گزارش تحلیلی؛
بدون شک مقاومت لبنان کابوسی برای رژیم صهیونیستی است و ترس مقامات تل آویو زمانی بیشتر می شود که شکنندگی جبهه داخلی این رژیم و توان موشکی قوی حزب الله لبنان را مورد ارزیابی قرار می‌دهند.
کد خبر: ۶۳۹۲۵۴
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۹ 05 August 2018

به گزارش تابناک قزوین، مقاومت لبنان در حالی به سالگرد پیروزی در ۱۴ آگوست در جنگ ۳۳ روزه سال ۲۰۰۶ بر رژیم صهیونیستی نزدیک می شود که مقامات اسرائیلی از روی ترس بر دامنه تهدیدات خود علیه حزب الله لبنان افزوده اند.

صهیونیستها به شدت نگران اوضاع جبهه داخلی خود هستند و هر چند کوشیده اند که با برگزاری مانور جنگ احتمالی با حزب الله را تمرین کنند و بودجه هنگفت ۳۰ میلیارد شیکلی برای ارتش خود اختصاص داده اند تا جبهه داخلی آنرا از حملات موشکی اعم از غزه یا شمال و موشک های حزب الله در امان بدارد؛ اما جبهه داخلی این رژیم به شدت نگران است.

تحلیلگران صهیونیست به شدت از سلاح های جدید و مدرن حزب الله نگرانندتحلیلگران صهیونیست به شدت از سلاح های جدید و مدرن حزب الله نگرانند به طوری که «یارون اشنایدر» تحلیلگر کانال دوم رژیم صهیونیستی به موشکهای دوش پرتاب از نوع «اس ای ۷ » و «اس ای ۱۴» مقاومت لبنان اشاره کرده است.  برآوردهای صهیونیستها حکایت از آن دارد که حزب الله بیش از ۱۲۰ تا ۱۳۰ هزار موشک در اختیار دارد که بیشتر آنها کوتاه برد و میان برد هستند و نود درصد از آنها بردشان به ۴۵ کیلومتر می رسد که این یعنی خطر برای جبهه شمالی و حیفاست.

 معاریو به نقل از عاموس گلعاد رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک و سیاسی و رئیس سابق کمیته سیاسی امنیتی به گزارشهای ارتش اسرائیل در مقابل کابینه امنیتی در خصوص سناریوهای جنگ آینده در جبهه شمالی پرداخت که شامل تخلیه صدها هزار نفر از اسرائیلی ها و برخورد روزانه صدها موشک و کمبود انرژی برق می شود.

 

گلعاد نسبت به روزی که در جبهه شمال درگیری نظامی رخ دهد هشدار داد و تهدید جبهه داخلی را بسیار جدی دانست و اعلام کرد که مقاومت در شمال موشک های خود را به سوی اسرائیل هدف گیری کرده اند که از جمله این مناطق تل آویو است و لازمه این مساله آن است که ارتش و نهادهای امنیتی از آمادگی کامل برخوردار باشند».

هارتص رژیم صهیونیستی نیز درباره سناریوهای احتمالی که در گزارش ها و برآورده های ارتش این رژیم در مقابل کابینه امنیتی مطرح شده پرداخته و آورده است: افسران ارتش اسرائیل برآورد احتمالی خود را در صورتی که جنگ ۱۰ روزه، سه هفته ای و بیش از یکماه باشد، مطرح کردند و اینکه چه تعداد موشک روزانه حزب الله می تواند شلیک کند و چه تعداد از آنها رهگیری می شود.

این رسانه صهیونیست بیان کرد: در صورت جنگ در جبهه شمال، ارتش به دنبال تخلیه صدها هزار اسرائیلی از مناطق واقع در برد موشکهای حزب الله است.با وجود این همانطور که گفته شد فرماندهان ارتش به شدت از اینکه بتواند در برابر حملات موشکی حمایت کافی را به عمل آورد نگرانند زیرا تجربه های قبل را دارند.

هارتص می نویسد: در صورت بروز جنگ صدها موشک روزانه به اسرائیل شلیک می شود و جبهه داخلی آن انتظار ضربات مهلک چه در شمال و چه در جنوب را دارند. گستردگی حمله موشکی و محدودیت سامانه های ضد موشکی مانند گنبد آهنین و پاتریوت در رهگیری آنها سبب می شود که مقابله با این موشکها سخت تر و امکان موفقیت کمتر باشدگستردگی حمله موشکی و محدودیت سامانه های ضد موشکی مانند گنبد آهنین و پاتریوت در رهگیری آنها سبب می شود که مقابله با این موشکها سخت تر و امکان موفقیت کمتر باشد».

معاریو نیز درباره این برآوردها آورده است: حزب الله ۱۲۰ هزار موشک دارد که روزانه ۷۰۰ موشک شلیک می کند که بیشتر آنها از نوع گراد(کاتیوشا) هستند و برد آنها به ۴۵ کیلومتر می رسد و هر کدام ۱۰ تا ۱۵ کیلومواد منفجره دارند. همچنین حزب الله هزاران موشک با برد بیش از ۴۵ کیلومتر در اختیار دارد که برد آنها به ۲۰۰ کیلومتر و بیشتر می رسد که ۱۰۰ تا ۴۰۰ کیلومتر مواد منفجره دارند. این موشکهای بسیار دقیق هستند و احتمال انحراف آنها چند متر بیشتر نیست.

این رسانه می نویسد: حزب الله توان جنگ برای چندین هفته را دارد حتی اگر نیمی از موشکهایش را نیروی هوایی اسرائیل ساقط کند. سامانه گنبد آهنین با مشکلات شدیدی در برخورد با این حجم موشک روبرو خواهد شد به ویژه که ذخایر موشکهای که باید این موشکها را رهگیری کنند، محدود است به ویژه که سامانه فلاخن داود نیز در رهگیری دو موشک میان برد سوری ناکام ماند و نشان داد که آمادگی لازم را حیث عملیاتی ندارد».

با همه تلاشی که مقامات رژیم صهیونیستی به عمل می آورند تا به جبهه داخلی خود درباره جنگ آتی با حزب الله اطمینان دهند اما به اذعان محافل رسانه ای صهیونیست، اسرائیلی ها به سامانه های دفاعی خود اعتمادی ندارند.

 

به اذعان محافل صهیونیستی؛ بیش از نیمی از اسرائیلی ها در صورت بروز جنگ میان حزب الله و اسرائیل به سوی مناطق کم خطرتر به طوراتوماتیک وار فرار خواهند کردبیش از نیمی از اسرائیلی ها در صورت بروز جنگ میان حزب الله و اسرائیل به سوی مناطق کم خطرتر به طوراتوماتیک وار فرار خواهند کرد.

این در حالی است که اقتصاد رژیم صهیونیستی آنهم در صورتی که در جبهه های دیگر اوضاع آرام باشد با مشکلات عدیده ای به سبب توقف کارخانه ها، قطع جریان برق، کمبود آب و دیگر مشکلات ناشی از جنگ از جمله توقف پروازها روبرو خواهد شد.

علاوه بر این صهیونیستها نگران سکوها و تاسیسات دریایی هستند به ویژه که طبق گزارش رسانه های رژیم صهیونیستی؛ تاسیسات میدان تمار در ۲۳ کیلومتری از ساحل، تاسیسات کریش و تنین در ۴۰ کیلومتری و لویتان در ۱۰ کیلومتر از ساحل قرار دارند. صهیونیستها برای حمایت از سکوهای گازی هزینه های هنفگتی کرده اند اما هنوز به شدت نگران هستند.

این در حالی است که سید حسن نصرالله  دبیر کل حزب الله لبنان چندی قبل از آمادگی خود برای حمله به سکوهای گاز اسرائیلی در دریای مدیترانه خبر داده و گفته بود که مترصد گرفتن چراغ سبز از شورای عالی دفاع لبنان در این خصوص است. سید حسن نصرالله به طور شفاف در سخنرانی خود اعلام کرد که هدف اصلی در رویارویی آتی، مرزهای خشکی نیست بلکه مرزهای دریایی است.

عبدالباری عطوان تحلیلگر مشهور جهان عرب دراین باره می نویسد: «مقاومت فلسطین و لبنان از برتری نظامی اسرائیل ترسی ندارد آنگونه که رژیم های عربی می ترسند. وی در ادامه به نگرانی صهیونیستها از اینکه حزب الله با پهپادهای خود میادین گازی در دریای مدیترانه را هدف قرار دهد، اشاره کرده است.

عطوان می افزاید: گنبد آهنین شاید بتواند با موشک هایی که از غزه می آید مقابله کند اما به طور قطع نمی تواند پهپادهایی که از جنوب لبنان یا جنوب فلسطین می آیند را ساقط کند و این دیدگاه همه کارشناسان اسرائیلی است. آنچه ما می خواهیم بگوییم این است؛  که افراد با شرافت به طور شبانه روز در راستای تقویت توان نظامی مقاومت و ایستادن در برابر زورگویی اسرائیل تلاش می کنند.

 

وی بیان کرد: ما تعداد موشک های پاتریوت اشغالگران را نمی دانیم اما آنچه می دانیم این است صدها هواپیمای بدون سرنشین در انبارهای مقاومت در لبنان و غزه وجود دارد موضوعی که بودجه نظامی اسرائیل را بر باد می دهد و عاملی برای ایجاد وحشت میان شهرک نشینان است. شاید بیشتر اعراب این اخبار قابل توجه و معانی آن را دنبال نمی کنند اما تحلیلگران نظامی اسرائیل به دقت روند را دنبال می کنند و از حجم خطری که آنها را تهدید می کند آگاه هستند؛ اعم از تهدیدی که این پهپادها دارند یا صدها هزار موشک پیشرفته مقاومت».

«نفتالی بنت»، وزیر آموزش و پرورش و یکی از اعضای کابینه اسرائیل که افسر ارتش این رژیم هم محسوب می‌شود، طی مشارکت خود در یک مانور آمادگی جبهه داخلی در یک مدرسه اسراییلی سطح خطر را بالا توصیف کرد و گفت: «پیش بینی‌ها می‌گوید که نفتالی بنت: هر جنگ جدیدی باعث ایجاد خساراتی در سطحی غیر معمول می شودهر جنگ جدیدی باعث ایجاد خساراتی در سطحی غیر معمول می شودو اسرائیل دیگر از ابتدای سال ۱۹۶۷ ابتکار عمل نداشته است و زمان جنگ علیه کشورهای عربی بدون اینکه هیچ گونه تعرضی به عمق اسرائیل وارد شود تمام شده است و بازنخواهد گشت».

محافل صهیونیست امکان جنگ را کم می دانند اما احتمال می  دهند که هر حادثه کوچک ممکن است که به جنگ تمام عیار تبدیل شود.

قدر مسلم آن است صهیونیستها تجربه سال ۲۰۰۶ را پیش روی خود دارند که بسیار برای آنها نتایج تلخی به همراه داشت از همین رو از رویارویی با مقاومت لبنان به ۳ دلیل شامل  توان موشکی قوی حزب الله، شکنندگی جبهه داخلی اسرائیل و تبعات اقتصادی سنگین این جنگ هراس دارند. آنها از اینکه شبکه برق و نیروگاه های بزرگ انرژی و فرودگاهها و تاسیسات مهم و حیاتی شان در معرض خطر قرار گیرد به شدت وحشت دارند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار