دلیل حمایت رهبری از دولت

روزنامه وطن امروز نوشت: رهبر فرزانه انقلاب درست در روزهایی که هر کسی توقع دارد ایشان دولتی‌ها را بابت 5 سال معطل گذاشتن اقتصاد و در واقع، گوش نکردن به تذکرات مکررشان زیر ضرب بگیرند، از در حمایت از دولت درآمده‌اند!... ایستادن پای نتیجه رای مردم، سنت امامین انقلاب بوده و هست. همین است که با گذشت 40 سال از عمر جمهوری اسلامی، هیچ انتخاباتی ولو به اندازه یک روز در این کشور به تاخیر نیفتاده است!...

چندوچون دادگاه‌های یاران احمدی‌نژاد

روزنامه ابتکار درباره دادگاه اطرافیان احمدی نژاد نوشت: در این جلسه که از ابتدا تا انتهای آن، مشایی بدون لحظه‌ای توقف مداوم داد و فریاد می‌کرد و مدعی بود که دادگاه صلاحیت ندارد، کیفرخواست از سوی نماینده دادستان قرائت و سه اتهام اقدام علیه امنیت کشور، فعالیت تبلیغی علیه نظام و توهین به مقامات دولتی به‌سبب انجام وظیفه به متهم تفهیم شد که وی از پاسخ به اتهامات امتناع کرد.

روزنامه صبح نو هم نوشت: هرچند که در آن روز زنبیل قرمز بقایی سوژه رسانه‌ها شد اما هنوز فریاد او برای برگزاری دادگاه علنی در گوش‌ها مانده است و حالا قوه‌قضاییه دادگاه هم سنگر او را به‌صورت علنی برگزار کرده است تا در پشت مظلوم‌نمایی همراه با سرکشی بهاری‌ها تردیدی برای افکار عمومی ایجاد نشود و برگزاری این دادگاه نیز معلوم شد اپوزیسیون‌های بهاری هیچ‌چیز در چنته ندارند مانند آن لیست سیاه و بگم، بگم‌های احمدی‌نژاد که هنوز در جیبش مانده و در حال پوسیده شدن است.

روزنامه اعتماد نوشت: نکته جالب‌توجه و قابل‌تامل دومین دادگاه اسفندیار رحیم‌مشایی، اسامی‌ای بود که توسط قاضی در جلسه مطرح شد. اسامی‌ای مانند جیسون رضاییان، پانته‌آ فیوضی، آزیتا شفازند و لیلا زند؛ اسامی که متهم پرونده هیچ پاسخی برای ارتباط با آنها در جلسه دادگاه ارایه نکرد. گفتنی است یکی از سمت‌های اسفندیار رحیم‌مشایی در دولت دهم جانشینی رییس‌جمهور در شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور بود. مسندی که فرصت مناسبی برای ارتباط‌گیری با ایرانیان خارج از کشوری بود.

الان وقت مذاکره با امریکا نیست

محسن میردامادی، فعال سیاسی اصلاح طلب به روزنامه ایران گفت: هیچگاه در 40 سال گذشته رادیکال‌ترین نیروهای ضد ایرانی همزمان در امریکا، اسرائیل و عربستان در راس قدرت نبودند و اگر بودند این گونه با هم پیوند نخورده بودند...درست است که دولت آقای روحانی بخصوص در دوره دوم در حد انتظار ظاهر نشد، اما باید توجه کنیم که چه مشکلاتی مربوط به دولت و چه مشکلاتی خارج از دولت است. با نگاهی عمیق‌تر می‌بینیم بخش عمده‌ای از مشکلات خارج از دولت است... اختلاف و تقابل اروپا با امریکا در گذشته بشدت و حدت امروز و در چنین ابعاد گسترده‌ای نبوده است... الان رئیس جمهوری غیر متعارف در امریکا روی کار است که نرمال عمل نمی‌کند و نه تنها درباره مساله ایران، بلکه در سایر مسائل هم با اروپا و گاهی فراتر از اروپا درگیر است. به همین دلیل این بار با عدم تمکین اروپا به تحریم‌ها، مساله حل نمی‌شود. در عین حال این گونه هم نیست که اروپا نتواند هیچ اقدامی انجام دهد... ما امروز چاره‌ای نداریم جز اینکه با اروپا همراه شویم؛هر چند نتایجی که می‌توانیم به دست آوریم به مراتب کمتر از زمانی است که امریکایی‌ها هم در برجام بودند؛ گزینه دیگری نداریم. ما اگر از برجام خارج شویم، اروپا را به امریکا نزدیک و آنها را علیه خود متحد کرده‌ایم... مهم‌ترین شرط برای عبور از این مرحله انسجام قوی در داخل و عزم ملی برای مقاومت در برابر باج خواهی ترامپ است.

ادامه اختلافات در دولت

روزنامه فرهیختگان نوشت: این روزها خانواده اصلاحات بار دیگر به صحنه رزم احزابش تبدیل شده است... این روزها دغدغه‌های مردم از موشک به پوشک رسیده و اکثریت زیر بار سوءمدیریت‌ها، سفره‌هایشان در تنگنا قرار گرفته است، با این‌حال جنگ قدرت در میان احزاب اصلاح‌طلب به آنجا رسیده که با بیانیه و انتشار مطالب علیه هم، در ارگان‌های رسمی و روزنامه‌هایشان، به صورت علنی برای یکدیگر شمشیر می‌کشند و از طرف دیگر عملکرد دولت - عملکردی که چه بخواهند و چه نخواهند به پایشان نوشته خواهد شد- نیز آنها را به پریشان‌گویی رسانده است... البته کشمکش قدرت تنها میان اعتدال و توسعه و کارگزاران جدی نیست و سودای انتخابات مجلس و ریاست‌جمهوری 1400 چنان احزاب و کنشگران این جریان را از خود بیخود کرده که ابایی ندارند پوست خربزه زیر پای یکدیگر بیندازند. در همین راستا انتخاب پرحاشیه شهردار پایتخت و چشم‌پوشی از محسن هاشمی و نطق الیاس حضرتی علیه عملکرد اقتصادی دولت در روز استیضاح وزیر اقتصاد و تاخت و تازهای اصلاح‌طلبان علیه حضرتی و الیاس را علیه امید خواندن مشتی نمونه خروار از این جنگ قدرت درون خانواده اصلاحات است. آنها معتقدند نطق الیاس بی‌طمع نیست و حضرتی سودای ریاست‌جمهوری در سر دارد و محسن هاشمی هم...

حسین شریعتمداری در روزنامه کیهان نوشت:  بعد از اعلام نتیجه جلسه چهارشنبه نمایندگان مجلس با رئیس‌جمهور و قانع نشدن آنها از پاسخ‌های ایشان، احزاب کارگزاران، اعتدال و توسعه و مدعیان اصلاحات که طی ۵ سال گذشته مسئولیت‌های اقتصادی دولت را در اختیار داشته و شرایط کنونی دستپخت مشترک آنان است، به‌جای پذیرش تقصیر و اعتراف به ناکارآمدی و نابلدی خود - عذرخواهی پیشکش - با صدور بیانیه و مصاحبه و اظهارنظرهای بی‌پایه و دم دستی به ترفند فرار به جلو متوسل شدند و هریک از آنان دیگری را عامل اصلی در پیدایش شرایط اقتصادی نامطلوب و خسارت‌آفرین کنونی معرفی کردند!

حمیدرضا ترقی، عضو حزب موتلفه اسلامی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: اصلاح طلبان  در پی بی ربط نشان دادن مشکلات دولت به خود هستند، زیرا تا زمان انتخابات باید افکار عمومی را به نحوی مهندسی کنند که معایب و نا کار آمدی های دولت به حساب آنها نوشته نشود، این کار به دلیل اختلافات درونی اصلاح طلبان بعید است... اصلاح طلبان یک موضع واحد  ندارند، بنابراین سعی بیهوده می کنند.

روزنامه خراسان نوشت: بر اساس اعلام یک نهاد مسئول به تعدادی از تشکل ها و فعالان بخش خصوصی، از مخاطبان خواسته شده با توجه به برگزاری کمیسیون مشترک همکاری های ایران با یکی از کشورهای اروپای شرقی در اواخر شهریورماه امسال، در صورت علاقه مندی به همراهی یکی از مسئولان اقتصادی کابینه در این سفر به صورت VIP، درخصوص پرداخت مبلغ 22 میلیون تومان و 1100 یورو جهت دریافت بلیت بیزینس کلاس و چهار شب اقامت در هتل پنج ستاره اقدام کنند.

تمایل رئیس‌جمهور برای حضور کمتر جهانگیری در دولت

حسین مرعشی، فعال سیاسی اصلاح طلب به ایلنا گفت: امروز کشور هیچ اولویتی مهم‌تر از حفظ ایران ندارد. اخیرا هم گفته‌ام که ایران هم از اصولگرایان مهم‌تر است و هم اصلاح‌طلبان... دولت با این چهره‌های فشل و بی‌انگیزه نمی‌تواند کشور را اداره کند. روحانی باید پیام رای مجلس را بگیرد، مجلس پیام مردم را رساند... اگر رئیس‌جمهوری پشت تریبون بگوید کشور بحران دارد، نشان می‌دهد سیاست نمی‌داند... اقتصاد ایران آتش گرفته عده‌ای روی آن بنزین و گازوئیل می‌ریزند...من به خاطر دارم در زمان ریاست جمهوری اوباما قانونی را کنگره تصویب کرد که به نظر می‌آمد خلاف مصوبات برجام باشد، در ایران هم بحث شد که طرحی سه فوریتی توسط کریمی‌قدوسی آماده شده برای خروج از برجام و شروع فعالیت‌های هسته‌ای. در آن زمان خبر رسید آیت‌‌‌‌الله هاشمی با رهبری دیداری خارج از عرف و معمول داشته‌اند که من به دیدار آیت‌الله هاشمی رفتم و از ایشان در خصوص این دیدار پرسیدم. ایشان گفتند من نگران بودم در مقابل اشتباهات آمریکا ما هم اشتباه کنیم و گرفتار شویم که خدمت رهبری رفتم برای کسب اطلاع که متوجه شدم خوشبختانه ایشان به موقع روی موضوع دقیق شده‌اند و این طرح هیچ‌گاه در مجلس مطرح نشد...برداشت من این است که تیم حلقه یک روحانی از کاندید شدن جهانگیری در انتخابات رنجیدند و در دوره دوم در شکل‌گیری دولت، جهانگیری کاملا به کنار رانده شد... روحانی هم در شکل‌گیری دوره دوم دولت و یکسال اخیر اداره کشور علاقه‌مند بود جهانگیری نقش کمتری را در دولت داشته باشد. جهانگیری هرجا کار به او محول شده انجام داده است، اما به هرحال دوستان باید تجربه می‌کردند که در عرض یکسال ۲۵ میلیون رای را بسوزانند.

پسر اسحاق جهانگیری در واکنش به فیلمی که در فضای مجازی به او منتسب شده است در اینستاگرام خود نوشت که ما نه «فِراری» داریم، نه از ایران عزیز «فَراری» هستیم.

جو مجلس نسبت به استیضاح وزرای دولت

احمد امیرآبادی فراهانی، عضو هئیت رئیسه مجلس در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه گفته می‌شود این روزها هر وزیری پایش به مجلس برسد استیضاح می‌شود آیا جو مجلس این‌گونه است، به ایلنا گفت: این بحث مطرح می‌شود و این گونه نیست که هر وزیری به مجلس بیاید حتما استیضاح شود. بله، البته نمایندگان به شوخی و یا جدی این حرف را می‌زنند.

جوان آنلاین نوشت: قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان دامن بسیاری از دولتی‌ها را گرفته و بر همین اساس در صورت تصویب نهایی آن در شورای نگهبان محمود واعظی نیز باید از ریاست دفتر روحانی کنار برود.

شهرداری بنگاه کاریابی برای هم‌لهجهای‌ها نیست

خبرآنلاین نوشت: ظاهرا اینطور که از قرائن برمی آید، شورای شهر تهران قصد دارد ماجرای بازنشستگی شهردار تهران را به صورت جدی دنبال کند، چون تاکنون سابقه نداشته یک عضو شورا با طعنه آشکار به محمدعلی افشانی، استخدام‌های اخیر در شهرداری تهران را زیر سئوال ببرد. این کاری بود که حسن رسولی در نشست خبری امروز خود کرد... امروز در نشست خبری کمیسیون برنامه و بودجه {رسولی} به استخدام‌های اخیر در شهرداری تهران کنایه سنگینی زد و گفت: نباید شهرداری تبدیل به بنگاه کاریابی برای اقوام و هم لهجه ای‌های ما باشد.

 شعار ای آن‌که مذاکره شعارت... ارزنده و مقدس و فوق‌العاده بود

ایسنا نوشت:‌ حجت‌الاسلام حمید روحانی، رئیس بنیاد تاریخ پژوهی انقلاب اسلامی، شعار «ای آنکه مذاکره شعارت، استخر فرح در انتظارت»را شعار مقدس و فوق‌العاده اخلاقی خواند.

آنارشیسم که شد دیگر جمع کردنش کار راحتی نخواهد بود

عماد افروغ، استاد جامعه شناسی به ایرنا گفت: الان کلاً نهادهای رسمی ما بیگانه اند. دانشگاه ما بیگانه است، حوزه ما بیگانه است... بیگانه با مردم! برای منافع و مصالح خود تعریف می کنند. مثل اینکه مردم آمده و انقلابی کرده و نظامی را مستقر کرده اند و حالا دیگر باید حاکمان و آقایانی که در این نهادها هستند تقدیس شوند. ببخشید این ها بت هایی بوده اند که خود مردم تراشیده اند. مردم این بت ها را می شکنند. اما هم اکنون بر عکس شده است. طبقه حاکم با اهرم های فرهنگی و سیاسی در اختیار، خود را بت هایی می دانند که مردم باید به پرستش آنها بپردازند. این ها در واقع باید خادم مردم باشند، برعکس شده است، مردم خادم این افراد شده اند... این مردم نمی خواهند شورش کنند. توجه داشته باشید این وضعیت حال حاضر است. آینده دست ما نیست. اگر الان اصلاح صورت گرفت که هیچ، اگر صورت نگرفت شما فکر نکنید قضیه همین طور خواهد ماند. این طور نمی ماند. انقلاب می شود؟ ای کاش انقلاب شود. چون انقلاب یک یوم الله است. ولی به آنارشیسم ختم می شود و نتیجه آنارشیسم دیکتاتوری است. ای کاش انقلاب بشود چون انقلاب رهبری، ساماندهی، ایدئولوژی و هدف دارد. ولی به آنارشیسم ختم می شود، آنارشیسم که شد دیگر جمع کردنش کار راحتی نخواهد بود. آن وقت همه کسانی که نقشی در این فضای آنارشیستی دارند خودشان توجیه گر دیکتاتوری می شوند... داستان مشروطه و کودتای رضا خان تکرار می شود. همین روشنفکرانی که باید در خدمت مردم باشند توجیه گر وضع موجود می شوند و از حق امنیت سخن می گویند و دیکتاتوری را توجیه می کنند. باید این اتفاقات بیفتد تا آقایان متوجه وضعیت جاری بشوند؟ آیا نمی توانند مصالح عمومی و کشور را بر مصالح شخصی ترجیح دهند؟ این مشکلات هیچ ربطی به مسائل خارجی ندارد. ربطی به تحریم ندارد. هر کسی این مشکلات را به تحریم و مسائل خارجی ربط می دهد حرف بدون پایه و اساس می زند. اتفاقا من معتقدم اگر می خواهند قوی و محکم در برابر تحریم ها بایستند باید به داخل و مشکلات داخلی توجه کنند.

نامه‌نگاری‌های کروبی توسط پسرش انجام می‌شود

قربانعلی قائمی، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به نامه‌ منتسب به دبیرکل حزب اعتماد ملی که مسئولیت برگزاری کنگره آتی این حزب  را به الیاس حضرتی واگذار کرده،‌ گفت: آقای دوستی و برخی دیگر از اعضای اعتماد ملی تنها کسانی بودند که با آقای کروبی دیدار کردند و یکی از  پیش‌شرط‌های این دیدار نیز این بود که مفاد آن  هیچ‌گاه رسانه‌ای نشود... آن چیز که محرز است این است که آقای حضرتی در این سالها هیچ‌گاه به‌شکل مستقیم با دبیرکل دیداری نداشته و  شنیده‌ها حاکی از این است که همه این مکاتبات و پیغام‌هایی که در این اواخر رسانه‌ای شده، توسط آقای حسین کروبی صورت گرفته است.

مشکلات با همدلی و اراده برای حرکت، قابل حل است

محمدرضا باهنر، رییس جبهه پیروان خط امام و رهبری عصر امروز در نشست خبری در مهر اظهار داشت: مساله عبور از روحانی اگر از طرف اصلاح طلبان یا دیگران مطرح شود، نه تنها بحران زدا نیست بلکه بحران زاست؛ البته این معنای این نیست که دولت نباید کاری انجام دهد. دولت باید خانه تکانی جدی در خود انجام دهد.

باهنر در خصوص استیضاح های اخیر در مجلس گفت: استیضاح در روابط بین دولت و مجلس مثل طلاق است. مجلس در استیضاح ها باید دو نکته را در نظر بگیرد. اول اینکه فردی که به جای این وزیر می آید آیا عالم تر و قدرتمندتر است؟ دوم اینکه تغییر یک وزیر ۶ ماه یک وزارتخانه را کم کار و مردد می کند.

تجربه خبرنگار بی بی سی از برخورد عراقی ها

خبرنگار بی بی سی در رشته توئیتی در خصوص رفتار با ایرانیان در عراق نوشت: چیزی جز احترام از آنان ندیده ام.

شائبه لابی گری نماینده‌ها با وزرا

روزنامه آفتاب یزد نوشت: ... در کنار همه اقدامات مشکوکی که در مجلس صورت می‌گیرد و فارغ از هوچی‌گری‌هایی که از سوی برخی از نماینده‌ها در خانه ملت طی روزها و هفته‌های اخیر دیده شد باید اذعان داشت که اگرچه لغو استیضاح بطحایی وزیر آموزش و پرورش در این شرایط حساس که دو وزراتخانه کار و اقتصاد به وسیله سرپرست اداره می‌شود اقدامی به نظر مطلوب بود اما به هر روی، بهتر بود قبل از اینکه نماینده‌ها تصمیم به استیضاح بطحایی بگیرند شرایط را می‌سنجیدند تا قبل از اعلام وصول طرح سوال از وزیر آموزش و پرورش به این نتیجه برسند که اکنون با توجه به بازگشایی مدارس در مهر ماه، زمان مناسبی برای استیضاح بطحایی نیست. زیرا به هر روی لغو استیضاح بطحایی به هر دلیلی که باشد بازهم شائبه لابی‌گری را در میان افکار عمومی ایجاد می‌کند... اگر قرار بر این باشد که عده‌ای به دنبال استیضاح و سپس تصمیم به پس گرفتن امضاهایشان در مجلس باشند اساسا چرا باید نماینده‌ها اجازه دهند که کار به اعلام وصول سوال از وزیر و استیضاح کشیده شود... جامعه ایران امروز با توجه به رفتارهایی که از سوی برخی از نماینده‌ها در مجلس صورت می‌گیرد و همچنین روند استیضاح‌ها و انفعال دولت در برابر فشارها و رفتار نماینده‌ها دچار یاس و سرخوردگی شده‌است. بنابراین، اقداماتی مانند پس گرفتن امضاها از سوی برخی از نماینده‌ها جز ایجاد شائبه لابی‌گری در افکار عمومی چیزی به دنبال نداشته و در نتیجه عدم اعتماد جامعه را در پی دارد.

سخنرانی حضرتی اوج عوام‌فریبی بود

صادق زیباکلام تحلیلگر و فعال سیاسی اصلاح طلب درباره پس گرفتن امضاهای برخی از نماینده‌ها پس از امضا و درخواست برای استیضاح وزرا، به آفتاب یزد گفت: نماینده‌ها درصددند که در نزد رای دهندگان خود در حوزه‌های انتخابیه شان وجهه پیدا کنند و نشان دهند که با چه جسارت و شجاعتی به دولت حمله می‌کنند که سمبل این اوضاع، نطق اخیر حضرتی بود؛ سخنرانی او اوج عوام‌فریبی بود... بسیاری از نماینده‌های مجلس می‌دانند که بخشی از مشکلات کشور مربوط به قوه مجریه است و بخش‌های عمده‌تر و اساسی‌تر آن مربوط به دستگاه‌های تصمیم گیرنده دیگر است.

رهبری به کدام بانک گفتند غلط کردی؟!

مشرق نوشت: رهبرمعظم انقلاب در دیداری که اخیرا و به مناسبت هفته دولت با رئیس و اعضای دولت دوازدهم داشتند، ضمن انتقاد از رفتار‌های خارج از وظیفه بانک‌ها، نسبت به بنگاه‌داری و تصاحب املاک برخی از بانک‌ها فرمودند: بنده یک وقتی در تهران از جایی عبور می‌کردم، دیواری طولانی بود که هرچی می‌رفتیم ادامه داشت! پرسیدم این تشکیلات عظیم برای کیست؟ گفتند مال فلان بانک است، بانک غلط می‌کند که چنین کاری کند. حالا اینکه تشکیلاتی است که لابد برای تفریح و این حرف‌ها است. بانک‌ها بنگاه‌داری می‌کنند. جلوی بنگاه‌داری بانک‌ها را بگیرید. بانک برای بنگاه‌داری نیست... ماجرای این بخش از بیانات ایشان این است که یکی از دفعاتی که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای برای کوهپیمایی عازم ارتفاعات تهران بودند، در مسیر از یکی از همراهان نسبت به این محوطه محصور سوال میپرسند که به ایشان اطلاع می‌دهند این مجموعه متعلق به یک بانک دولتی است.

پیگیری‌های مشرق نشان می‌دهد اشاره اخیر رهبرمعظم انقلاب، احتمالا مربوط به یک مجتمع تفریحی- رفاهی در خیابان آجودانیه تهران، و معروف به «باشگاه آجودانیه» است. مجموعه‌ای عظیم که متعلق به بانک ملی است.