وزیر امور خارجه روسیه با تاکید بر همکاری سازنده ایران در مبارزه با تروریسم در سوریه، ادعای برخی کشورها درباره تهدیدآمیز بودن اقدامات، عدم پایبندی به تعهدات هسته‌ای یا حمایت تهران از تروریسم را بشدت رد کرد.
کد خبر: ۶۶۱۱۳۴
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۰ 29 September 2018

به گزارش تابناک : "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه شب گذشته در کنفرانس مطبوعاتی در پایان نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک اعلام کرد که مقامات مسکو هرگز تهدید تروریستی از جانب ایران مشاهده نکرده‌اند.

وی توضیح داد: «ما هرگز تهدید تروریستی از جانب ایران، ازجمله در زمانی که شرایط برای کشور ما بسیار دشوار بود وگروه‌های تروریستی خارجی در شمال قفقاز فعال بودند، مشاهده نکرده‌ایم. ما هرگز رابطه‌ای بین تروریست‌ها در کشورمان با ایرانی‌ها ندیده‌ایم.»

لاوروف تاکید کرد، برغم ادعای آمریکا و برخی کشورهای عرب منطقه خلیج فارس، مسکو هیچ مدارک و شواهدی در اختیار ندارد که ایران کشوری حامی تروریسم باشد. وی افزود: «ایران بطور موثر و فعالانه در مبارزه با تروریسم در سوریه کمک می‌کند و من شخصا این مسئله را تایید می کنم.»

روسیه، ایران و ترکیه متحد یکدیگر در مبارزه با تروریسم در سوریه هستند

وزیر خارجه گفت: «البته اهداف روسیه، ایران و ترکیه در سوریه به طور صددرصد به یکدیگر مطابقت ندارد، ولی هر سه کشور در مبارزه با تروریسم متحد یکدیگرند و تلاش می‌کنند تا استقلال و تمامیت ارضی سوریه حفظ شده و شرایط برای آغاز گفت‌وگوهای سیاسی و تعیین سرنوشت این کشور بدست خود سوری‌ها فراهم شود. من تردید ندارم که همکاری‌ها در چارچوب مذاکرات آستانه بسیار سازنده و مفید هستند.»

سرگئی لاوروف همچنین یادآور شد: «طی یکی، دو روز گذشته، ما با همتایان ایرانی و ترکیه‌ای خود ملاقات‌هایی داشته و به تبادل نظر پرداخته‌ایم و توافقات صورت گرفته بین مسکو و آنکارا درباره ایجاد منطقه غیرنظامی در استان ادلب در حال اجراست و ستیزه‌جویان و گروه‌های مسلح مخالف در حال خارج شدن از منطقه هستند و طرف ترکیه‌ای نیز مسئولیت جداسازی گروه‌های مسلح مخالفی که حاضر به مذاکرات سیاسی هستند با نیروهای "جبهه النصره" را بر عهده گرفته است که وظیفه چندان ساده‌ای نیست.

به گفته وی، در عین حال کریدورهای انسانی در منطقه کاهش تنش ادلب فعال هستند، ولی متاسفانه تروریست‌ها به مردم غیرنظامی اجازه نمی‌دهند که تا این منطقه را ترک کنند. لاوروف تاکید کرد: «تروریست‌ها باید از ادلب خارج شوند، ولی این منطقه نباید به دست نیروهای خارجی بیفتد.»

مسکو تمام تلاش خود را برای حفظ برجام انجام خواهد داد

وزیر امور خارجه روسیه در صحبت از دورنمای صادرات نفت ایران اعلام کرد: «همه پیشنهادات صورت گرفته از سوی همتایان اروپایی ما در این زمینه مورد بررسی قرار گرفته تا ایران امکان آن را داشته باشند تا به فروش نفت خود ادامه دهد و در این زمینه شورای امنیت سازمان ملل به این کشور وعده داده است.»

لاوروف تاکید کرد: «در شرایطی که پیشرفتی در زمینه تصویب پیمان همه جانبه‌ای برای ممنوعیت آزمایشات هسته‌ای در جهان و ایجاد منطقه عاری از تسلیحات کشتار جمعی در خاورمیانه به وجود نیامده و در شرایطی که آمریکا به طور یک جانبه از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در زمینه برنامه هسته‌ای ایران خارج شده و قطعنامه شماره 2231 شورای امنیت در این زمینه را نقض کرده است، ایران به طور کامل تمامی تعهدات خویش در چارچوب برجام را اجرا کرده است و مسکو همه تلاش خود را انجام خواهد داد تا توافق هسته‌ای به موجودیت خود ادامه دهد.»

رئیس ستگاه دیپلماسی روسیه همچنین با تاکید بر اینکه تلاش برخی کشورها برای محصور کردن ایران در مرزهای خود، فکر بسیار ساده لوحانه و سیاستی غیرواقع‌بینانه است، افزود: «ما سالهاست پیشنهاداتی برای ایجاد یک مکانیزم امنیتی کارآمد در منطقه خلیج فارس ارائه دادیم. ما خواستار از سرگیری همکاری‌ها و آغاز مذاکرات در این زمینه هستیم و پیشنهاد روسیه برای برگزاری کنفرانسی در باره امنیت منطقه خلیج فارس با شرکت ایران و کشورهای عرب منطقه همچنان به قوت خویش باقی است.»

وی یادآور شد که مکو می‌تواند عرصه مناسبی برای مذاکرات بین مقامات ایرانی و اسرائیلی به منظور حل و فصل مشکلات بین دو طرف باشد.

هشدار لاوروف به اسرائیل در مورد حمله به خاک لبنان

سرگئی لاوروف علاوه بر این اعلام کرد که حملات اسرائیل به حوالی فرودگاه بین المللی بیروت، نقض آشکار حقوق بین‌الملل است و به مقامات تل آویو هشدار داد از این اقدامات که نقض قطعنامه شورای امنیت است، دست بردارند.

وزیر خارجه روسیه درباره روابط مسکو و واشنگتن نیز گفت: «طرف آمریکایی برای اجرای توافقات صورت گرفته بین روسای جمهوری دو کشور در هامبورگ و هلسینکی عجله‌ای ندارد، توافقاتی که به عقیده ما پاسخگوی منافع هر دو کشور هستند. ولی این واضح است که افرادی در ایالات متحده تمایلی برای اجرای آنها ندارند.» وی از جمله این مسائل کار مشترک در زمینه مبارزه با تروریسم را نام برد که در حال حاضر متوقف شده است.

لاوروف درباره دورنمای دیدار آتی ولادیمیر پوتین با دونالد ترامپ نیز توضیح داد: «دعوتنامه از سوی روسای جمهور دو کشور وجود دارد، ولی هنوز مشخص نشده است که شرایط برای این منظور چه زمان آماده شده و پیشنهادات مشخصی در مورد زمان و مکان این دیدار ارائه شود.»

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار