی بوده است، هرچقدر هم گره‌ها با دست خود دولت درهم تنیده‌تر شد، تغییری در ایده پدید نیامد... دولت سعی می‌کند با رقیب گردن‌کلفتی در تشک کشتی شطرنج بازی کند و احتمالا خوشش نمی‌آید به این سوال جواب دهد که غول نقدینگی 1600 هزار میلیارد تومانی که هر روز بازار ارز و سکه، خودرو و مسکن را به تلاطم می‌کشاند، اولویت اقتصاد است یا مثلا تصویب این لوایح، چون در گام اول به‌جای فکر کردن به مساله، به سخت یا سهل بودن پاسخ فکر می‌کند؛ راه‌حل مساله اول سخت و زمان‌گیر است و دومی ساده و دم‌دستی، هزینه اولی را باید دولت بدهد و هزینه دومی را حاکمیت و در دولتی با چنین چارچوب فکری، طبعا دومی انتخاب می‌شود.

فرهیختگان در ادامه می نویسد: تصویب احتمالی لوایح با هر کیفیتی یک پیام سیاسی مهم برای مردم مخابره می‌کند؛ حسن روحانی در سال دوم دولت اول با همراهی مجلس لاریجانی برجام را پدید آورد و در سال دوم دولت دوم برجامک را.... نکته دیگر درخصوص تصویب لوایح به علی لاریجانی برمی‌گردد... وی تصمیمش را گرفته که آینده سیاسی خود را به دولت روحانی گره بزند، میزان همگرایی مجلس لاریجانی و دولت روحانی را نمی‌توان با استیضاح یا عدم استیضاح فلان وزیر تخمین زد بلکه همگرایی در به ثمر رساندن ابرپروژه‌هایی مثل برجام و برجامک، نسبت علی لاریجانی را با دولت تعیین می‌کند.

 دوستان اصلاح‌طلب به این اجماع برسند همگی وظیفه داریم تا از آقای لاریجانی حمایت کنیم

محمدعطریانفر در مصاحبه با باشگاه خبرنگاران گفت: ...رئیسی با یک پیشینه سفید وارد انتخابات شد و هیچ کاری نکرده بود که کسی او را نقد کند، در حالی که روحانی یک عملکرد ۴ ساله داشت، که این عملکرد ۴ ساله می‌توانست مورد نقد قرار بگیرد... دلار که قیمت واقعیش ۹۰۰۰ تومان است، اما در بازار ۱۴۰۰۰ تومان خرید و فروش می‌شود ناشی از حساب و بی کفایتی دولت است... در سال ۹۲ نیز به تناسب شرایط تصمیم گرفتیم، در آن مقطع انتخاب روحانی بر عارف مقدم بود و در سال ۹۶ نیز به این نتیجه رسیدیم که حمایت از روحانی نسبت به جهانگیری ارجح است. رویکرد اصلاح‌طلبانه روحانی از مدیریت اصلاح‌طلبانه جناب آقای عارف پیشی گرفته است و حتی اگر او صبغه اصولگرایی هم داشته باشد نیز ایرادی ندارد، اصلاح‌طلبان تنها می‌خواهند منافع مردم تامین شود... اگر دوستان اصلاح‌طلب به این اجماع برسند همگی وظیفه داریم تا از آقای لاریجانی حمایت کنیم، اما بهتر بود سوال را به این شکل طرح کنید که آیا اصلاح‌طلبان درباره وی به اجماع می‌رسند؟ بله محتمل است، اما اکنون برای اظهارنظر قطعی زود است و باید منتظر بمانیم....

وی درباره گزینه هایی مانند آذری جهرمی یا ظریف نیز تصریح کرد: آقای آذری‌جهرمی خیلی جوان است و ریاست جمهوری پختگی خاصی می‌طلبد. وزارت ارتباطات هم چندان گسترده نیست، چرا که اینترنت و شبکه تلفن همراه تا حدودی به دست بخش خصوصی سپرده شده و این وزارتخانه دخالت چندانی در اداره این امور ندارد و می‌توان گفت که آقای آذری‌جهرمی بیشتر مدیریت زیرساخت را برعهده دارد. البته آقای ظریف شخصیت مستعدی برای این امر دارد، اما ایشان به هیچ عنوان زیر بار کاندیداتوری ریاست جمهوری نمی‌رود.

گفتنی است روزنامه سازندگی وابسته به حزب کارگزاران نیز امروز عکس علی لاریجانی را در گزارشی با عنوان "روز لاریجانی" روی جلد خود کار کرده بود.