هیات شرکت کننده مجلس شورای اسلامی در نشست مجمع جهانی پارلمانی برای توسعه پایدار در بالی اندونزی با نایب رئیس مجلس جمهوری اندونزی دیدار و گفت‌وگو کرد.
کد خبر: ۶۵۴۸۵۹
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۷ 13 September 2018

به گزارش تابناک : نور محمد تربتی نژاد عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی که ریاست هیات پارلمانی ایران را در این نشست بر عهده دارد، عصر چهارشنبه با مقام های بلندپایه پارلمانی اندونزی مذاکره کرد.

رئیس هیات پارلمانی ایران در حاشیه این نشست در دیدار با 'فضلی زون' نائب رئیس مجلس نمایندگان اندونزی، از این کشور بابت دعوت از هیات مجلس شورای اسلامی جهت شرکت در این مجمع جهانی تشکر و ابراز امیدواری کرد این مجمع جهانی نتایج قابل توجهی را به همراه داشته باشد.

وی در ادامه اظهار کرد: حضور دو کشور در مجامع مختلف منطقه ای و بین المللی را فرصت مغتنمی برای هماهنگی مواضع و همکاری بیشتر و گسترده دولت و پارلمان در راستای منافع جهان اسلام باید دانست و جمهوری اسلامی ایران در این خصوص آمادگی لازم را دارد.

وی در ادامه به گسترش روابط میان بانکی دو کشور اشاره کرد و گفت: گسترش روابط بانکی منجر به تقویت هر چه بیشتر روابط اقتصادی می‌شود.

وی همچنین فعال شدن کمیسیون های اقتصادی مشترک و تحقق اهداف آن را از اهم موارد دو جانبه دانست و ابراز امیدواری کرد که این مهم هر چه سریعتر در مسیر نیل به اهداف و منافع ملی دو کشور قرار گیرد.

تربتی نژاد همچنین با اشاره به تبادل هیات های دوستی بیان کرد: این روابط می تواند راهگشای روابط هر چه بیشتر میان دو مجلس باشد.

وی هم چنین در ارتباط با کمیسیون ها و مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی گفت که مجلس شورای اسلامی دارای ۱۶ کمیسیون و چندین کمیته تخصصی می باشد که ظرفیت های خوبی را برای همکاری با دیگر پارلمانها داراست و مرکز پژوهش‌ها نیز نه تنها در سطح کشور بلکه منطقه ای و بین المللی دارای فعالیت می باشد.

تربتی نژاد همچنین خروج یکطرفه و غیر متعهدانه آمریکا از برجام و تخطی این کشور از توافقات بین المللی را محکوم کرده و اذعان کرد: امیدوارم که فشارهای ناعادلانه آمریکا خللی در روابط دو کشور ایجاد ننماید.

تربتی نژاد در ادامه به برگزاری بسیار خوب بازی های آسیایی اشاره کرد و افزود: برگزاری این بازی ها در این سطح بالا، بیانگر ظرفیت بالای کشور اندونزی در برگزاری بازی های المپیک دارد که در صورت کاندیداتوری این کشور، جمهوری اسلامی ایران از این کاندیداتوری حمایت خواهد نمود.

وی در پایان به پروازهای مستقیم و ارتقای صنعت سبز اشاره و بیان کرد: ایران از برقراری مجدد پروازهای مستقیم استقبال می نماید زیرا که پیشتر پروازهای مستقیم وجود داشته است هر چند که متاسفانه اکنون خبری از پروازهای مستقیم میان این دو کشور نیست.

نائب رئیس مجلس نمایندگان اندونزی نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از مناسبات خوب دو کشور، خواستار تقویت روابط به ویژه در عرصه های مختلف بویژه بخش کشاورزی و همکاری های کمیسیون های تخصصی دو کشور در موضوعات مورد علاقه شد.

وی با اشاره به تولید انبوه چای در کشور اندونزی اعلام داشت که اندونزی حاضر است که بخشی از نیاز ایران در بحث چای را تامین نماید.

وی در راستای سخنان تربتی نژاد در خصوص کاندیداتوری اندونزی جهت المپیک گفت: اندونزی از حمایت جمهوری اسلامی ایران بسیار خرسند است و امیدوار است که دیگر کشورهای دوست به مانند ایران از کاندیداتوری اندونزی حمایت نمایند.

بر اساس این گزارش، مجمع جهانی پارلمانی توسعه پایدار روز چهارشنبه با حضور هیاتی از مجلس شورای اسلامی در اندونزی گشایش یافت.

در نشست مجمع جهانی پارلمانی توسعه پایدار بیش از ۲۰۰ نماینده از مجالس کشورهای مختلف از جمله جمهوری اسلامی ایران، اندونزی، بوتان، شیلی، فیجی، غنا، هند، زیمبابوه، کانادا، اکوادور، اردن، مکزیک، پرتغال، قطر، کره جنوبی، ترکیه، پاکستان، سریا لئون، بحرین و امارات متحده عربی حضور دارند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار