معاون سیاسی، امنیتی استاندار یزد مطرح کرد
معاون سیاسی، امنیتی استاندار یزد با اشاره به اینکه علت اصلی حضور اتباع در بافت تاریخی و در بعضی از مناطق حاشیه شهرها، ارزان بودن اجاره آن مناطق است، گفت: شش هزار نفر در مهمان‌شهرهای شهرستان‌های اردکان، میبد و تفت ساکن هستند.
کد خبر: ۶۵۳۱۲۳
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۶ 09 September 2018

محمدعلی طالبی در جلسه مشورتی با موضوع مهمان شهرها که در شورای اسلامی شهر یزد برگزار شد، ضمن تشکر از اعضای شورای شهر که با حساسیت خوبی موضوع اتباع بیگانه را دنبال می‌کنند، گفت: از چهار سال پیش تدوین یک برنامه ساماندهی را در سه محور طرد اتباع غیرمجاز، ساماندهی اشتغال و ساماندهی سکونت اتباع را در استان یزد شروع کرده‌ایم که آن طرح بعد از مدتی به تصویب رسید.

وی با اشاره به اینکه ما کار خود را در بحث سکونت اتباع بیگانه در استان دنبال کردیم، افزود: زمینی قبلاً در بحث مهمان‌شهر در شهر یزد جانمایی شده بود که پس از بازدید از آن محل به دلایلی همچون نزدیک بودن آن به شهر و راه‌اندازی مجتمع گاوداری در آن نزدیکی و با توجه به اینکه زیرساخت‌های آن فراهم‌شده بود؛ اما کار عملی برای تأمین محل سکونت در آنجا انجام‌نشده و مناسب تشخیص داده نشد.

معاون سیاسی، امنیتی استاندار یزد اظهار داشت: با توجه به اینکه بازدید از چند نقطه دیگر شهر یزد نیز انجام شد و مکان‌های مختلف دیگری را مشاهده کردیم؛ اما این جانمایی اتفاق نیفتاد و در حال حاضر سکونت اتباع عمدتاً داخل مهمان‌شهرند که نزدیک به شش هزار نفر در مهمان‌شهرهای شهرستان‌های اردکان، میبد و تفت ساکن هستند.

طالبی بابیان اینکه بخش عمده دیگر اتباع در حاشیه شهرها، روستاها و بخشی نیز در بافت تاریخی شهر یزد ساکن هستند، تصریح کرد: ایجاد مهمان‌شهر در استان را یک راهبرد مناسب تشخیص داده‌ایم و حتی در شورای تأمین استان مصوب شده؛ اما در ایجاد مهمان‌شهر مخالفت‌های جدی وجود داشت و برخی از مقامات به دلایلی موافق مهمان‌شهر نیستند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در استان یزد با نظرات و دیدگاه‌های مختلفی در رابطه با مهمان‌شهر روبرو بوده‌ایم و ایجاد مهمان‌شهر یک سری آسیب‌ها و تبعاتی به همراه دارد، ابراز داشت: اساساً اتباعی که داخل شهرها حضور دارند، هیچ رغبتی به حضور در مهمان‌شهر ندارند و اتباعی داخل شهر و افرادی که مجاز هستند، هیچ قانون و یا مصوبه‌ای که آن‌ها را الزام به حضور در مهمان‌شهر کنند، نداریم و با این خلع قانونی روبرو هستیم.

وی ادامه داد: اجبار آن‌ها به ترک شهر و سکونت در مهمان‌شهر می‌تواند تبعات و بازتاب‌های منفی بین‌المللی برای ما به همراه داشته باشد و قانونأ اتباع غیرمجاز باید از کشور طرد و مهمان‌شهر معمولاً درزمانی احداث و مورداستفاده قرار می‌گیرد که یک سری افراد به استان می‌آیند و افرادی که هنوز در شهر ساکن نشده‌اند، می‌توانند آنها را در مهمان‌شهرها ساکن کنند.

معاون سیاسی، امنیتی استاندار یزد اذعان داشت: تجربه ما در مهمان‌شهرهای شهرستان‌های میبد، اردکان و تفت نشان داده که تجمیع اتباع بیگانه تبعات امنیتی آن‌چنانی برای ما ندارد و این کنترل توسط دستگاه‌های امنیتی و انتظامی و نیز توسط خود ما بر این مهمان‌شهرها اعمال می‌شود.

طالبی علت اصلی حضور اتباع در بافت تاریخی و در بعضی از مناطق حاشیه شهرها را ارزان بودن اجاره آن مناطق دانست و عنوان کرد: چنانچه مانتوانیم هم‌زمان با خروج اتباع از این مناطق برنامه‌ای را برای بهبود وضعیت آن مناطق داشته باشیم یا ارزش اجاره‌های آن مکان‌ها را بالا ببریم، تبعات بعدی به‌مانند مهاجرت افراد از استان‌های دیگر و از برخی مناطق کشور و مهاجرت ایرانی‌ها به بافت تاریخی را به دنبال دارد.

این مقام مسئول اضافه کرد: بافت تاریخی را شاید بتوانیم در یک برنامه ضربتی در عرض چند ماه از حضور اتباع بیگانه تخلیه کنیم؛ اما چنانچه برنامه‌ای برای بعدازآن نداشته باشیم، با حضور کسانی که ایرانی هستند مواجه می‌شویم و از طرفی تبعات اجتماعی و فرهنگی نه‌تنها کمتر از اتباع بیگانه نیست؛ بلکه ممکن است بیشتر نیز باشد.

وی با اشاره به اینکه برای اجرای مهمان‌شهر در مرحله اول جانمایی لازم است، تصریح کرد: اینکه ما به نتیجه نرسیدیم به این لحاظ بود که به دنبال جایی در کنار شهر یزد بودیم که اولاً تبعات اجتماعی و فرهنگی نداشته و مردم مناطق هم‌جوار آن معترض نباشند و اجازه دهند و همچنین رغبت حضور در مهمان‌شهر برای جمعیت اتباع وجود داشته باشد.

معاون سیاسی، امنیتی استاندار یزد ادامه داد: چنانچه بخواهیم برای شهر یزد کاری انجام شود، باید شرایطی را فراهم کنیم که بتواند این اتفاق بیافتد و این جانمایی بسیار مهم و باید به تصویب شورای تأمین شهرستان، استان و مراحل قانونی در سطح کشور برسد که ما این موارد را دنبال می‌کنیم.

طالبی در پایان خاطرنشان کرد: چنانچه اراده قوی در شهرداری و شورای اسلامی شهر یزد برای ایجاد مهمان‌شهر اتباع در شهر یزد وجود داشته باشد، ما نیز آمادگی داریم که در کنار همکاران پیگیری‌های لازم نیز انجام شود.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار