مدیرکل اتباع و مهاجران خارجی استانداری قم گفت: 175 هزار تبعه مجاز و غیرمجاز از کشورهای خارجی که دارای کارت آمایش و یا گذرنامه هستند، در این استان سکونت دارند.
کد خبر: ۶۵۵۴۱۶
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۸ 15 September 2018

به گزارش تابناک قم،مهدی رمضان پناهی افزود: حدود 56 هزار تن از اتباع افغانستان و 2 هزار و 500 تن از اتباع عراقی در استان قم دارای کارت آمایش هستند و تعداد اتباع سایر کشورهای دارای کارت آمایش نیز در حد انگشت شمار است.

وی اضافه کرد: 15 هزار طلبه از بیش از 100 کشور جهان در جامعه المصطفی العالمیه در حال تحصیل هستند که جمعیت آن ها با خانواده هایشان به حدود 46 هزار تن می رسد و دارای گذرنامه اقامتی می باشند.

وی گفت: حدود 40 هزار دانش آموز و بین 2 هزار و 700 تا سه هزار دانشجوی اتباع خارجی در استان قم مشغول به تحصیل هستند.

رمضانی افزود: هر سال کلاس های سوادآموزی برای اتباع خارجی بی سواد برگزار می شود و امسال هم حدود 2 هزار و 700 بزرگسال بی سواد در این کلاس ها شرکت می کنند.

وی بیان کرد: اتباع دارای مدرک کارت آمایش و گذرنامه خانواری می توانند در طول سال به مدت یک ماه به کشور خود سفر نمایند، البته اتباع دارای کارت باید گذرنامه سفید از سفارت متبوع خود در تهران اخذ نمایند.

وی خاطرنشان کرد: اتباع کشورهای خارجی که دارای کارت آمایش یا گذرنامه اقامتی هستند، باید هر سال نسبت به تمدید مدارک خود اقدام نمایند.

سکونت 40 هزار تبعه غیرمجاز در قم

رمضانی با اشاره به شناسایی اتباع غیرمجاز در استان قم، بیان کرد: دارندگان مدارک آمایش غیر معتبر (آمایش1 الی آمایش 9)، دارندگان گذرنامه با روادید و یا پروانه اقامت منقضی شده، دارندگان برگ تردد منقضی اعتبار از تاریخ اول فرودین ماه 1380 تاکنون، اتباع خارجی فاقد مدرک که دارای فرزند محصل هستند و اتباع خارجی مزدوج با بانوان ایرانی و فرزندان آن ها از جمله این گروه ها می باشند.

وی افزود: این اتباع که جمعیتشان به 40 هزار تن می رسد به دلیل داشتن همسر ایرانی و یا فرزند محصل که طبق فرمایشات رهبر معظم انقلاب حق تحصیل در مدارس دولتی را دارند، از مجازات معاف هستند.

وی خاطرنشان کرد: اگر خانواده ای فاقد مدرک اقامت و دارای فرزند محصل باشد، کل خانواده معاف از مجازات طرد از کشور می باشد.

وی گفت: با توجه به این که تسهیلات لازم برای اقامت اتباع در کشور توسط مسئولان در نظر گرفته شده، با اتباع غیرمجاز برخورد قانونی می شود.

مدیرکل اتباع و مهاجران خارجی استانداری قم افزود: به همه اتحادیه ها و اصناف اعلام شده حق به کارگیری اتباع غیرمجاز و بنگاه های معاملات ملکی نیز حق اجاره ملک به اتباع غیرمجاز را ندارند.

وی اضافه کرد: مطابق مفاد ماده 181 قانون کار، کارفرمایانی که اتباع خارجی فاقد پروانه کار و یا مدت اعتبار پروانه کارشان منقضی شده است را به کار گمارند، پذیرش اتباع بیگانه در کاری غیر از آنچه در پروانه کار آن ها قید شده و عدم اطلاع رسانی قطع رابطه استخدامی تبعه بیگانه با کارفرما به وزارت تعاون، کار و امور اجتماعی، با توجه به شرایط و امکانات خاطی و مراتب جرم حبس از 91 تا 180روز محکوم خواهند شد.

وی تاکید کرد: به منظور جلوگیری از حضور نیروی کار غیرمجاز در بازار کار کشور، وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی مکلف است کارفرمایانی که اتباع خارجی فاقد پروانه را به کار می گیرند بابت هر روز اشتغال غیرمجاز هر کارگر خارجی معادل پنج برابر حداقل دستمزد روزانه جریمه نماید و در صورت تکرار تخلف این جریمه 2 برابر می شود.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار