7 روز از ماه محرم گذشت. ماهی که برای همه مسلمانان و حتی غیر مسلمانان مورد احترام ویژه و نماد ایستادگی در برابر ظلم است. در این ماه عزاداری برای امام حسین(ع) و یاران باوفایش بسیار سفارش شده است.
کد خبر: ۶۵۶۹۱۲
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۳ 18 September 2018

به ویژه اینکه قیام امام حسین(ع) به نوعی درس آزادی و انسانیت به همه انسان‌ها داده است. آنچه که به عنوان نکته مهم در این ماه مطرح می‌شود این است که قیام امام حسین یک حرکت سیاسی در لوای رسیدن به حقیقت و منع خشونت است. بنابراین نباید عزاداری در این ماه را به سمت جناحی شدن از نوع امروزی و تریبونی برای تضعیف رقیب سوق داد. متاسفانه برخی مداحان به بهانه سیاست، عزاداری را از مسیر اصلی خود منحرف می‌کنند. همچنین به نگرانی‌های مردم بیشتر دامن می‌زنند و باعث خستگی و رنجش مردم می‌شوند.

از عزاداری تا اندیشه‌ورزی
سیدمحمد علی ابطحی در مورد محرم نوشته است؛ ماه محرم در فرهنگی که براساس آن انقلاب شکل گرفت، ماه عزاداری نبود. بیشتر از عزاداری ماه روشنگری، تبیین مفاهیم حسینی و نگاه تاریخی و حماسی به آن بود. به همین دلیل کسی نمی‌تواند تاثیر مستقیم امام‌حسین(ع) و عاشورا و کربلا را بر انقلاب اسلامی نادیده بگیرد. سال‌هایی که ایران برای انقلاب اسلامی آماده می‌شد، نزدیک ماه محرم، بخش عمده‌ای از جامعه به سخنرانانی می‌اندیشید که در این ماه با نگاه به حادثه کربلا، قرار بود کلاس‌های درس دینی مبتنی بر شرایط روز و نیازهای جامعه مطرح شود... 

نگرانی و تاسف بعد از 4 دهه از انقلاب اسلامی در این است که تقریبا در همه محافل عاشورایی پوسته آن باقی مانده است و اثری از مغز و محتوا و شورآفرینی و نقد و نظر در محافل عاشورایی دیده نمی‌شود. امام حسین(ع) البته آن‌قدر در درون فرهنگ جامعه شیعی نفوذ عمیق دارد که هیچ‌وقت یادش کمرنگ نشود و حتما یکی از سمبل‌های وحدت ملی خواهد ماند. اما بعد از 4 دهه از پیروزی انقلاب اسلامی، محرم پیوندی با مسائل فکری و اندیشه و تفکر ندارد. 

بیشتر یک عنوان آیینی دارد. صداوسیما در رواج این فرهنگ خیلی نقش داشته است. مداحی‌ها و سخنرانان تکراری، بی‌توجه به نیازهای جامعه و بدون استفاده از چهره‌های مورد علاقه یا با سواد نسل جوان را وا می‌دارد که عاشورایی به سبک خود درست کنند. عاشورا را از عزاداری صرف باید به ایام اندیشه‌ورزی دینی تبدیل کرد.

پرهیز از سیاسی شدن
محسن غرویان هم در مورد سیاسی شدن برخی مداحی‌ها در ماه محرم گفته است: اگر قرار باشد در محافل مذهبی و حسینی موضوعات سیاسی را با بداخلاقی‌های امروز همچون توهین و دروغ و افترا و... مطرح کنیم، قداست آن از بین می‌رود. وی با تاکید بر لزوم عدم استفاده سیاسی از تریبون‌های مذهبی در ایام محرم گفت: سیاست موضوعی نسبی است، از همین رو سلیقه‌ها نیز متعدد و نسبی است. اگر ما بخواهیم محافل حسینی را با سیاست‌های روز جامعه مخلوط کنیم، شعائر حسینی نیز گروهی و نسبی و سلیقه‌ای خواهد شد و اثرات منفی برجای خواهد گذاشت. بنابراین به شکل کلی می‌توان به مسائل روز اشاره‌ای کرد، اما اگر قرار باشد مسائل سیاسی گروه‌ها و احزاب مطرح شود، آن ارزش‌های کلی شعائر حسینی نیز زیر سوال خواهد رفت. 

این استاد حوزه افزود: نکته دوم این است که امام حسین(ع) برای شعائر اخلاقی به شهادت رسیدند، اما امروز مسائل سیاسی با بداخلاقی‌های زیادی همراه شده است. اگر قرار باشد در محافل مذهبی موضوعات سیاسی را با بداخلاقی‌های سیاسی امروز همچون توهین و دروغ و افترا و... مطرح کنیم باعث خواهد شد ارزش‌های اخلاقی مورد نظر امام حسین(ع) نیز دستخوش تغییر قرار گیرد و قداست آن از بین برود. به اعتقاد من باید در محافل مذهبی بیشتر موضوعات اخلاقی مطرح شود. 

این روحانی اصولگرا به مقایسه مداحان دیروز و امروز پرداخت و با انتقاد از بهره‌برداری‌های سیاسی از محافل مذهبی گفت: در گذشته مداحی مداحان ما با دانش و مطالعه و ایمان همراه بود، اما امروز متأسفانه روز به روز متکی به صوت و نشأت گرفته از احساس و خالی از علم و دانش کافی می‌شود و بعضا به سیاسی‌کاری روی می‌آورند. غرویان تصریح کرد: مقام معظم رهبری نیز همواره به مداحان، بالا بردن آگاهی را توصیه فرمودند و به همین خاطر ما باید چنین آسیب‌هایی را معالجه کنیم.

منبع: روزنامه آرمان؛

 

بیشتر بخوانید:
 
 
 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار