در آستانه ماه‌های سفر به کربلا
در آستانه ماه محرم و کمتر از ۲ماه مانده به اربعین حسینی بسیاری از زیرساخت‌های مرز مهران به‌عنوان مهم‌ترین گذرگاه عتبات نیمه آماده است و البته خود پایانه مرزی هم نیاز به توجه ویژه دارد.
کد خبر: ۶۵۲۸۷۵
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۹ 09 September 2018

به گزارش تابناک قزوین، کمتر از دو ماه به رویداد بزرگ اربعین حسینی باقی‌مانده است و مرز مهران در استان ایلام هم به مانند سال‌های گذشته پذیرای بیش از ۷۰ درصد زوار خواهد بود، مرزی که سال‌های گذشته به دنبال استقبال بیش‌ازحد زائران نیازمند توجه در بحث زیرساخت‌ها برای خدمات‌دهی مطلوب بوده است.

مهران به دلیل نزدیک بودن، فاصله ۲۸۰ کیلومتری با کربلا و امنیت بسیار مطلوب مورد استقبال تعداد زیادی از زائران کربلا قرار می‌گیرد، به‌رغم همه توصیه‌های مسئولان برای تقسیم‌بندی تردد زائران اما بازهم بیشتر مردم مرز مهران را برای پیاده‌روی بزرگ اربعین انتخاب می‌کنند.

امسال هم پیش‌بینی‌شده حدود ۲.۵ میلیون نفر از این مرز وارد خاک کشور عراق شوند، این آمار یعنی حدود ۷۰ درصد ترددها در ایام اربعین از این مرز صورت می‌گیرد اما این میزان تردد با امکانات و زیرساخت‌های ایلام به‌عنوان کوچک‌ترین استان کشور همخوانی ندارد.

پیش‌بینی تردد ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار زائر

هفته گذشته رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در بازدید از مرز مهران اعلام کرد: پیش‌بینی می‌شود امسال ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر از مرز مهران تردد کنند.

عبدالهاشم حسن نیا افزود: تاکنون سه مرز مهران، چزابه و شلمچه به‌عنوان مرزهای خروجی زائران پیش‌بینی‌شده و در خصوص مرز خسروی هم وزارت کشور تصمیم‌گیری خواهد کرد.

سردار محسن فتحی زاده جانشین معاون هماهنگ‌کننده ناجا نیز هفته گذشته در بازدید از مرز مهران اظهار داشت: ایجاد لایه‌های کنترلی در مرز مهران نسبت به سال گذشته بیشتر می‌شود و از مردم تقاضا داریم بدون ویزا و گذرنامه به مرزها مراجعه نکنند.

وی تصریح کرد: امسال نیروی انتظامی با ایجاد لایه‌های بیشتر کنترلی اجازه تردد به زائران بدون ویزا حتی به داخل شهرهای مرزی را هم نخواهد داد.

کمتر از دو ماه دیگر تا اربعین فرصت باقی‌مانده، زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری در مرزها به‌خصوص مرز مهران باید بیشتر شودجانشین معاون هماهنگ‌کننده ناجا بیان کرد: کمتر از دو ماه دیگر تا اربعین فرصت باقی‌مانده، زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری در مرزها به‌خصوص مرز مهران باید بیشتر شود.

وی با اشاره به اینکه استان ایلام یکی از امن‌ترین استان‌های کشور است و مرز مهران امن‌ترین مرز برای زائران اربعین حسینی به شمار می‌رود، گفت: نیروی انتظامی امسال اولویت‌هایی را برای مأموریت‌های خود تعیین کرده است که باید در دستور کار تمامی استان‌ها قرار گیرد.

اما این حجم تردد زوار در مرز مهران قطعاً نیازمند امکانات و زیرساخت‌های مجهزتر بوده و باید دید مسئولان چقدر این شرایط را برای تردد زوار مهیا کرده‌اند، اکنون با نگاه کلی می‌توان گفت فقط حوزه راه‌سازی و مسیر ایلام-مهران که در حال چهار بانده شدن است، از مابقی حوزه‌ها فعال‌تر است.

۹۸ درصد مسیر چهار بانده ایلام-مهران تا اربعین آماده است

اربعینِ هرسال، جاده مهران به عنوان قدمگاه زوار حسینی شاهد تکرار یک مشکل است، نزدیک اربعین که می‌شود سخنان زیادی درباره پروژه راه‌سازی مهران و کار شبانه‌روزی در آن می‌شنویم اما بعدازآن ظاهراً کسی چندان عجله‌ای برای تکمیل پروژه ندارد و مردم و مسافران کماکان در انتظار تکمیل پروژه مسیر ایلام- مهران هستند، مسیر ارتباطی که اماواگرهای زیادی دارد.

قاسم سلیمانی دشتکی استاندار ایلام در گفتگو با خبرنگار مهر دراین‌باره اظهار داشت: در سال جاری برنامه‌های مهمی برای اربعین در استان در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه توسعه زیرساخت‌های حوزه راه‌سازی از اولویت‌های مسئولان استانی است، گفت: از مسیر ۸۵ کیلومتری ایلام-مهران قطعاً تا اربعین امسال ۹۸ درصد چهار بانده می‌شود.

استاندار ایلام ادامه داد: ۱۶۰ میلیارد تومان تاکنون برای تکمیل زیرساخت‌های مرز بین‌المللی مهران به‌ویژه در حوزه راه‌های ارتباطی هزینه شده است.

سلیمانی دشتکی تصریح کرد: بیش از ۲۰ میلیارد تومان بودجه برای ساماندهی امورات مربوط به راهپیمایی اربعین به استان اختصاص یافته است.

وی افزود: امسال اربعین مردمی‌تر از سال‌های قبل برگزار می‌شود و قرار شده هیچ موکبی در شهر مهران و ایلام دایر نشود و فقط موکب‌ها در مسیر مستقر باشند.

۴۰تا ۴۵درصد ترافیک شهر مهران در اربعین رفع می‌شود

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری ایلام نیز در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: در زمینه زیرساخت‌ها اقدامات خوبی شده است و توجه جدی‌تر به زیرساخت‌های اربعین در دستور کار قرار دارد.

احمد کرمی افزود: انتظار داریم تا اربعین مسیر چهار بانده مهران به اتمام برسد و ۴.۵ کیلومتر مسیر مهران- ملکشاهی در قسمت نقطه حادثه‌خیز «ترشابه» زیر بار ترافیک برود.

 انتظار داریم در پایانه اربعین و برکت اقدامات بیشتری انجام شود، سرویس های بهداشتی فراهم شود و پارکینگ های مردمی ساماندهی شود

وی اظهار کرد: انتظار داریم در پایانه اربعین و برکت اقدامات بیشتری انجام شود، سرویس‌های بهداشتی فراهم و پارکینگ‌های مردمی ساماندهی شود.

کرمی گفت: بخشی از کمربندی مهران نیز امسال افتتاح‌شده و با ایجاد کمربندی غربی ۴۰تا ۴۵درصد ترافیک شهر مهران در اربعین رفع می‌شود.

وی اظهار کرد: امسال با ایجاد زیرساخت‌های لازم شرایط بهتری برای تردد زائران فراهم می‌شود، احداث و تکمیل چهار خطه کردن مسیرهای اربعین شامل حمیل - ایلام - مهران، تونل کبیرکوه - دره شهر، ایلام - ایوان - چوار و ایلام - مهران - دهلران - اندیمشک در حال انجام است.

مجوز ۴۰ موکب جدید در حال صدور است

در زمینه برپایی موکب‌ها هم مطابق اطلاعیه‌ای اعلام‌شده که متقاضیان برپایی موکب در ایام اربعین تا پانزدهم مهرماه فرصت دارند برای ثبت‌نام اقدام کنند.

رئیس کمیته مشارکت‌های مردمی ستاد اربعین استان ایلام در گفتگو با رسانه‌ها با اعلام این خبر گفته بود هم‌اکنون مجوز ۴۰موکب جدید در حال صدور است.

علوی فر با بیان اینکه سال‌های گذشته ۲۲۰ موکب در ایام اربعین در سطح استان فعال بوده‌اند، افزود: کمیته مشارکت‌های مردمی آمادگی دارد امسال برای ۱۸۰ موکب جدید مجوز فعالیت صادر کند.

رئیس کمیته مشارکت‌های مردمی همچنین از متقاضیان برپایی موکب خواست برای نام‌نویسی در شهر ایلام به ستاد بازسازی عتبات عالیات جنب کوی اساتید و دیگر شهرستان‌ها به دفاتر ائمه جمعه مراجعه کنند.

علوی فر افزود: به‌منظور افزایش نظارت‌های بهداشتی و نظم‌بخشی به خدمات امسال موکب‌ها به‌صورت مجتمع راه‌اندازی می‌شوند.

ساماندهی پارکینگ‌های مهران

مشکل پارکینگ از سال‌های گذشته همیشه در مرز مهران وجود داشته است، شهردار مهران نیز دراین‌ارتباط با اشاره اینکه ثبت‌نام از متقاضیان احداث پارکینگ ویژه اربعین در مهران انجام می‌شود، گفت: در ایام اربعین فقط به متقاضیان ثبت‌نام‌شده اجازه احداث پارکینگ داده می‌شود.

حجت شاکیان اظهار کرد: به‌منظور ساماندهی پارکینگ‌های عمومی در ایام اربعین حسینی سال ۹۷ همه متقاضیان احداث پارکینگ باید در شهرداری ثبت‌نام کنند. 

وی تصریح کرد: مالکین زمین‌های بالای ۵۰۰ متر در داخل شهر مهران برای تشکیل پرونده و دریافت مجوزهای احداث پارکینگ موقت به شهرداری مهران مراجعه کنند.

شاکیان گفت: با توجه به ورود مسافران به شهر مهران نیاز است تا از هم‌اکنون در جهت رفاه مسافران و زائران تلاش کرد.

وی ادامه داد: ایجاد سیستم روشنایی از ورودی شهر سمت ایلام تا پل زائر یکی از اقداماتی است که در دستور کار قرارگرفته و تلاش می‌شود تا قبل از اربعین به بهره‌برداری برسد.

شاکیان افزود: مدیریت و ساماندهی پارکینگ‌ها، نصب تابلوهای راهنما و اطلاع‌رسانی که فاز نخست آن‌ها به اتمام رسیده و خط‌کشی معابر اصلی و آسفالت از دیگر اقدامات برای اربعین توسط شهرداری است.

واگذاری پایانه اربعین و برکت به شهرداری مهران

استاندار ایلام نیز طی هفته گذشته با واگذاری پایانه اربعین و برکت به شهرداری مهران موافقت کرد و گفت: شهرداری مهران این پارکینگ‌ها را به‌شرط تأمین امنیت، حفاظت و واگذاری غرفه‌ها به بخش خصوصی در اختیار خواهد گرفت.

قاسم سلیمانی دشتکی در این رابطه گفت: شهرداری موظف است از ظرفیت شرکت‌هایی که در زمینه اقدامات انتظامی تخصص لازم را دارند استفاده کند و با همکاری نیروی انتظامی نیروهای لازم را در این خصوص به خدمت بگیرد.

وی، با پیشنهاد استفاده از ظرفیت بازنشستگان نیروی انتظامی برای تأمین امنیت پارکینگ‌های شهر مهران افزود: شهرداری در این زمینه مجری است و باید تمام تلاش خود را به کار گیرد تا مشکلات سال‌های پیش در مهران تکرار نشود و نظم خاصی در پایانه مرزی مهران حاکم باشد.

نبود سردخانه دائم در مرز مهران

و اما مشکلات دیگری هم در حوزه زیرساختی وجود دارد، محمد رزم رئیس‌کل دادگستری استان ایلام با بیان اینکه در ایام اربعین بیش از دو میلیون و ۵۰۰ هزار زائر از مرز مهران تردد می‌کنند، گفت: این استان در این ایام با کمبود شدید پزشک قانونی مواجه است.

وی افزود: نبود سردخانه دائم یا ثابت در مرز مهران نیز یکی از مشکلات اساسی در ایام اربعین است که سازمان پزشکی قانونی باید در این زمینه اقدام کند.

پایانه مرزی مهران متولی ندارد

اما زیرساخت‌های مرز مهران و استان ایلام برای اربعین فقط شامل جاده نمی‌شود، متأسفانه خود پایانه مرزی هم مشکلات جدی دارد که مهم‌ترین آن فضای کوچک این پایانه است.

کمبود سرویس بهداشتی، محل‌های آب آشامیدنی و مراکز اسکان موقت در مرز مهران هنوز هم وجود داردبه‌رغم وعده‌های فراوان، این پایانه در هنگام اربعین گنجایش حجم زیاد زائر را ندارد، بسیاری از امکانات خدماتی ازجمله بحث اینترنت در پایانه مرزی ضعیف است.

کمبود سرویس بهداشتی، محل‌های آب آشامیدنی و مراکز اسکان موقت در مرز مهران هنوز هم وجود دارد، درحالی‌که تردد روزانه ۱۰۰ هزار نفر امکانات و خدمات بیشتری را می‌طلبد.

تعداد مجتمع‌های خدماتی و رفاهی در ایلام و در طول مسیرهای ارتباطی استان خیلی کم بوده و یا اگر هم وجود داشته باشد از خدمات خوبی برخوردار نیستند. در این شرایط دستگاه‌های اجرایی مختلف نظیر اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان و شهرداری مهران هم نمی‌توانند به‌تنهایی پاسخگوی حجم عظیم تردد برای زیارت عتبات باشند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار