ساماندهی کارگران ساختمانی سال 92 در شورای شهر تصویب شد که بر اساس آن در هشت نقطه استان کارگران ساختمانی ساماندهی می‌شدند ولی هنوز این طرح با وجود گذشت 5 سال اجرایی نشده است.
کد خبر: ۶۴۷۸۸۱
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۲ 27 August 2018

 

به گزارش تابناک قم، هر روز صبح با هزاران امید از خانه بیرون می‌رود و در حاشیه خیابان و میدان می‌ایستد و منتظر است تا فردی برای کار ساختمانی به او مراجعه کند و بتواند معیشت روزانه خود را تأمین کند و فردا با شروع روز جدید دوباره تکرار می‌شود.

اگر سری به برخی از میادین شهر از جمله میدان مفید زده باشید هر روز صبح جمعیتی را می بینید که در گوشه و کنار میدان نشسته اند و زمانی که خودرویی در گوشه ای از میدان توقف می کند عده ای به سرعت به سمت خودرو می دوند و هر کدام تلاش دارند گوی سبقت را از دیگری ربوده و بتوانند با صاحب کار به توافق برسند و در نهایت شب که به خانه بر می گردند شرمنده زن و فرزند نباشند.

کارگران ساختمانی از اقشار زحمت‌کش جامعه هستند که علاوه بر سختی وضعیت معیشت، در حرفه‌ای حادثه‌آفرین کسب درآمد می‌کنند در حالی که بسیاری از آنها از حمایت بیمه نیز محروم هستند بنابراین نمی‌توانند از حمایت‌های آن در مواقع لزوم بهره‌مند شوند.

ساماندهی کارگران ساختمانی از مسائل مهمی است که باید پیگیری شود و ساماندهی مکان استقرار آنها شاید نخستین و ابتدایی ترین نیاز باشد ولی با وجود پیگیری‌ها هنوز این امر روی نداده است.

بسیاری از کارگران ساختمانی از حضور اتباع غیرایرانی در بخش ساختمان ناراضی هستند که مشکل در زمینه تأمین معیشت و بیکاری را برای آنها به وجود می‌آورد بنابراین ضرورت رسیدگی به این امر نیز احساس می‌شود.

علی رستگار از کارگران ساختمانی درباره مشکلات این قشر گفت: برخی اوقات ممکن است چند روز و چند هفته کار نداشته باشیم و این امر در حالی است که در صورت نبود بیمه از حمایت‌های درمانی نیز محروم می‌شویم.

وی خاطرنشان کرد: ساماندهی کارگران ساختمانی از جمله موارد مهم است که با اجرایی شدن آن کارگران از سردرگمی رها می‌شوند و ساماندهی مکان استقرار و اطلاعات برای ارائه حمایت‌ها به آنها صورت می‌گیرد.‌

23 هزار نفر کارگر ساختمانی عضو کانون کارگران ساختمانی

عباس شیری، عضو هیأت مدیره کانون کارگران ساختمانی استان قم با بیان اینکه سعی استان بر بیمه کارگران ساختمانی متمرکز است گفت: امسال دو بار افزایش حق سهم بیمه وجود داشته که کارگران پرداخت کردند در حالی که اینگونه افزایش سهم بیمه غیر قانونی بوده ولی متأسفانه تا امروز مشاهده نشده که بیمه‌پرداز به روال گذشته بازگردد.

وی با بیان اینکه نزدیک به 23 هزار نفر کارگر ساختمانی در استان عضو کانون هستند گفت: فعالیت اتباع بیگانه از جمله مشکلات کارگران ساختمانی است که چندین سال پیگیر این امر بودیم.

سخنگوی کانون کارگران ساختمانی استان قم خاطرنشان کرد: بر اساس ماده 121 و 122 قانون کار، در مکانی که کارگر ایرانی می‌تواند مشغول کار شود نباید از اتباع بیگانه استفاده شود ولی متأسفانه در کشور و استان ما بیشتر از اتباع بیگانه استفاده می‌کنند البته با پیگیری‌ها این امر در حال کاهش است.

اهمیت ساماندهی کارگران ساختمانی

وی با بیان اینکه ساماندهی کارگران سال 92 در شورای شهر تصویب شد ولی هنوز اجرایی نشده است گفت: مصوبه دریافت شده بود که در هشت نقطه استان کارگران ساختمانی ساماندهی شوند تا مبلمان شهر و کرامت کارگر حفظ شود.

شیری ادامه داد: از سویی دیگر با ساماندهی کارگران مشخص می‌شود که کارگران در چه روزهایی سر کار حاضر می‌شوند و برای حضور در سر کار ساماندهی شده و همچنین کارگران بیمه خواهند شد تا آسیب‌های آنها کاهش پیدا کند.

وی یادآور شد: در شورای کنونی نیز این موضوع مطرح شده و درباره مصوبه مباحثی ذکر شده ولی مانند گذشته سنگ‌اندازی کردند و اجرا نشده است. پیشنهاد بود که دوباره طرح ارائه شود که پیگیری‌های لازم در زمینه ثمربخشی این امر صورت می‌گیرد.

عضو هیأت مدیره کانون کارگران ساختمانی استان قم خاطرنشان کرد: این طرح در شهرهایی مانند مشهد، شیراز، تهران و... اجرایی شده ولی در قم تا امروز این طرح اجرایی نشده است.

وی با بیان اینکه نماینده کارگران به عنوان بیش از نیمی جمعیت استان هستیم گفت: چندین بار نامه‌نگاری شده تا جلسه‌ای با حضور استاندار برگزار شود تا مشکلات معیشت و زندگی کارگران را مطرح کنیم و راهکار به دست آوریم ولی هنوز این امر روی نداده است.

ضرورت حضور کارگران ساختمانی امری انکار نشدنی است و ساماندهی و مشخص شدن ساز و کارهای فعالیت آنها نیز از بدیهیات است هرچند این مسائل همچنان مورد توجه قرار نگرفته و این قشر زحمت کش علاوه بر سختی کار، باید با بی مهری ها نیز کنار بیایند.

انتظار ساماندهی مکان استقرار کارگران ساختمانی شاید نیازمند اعتبارات چندانی نباشد ولی اندکی غیرت می خواهد آن هم غیرتی از جنس غیرت یک کارگر ساختمانی که حاضر است صبح تا شب زیر آفتاب سوزان قم عرق بریزد ولی وقتی به خانه بر می گردد عرق شرم بر پیشانی اش نقش نبندد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار