مرور روزنامه‌های سه‌شنبه دوم مردادماه؛
سکوت در برابر تغییر کابینه، پایان سیف، بازداشت چهار مدیر وزارت صنعت، شوک چندباره قیمت سکه و دلار، براندازان عددی نیستند، از تغییر کابینه تا لزوم تحول در سیاست‌گذاری‌ها، اتحاد کاربران فضای مجازی علیه گستاخی ترامپ، صدای پای انتخابات!، تهدید‌های پمپئو با نبرد توئیتری ترامپ، راه حل‏های برون رفت از بحران‏های اقتصادی کدام است؟، وقتی مردم جلوتر از روشنفکرانشان گام برمی‌دارند و نظر مشترک امام خمینی و رؤسای جمهور آمریکا! از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۶۳۴۰۵۲
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۸ 24 July 2018

سکوت در برابر تغییر کابینه، پایان سیف، بازداشت چهار مدیر وزارت صنعت، شوک چندباره قیمت سکه و دلار، براندازان عددی نیستند، از تغییر کابینه تا لزوم تحول در سیاست‌گذاری‌ها، اتحاد کاربران فضای مجازی علیه گستاخی ترامپ، صدای پای انتخابات!، تهدید‌های پمپئو با نبرد توئیتری ترامپ، راه حل‏های برون رفت از بحران‏های اقتصادی کدام است؟، وقتی مردم جلوتر از روشنفکرانشان گام برمی‌دارند و نظر مشترک امام خمینی و رؤسای جمهور آمریکا! از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.

به گزارش «تابناک»؛ روزنامه‌های امروز سه شنبه دوم مرداد ماه در حالی چاپ و منتشر شدند که توییت تهدیدآمیز ترامپ و اظهارات ضدایرانی وزیر خارجه آمریکا در واکنش به سخنان دو روز قبل رئیس جمهور روحانی با تیتر‌ها و تحلیل‌های مختلفی صفحات نخست آن‌ها را تحت تأثیر خود قرار داده است. آمادگی زودهنگام برای انتخابات و سکوت در برابر ترمیم کابینه، از دیگر موضوعاتی است که در روزنامه‌های امروز مورد توجه سردبیران و روزنامه نگاران بوده است.

روزنامه شرق ضمن درج خبر دیدار اعضای فراکسیون امید با رئیس‌جمهور، سکوت در برابر تغییر کابینه را به عنوان تیتر یک امروزش انتخاب کرد و در زیر آن با چاپ تصویری از ترامپ و پمپئو از شدت گرفتن جدال لفظی ایران و آمریکا با عنوان برای جنگ یا صلح خبر داد.

روزنامه اعتماد که تصویری از حسین مرعشی، فعال سیاسی اصلاح طلب را در نیم صفحه نخست خود چاپ کرده ضمن گفت وگویی درباره ارزیابی او از رقبای اصلاح طلبان عنوان براندازان عددی نیستند را تیتر کرده است. این روزنامه همچنین در گزارشی از دیدار اعضای فراکسیون امید با روحانی «صحبت از حصر سکوت درمورد ترمیم کابینه» را تیتر کرده است.

روزنامه وطن امروز تصویر ترامپ و پمپئو را در کنار تیتر اراذل آمریکایی! و با توضیح تهدید نفتی حسن روحانی با واکنش سخیف و توهین‌آمیز ترامپ و پمپئو مواجه شد در صفحه نخست خود چاپ کرده است.

روزنامه کیهان نیز عنوان ترامپ در منطقه سیلی خورده است در واشنگتن لاف می‌زند را از گزارشی که با تعبیر گزارش خبری تحلیلی کیهان از غلط‌های زیادی ترامپ و پمپئو چاپ نموده، به عنوان تیتر یک انتخاب کرده است.

 
 

در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم؛

روحانی، شیخ دیپلمات یا سرهنگ تهدید
علی آهنگر طی یادداشتی که در شماره امروز روزنامه ابتکار چاپ شده است، نوشت: چشم و گوش مردم از تهدید‌ها پر بود که در خرداد ٩٢ به شیخ دیپلمات رأى دادند. او تأکید کرده بود که حقوقدان است و سرهنگ نیست. او به مردم گفته بود پادگانى فکر نمىکند و تحریم‌ها را کاغذ پاره نمىداند. وقتى شیخ دیپلمات روى کار آمد بدون آنکه هنوز کارى انجام داده باشد، در همان روزهاى نخست بازار و اقتصاد به او روى خوش نشان داد. قیمت‌ها از توفانى شدن باز ایستاد و راه تعادل در پیش گرفت. جهان نیز به شیخ دیپلمات روى خوش نشان داد و برجام حاصل این روى خوش جهانى به شیخ دیپلمات و دیپلماسى بود. پس از انتخابات ٩۶، اما شیخ دیپلمات روز به روز به سرهنگ شدن تمایل پیدا کرد.
عناوین اخبار روزنامه ابتکار در روز سه‌شنبه ۲ مرداد :
از مسیر اعتدال دورى گزید و راه به تقابل و تهدید گشود. تا جایى که در بدترین مکان، یعنى در سویٔیس و در نامناسبترین زمان، یعنى درست زمانى که اروپا در مقابل آمریکا قد علم کرده بود و بسته پیشنهادى خود را براى حفظ برجام تهیه کرده بود، زبان به تهدید گشود. سخنان او در ١٢ تیر ماه در جمع ایرانیان مقیم سویٔیس مبنى بر اینکه امکان ندارد نفت منطقه صادر شود و نفت ایران صادر نشود، درست یا غلط به بسته شدن تنگه هرمز توسط ایران تعبیر شد. در مقابل این تهدید چین که به گفته على خرم سفیر سابق ایران در مقر اروپایى سازمان ملل، کشوری است که خیلی به ندرت در مورد موضوعی اعلامیه می‌دهد یا اظهارنظر سیاسی می‌کند؛ اما در مورد تهدید ایران واکنش نشان داد و اعلامیه داد. دستیار وزیر خارجه چین در روز جمعه ١۵ تیر ماه ابراز داشت: ایران باید برای تضمین ثبات در خاورمیانه تلاش‌های بیشتری انجام دهد.


روز جمعه ١۵ تیر ماه ٩٧ همان روزى بود که بسته پیشنهادى اروپا قرار بود در کمیسیون برجام با حضور وزیران خارجه ١+۴ در وین ارایٔه شود. بسته‌اى که به طور غیررسمى قبلا ارایٔه شده بود و به گفته على خرم داراى محتواى مناسبى بود؛ اما به گفته این دیپلمات، تهدید روحانى باعث شد چین به ١+۴ بگوید بسته پیشنهادى را تحویل تهران ندهید. در نتیجه آنچه که ارایٔه شد انشایى بود که به قول خود روحانى مایوس کننده بود. تهدیدهاى روحانى ادامه یافت تا آنکه در صبح روز یکشنبه ٣١ تیر در همایش روسای نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور، صلح با ایران را مادر صلح‌ها و جنگ با ایران را مادر جنگ‌ها نامید. او افزود: کسی که اندکی سیاست بفهمد، نمی‌گوید جلوی صادرات نفت ایران را میگیریم، تنگه‌های زیادی داریم؛ تنگه هرمز فقط یکی از آنهاست. او در جمع سفرا و دیپلمات‌های ایران به ریٔیس ایالات متحده آمریکا گفت: آقای ترامپ با دم شیر بازی نکن، پشیمانکننده خواهد بود. این سخنان کافى بود تا ریٔیس ایالات متحده آمریکا صبح اول مرداد را با خشم علیه ایران آغاز کند. او در تویٔیتى خشماگین سخنانى سخیف و نابجا گفت و ایران را با تندترین لحن ممکن تهدید کرد. اکنون و در زمان حاضر هر چند گفتگو و مذاکره مستقیم با تیم حاکم بر آمریکا راه به جایى نمىبرد، ولى تهدیدهاى مکررى که دوستان و همراهانى مانند چین و اروپا را نیز برنجاند و از ما دور کند و در جبهه مقابل ما قرار دهد نیز خردمندانه و از روى حزم و احتیاط نیست.


رویکردهاى سرهنگ مابانه شیخ دیپلمات حالا دیگر نه فقط سیاست خارجى که بازار سکه و ارز داخلى را نیز به خشم واداشته و ملتهب ساخته است. ایران در حال حاضر بیش از هر زمان دیگرى به دیپلمات و دیپلماسى نیازمند است. بله حسین علایی و شخصیت‌هایی مانند او هستند که در این چند روزه با موضع‌گیری‌هاى متعادل و خردمندانه خود ثابت کردند گزینه‌هاى مناسب‌تر و شایسته‌ترى براى در دستگیرى سکان دیپلماسى کشور هستند. زمان به سرعت مىگذرد و باید تصمیمات سخت و در خور زمان گرفت.

براندازان رقیب اصلاح طلبان هستند؟
روزنامه اعتماد در گفت وگویی با حسین مرعشی فعال سیاسی کارگزارنی به ارزیابی رقبای اصلاح‌طلبان پرداخته که در ادامه گزیده‌ای از گفته‌های او در این گفت وگو می‌آید: براندازان به عنوان یک طیف گسترده از نیرو‌های پراکنده که به سلطنت طلبان یا منافقین و... گرایش دارند و به دنبال براندازی نظام هستند اصلاح‌طلبان را رقیب خود می‌دانند و این حرف درست است، اما اینکه اصلاح‌طلبان آن‌ها را رقیب بدانند، درست نیست. فکر می‌کنند نیرویی که قادر است وحدت و یکپارچگی کشور را حفظ کند، سیاست‌های مفید و روشن اصلاح‌طلبان است و این تشخیص درستی است. ما معتقد هستیم که اصلاح‌طلبان اهل تعامل با همه اقوام و اقلیت‌های مذهبی هستند. ما می‌توانیم با همه اقشار و اقوام تعامل کنیم و سیاست‌های روشن و ضد تبعیض را در کشور پیاده کنیم، می‌توانیم حرف‌های روشنی برای احترام به طبقات ضعیف جامعه بزنیم، می‌توانیم از حقوق گروه‌های اجتماعی مختلف برای داشتن اتحادیه‌های و سندیکا‌ها حمایت کنیم، با تبعیض و انتخابات ناسالم مخالف هستیم؛ با وجود این سیاست‌های روشن آن‌ها با اصلاح‌طلبان رقیب هستند زیرا اگر این سیاست‌ها عملیاتی شود، مردم با نظامی که خود ساخته‌اند هیچ مشکلی ندارند.
روحانی، شیخ دیپلمات یا سرهنگ تهدید/براندازان رقیب اصلاح طلبان هستند؟ /نظر مشترک امام خمینی و رؤسای جمهور آمریکا!
اصلاح‌طلبان چند رقیب مهم دارند. نخست اصولگرا‌های اصیل کشور که رقیب سیاسی اصلاح‌طلبان هستند و فکر می‌کنند راهکار‌های بهتری برای اداره کشور دارند. شخصیت‌ها و تجربیات و توانایی‌هایی دارند و رقابت سالمی هم برای کسب نهاد‌ها قانونی کشور مثل مجلس، شورا‌ها یا ریاست‌جمهوری می‌کنند. این رقابت خیلی طبیعی و خوب است. گروه دوم رقبا نیز اصولگرایان تندرویی هستند که روش جذب مردم را بلد نبوده و فقط می‌توانند در طیف خود فعالیت کنند. این گروه توان کسب رای از نیرو‌های میانی جامعه را ندارند و دست به اقدامات تخریبی می‌زنند و صحنه سیاسی کشور را تبدیل به صحنه حق و باطل می‌کنند. خود را مظهر ارزش‌ها و نظام می‌دانند، اما اصلاح‌طلبان را ضد ارزش و ضد نظام تلقی می‌کنند. از همه ابزار‌هایی که در اختیار دارند در جهت محدود کردن اصلاح‌طلبان استفاده می‌کنند و... .


من هیچ کدام از این‌ها را رقیبی که بتواند اصلاح‌طلبان را به حاشیه براند، نمی‌دانم. من رقیب اصلی اصلاح‌طلبان را درون این جریان و نیرو‌های میانه جامعه که امروز متحد اصلاح‌طلبان هستند، می‌دانم. رقیب اصلی ما آفت‌های از جمله سستی، تساهل، کم‌کاری و تنبلی، میل به دنیا در بخشی از نیرو‌های خود یا متحدان‌مان است. این‌ها آفت‌های خطرناکی هستند و ما را از بدنه مردم دور می‌کنند. این درحالی است که ما اساسا در صحنه هستیم تا بتوانیم کاری برای مردم و مملکت انجام دهیم. این سستی‌ها، دنیا طلبی‌ها، زیاده خواهی‌ها و... رقیب خطرناکی است و می‌تواند ما را به حاشیه ببرد.


باید به قدری به مردم حق بدهیم. آنچه گفتیم و شعار‌های انتخاباتی آقای روحانی عملی نشد. یا نباید می‌گفتیم یا باید پای عمل آن می‌ایستادیم. یک مثال ورزشی بزنم. دیدید که تیم ملی ایران موفقیت‌های بسیار خوب و ناکامی‌هایی داشت، اما هیچ ایرانی را ندیدیم که از عملکرد آن‌ها راضی نباشد زیرا دیدند که با همه توان خود جنگیدند و مربی خوبی به نام کی‌روش ورزش ایران را ارتقا داد. درست است که هنوز تا ایده‌آل فاصله وجود دارد، اما مردم رشد‌های صورت گرفته را می‌بینند. مردم در مورد سیاسیون نیز همین انتظار را دارند، اما چنین برآوردی ندارند. احساس نمی‌کنند که اعضای مجلس، اعضای شورا، شهردار منتخب و... مثل تیم ملی می‌جنگند. مردم حس نمی‌کنند که یک مربی خوب بالای سر این‌ها است. سوال مردم این است که این همه سوءاستفاده، کاستی و... از کجا آمده است؟ رفع این وضعیت نیاز به آدم‌های شجاعی دارد که در صحنه بمانند، حرف بزنند و اگر فرد فاسدی هست او را بیرون کنند. به نظر من این‌ها رقیب اصلاح‌طلبی است. عدم قاطعیت، شفافیت، صداقت و... رقیبی است که می‌تواند اصلاح‌طلبان را به حاشیه ببرد.

نظر مشترک امام خمینی و رؤسای جمهور آمریکا!
حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان طی یادداشتی در صفحه دو این روزنامه نوشت: دیروز دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در اقدامی که خنده‌دار به نظر می‌رسید و عکس‌العمل توأم با استهزاء برخی از مقامات سابق و کنونی آمریکا و شماری دیگر از کشور‌های غربی را به دنبال داشت، جمهوری اسلامی ایران را به برخورد سخت تهدید کرد. ترامپ در واکنش به اظهارات اخیر آقای روحانی که به آمریکا گفته بود با دم شیر بازی نکند، در صفحه توئیتر خود نوشت: «دیگر هرگز ایالات متحده را تهدید نکن، شما تاوان آن را خواهید داد به‌طوری‌که در طول تاریخ افراد کمی چنین تاوانی داده‌اند. ما دیگر کشوری نیستیم که جملات ناخوشایندی که بوی خشونت و مرگ را می‌دهد تحمل کنیم. مراقب باش!»
عناوین اخبار روزنامه کيهان در روز سه‌شنبه ۲ مرداد :
توئیت ترامپ که رنگ و بوی تهدید نظامی دارد، در حالی است که آمریکا گزینه نظامی را در جریان جنگ تحمیلی آزموده و ناکام از آن بیرون آمده است. آن‌هم در حالی که آمریکا در اوج قدرت خود بود و تمامی قدرت‌های مطرح جهان آن روز، از جمله شوروی سابق را نیز در کنار خود داشت و ما کشوری بودیم که تازه از یک انقلاب پیروز بیرون آمده بودیم و از نخستین روز‌های بعد از پیروزی با انواع توطئه‌ها روبرو بودیم که طرح چند کودتای نافرجام، محاصره اقتصادی، درگیری با گروه‌های تروریستی و... فقط بخشی از آن بود. ما حتی محل زاغه‌های مهمات خود را نمی‌دانستیم، فرماندهان ارشد ارتش‌گریخته و در خدمت دشمن بودند. دشمن، با تجهیزات اهدایی غرب، شهر‌ها و مناطق مسکونی کشورمان را بمباران می‌کرد و به موشک می‌بست و از سوی ما برای مقابله کار چندانی ساخته نبود!


اما امروز، حتی اروپا نیز در تیر‌رس موشک‌های دور‌برد ما قرار دارد و به گواهی رخداد‌های دو دهه اخیر در منطقه حرف اول را می‌زنیم. عقبه استراتژیک دشمن را در اختیار داریم. غرب آسیا را به ویترینی از شکست‌ها و ناکامی‌های آمریکا و متحدانش تبدیل کرده‌ایم که پیروزی حزب‌الله در جنگ ۳۳ روزه، حماس در جنگ‌های ۵۱ روزه و ۲۲ روزه و ۸ روزه، قلع و قمع تروریست‌های وحشی داعش و النصره و... که از حمایت مستقیم آمریکا، اروپا و اسرائیل برخوردار بودند، زمین‌گیری ۴ ساله ائتلاف سعودی‌ها در جنگ یمن که پشتیبانی نظامی و تسلیحاتی غربی، عبری و عربی را به دنبال داشتند و قرار بود ظرف یک هفته پایان بپذیرد، تلاش گسترده و نزدیک به ۷ ساله آمریکا و متحدانش برای براندازی حاکمیت سوریه با شعار بشار باید برود! که با هدف اعلام شده حذف یکی از حلقه‌های اصلی زنجیره مقاومت صورت گرفته بود، ولی پیروزی مقاومت با پرچمداری ایران اسلامی را در پی‌داشت و... فقط چند نمونه از اقتدار مثال‌زدنی ایران اسلامی در مقابله با آمریکا و متحدانش است. ترامپ اگرچه خود را به دیوانگی زده است تا اقداماتش غیر‌قابل پیش‌بینی و برای حریف خطرناک جلوه کند، ولی به خوبی می‌داند که مقابله نظامی با جمهوری اسلامی ایران از نوع دیوانه‌نمایی نیست بلکه دیوانگی واقعی است و چنانچه اینگونه نبود تاکنون لحظه‌ای را هم برای این منظور از دست نداده بود.


خدای مهربان بر درجات امام راحلمان (ره) بیفزاید که می‌فرمود: اگر آمریکا توان حمله به ایران را داشت، حتی لحظه‌ای هم در انجام آن تردید و درنگ نمی‌کرد و تاکید داشت که آمریکا در کینه‌توزی و دشمنی با جمهوری اسلامی ایران هر اقدامی را که از دستش بر می‌آمده، انجام داده است و آنچه انجام نداده فقط به این علت بوده که توان آن را نداشته است (نقل به مضمون).
چند سال قبل نشریه آمریکایی ویکلی‌استاندارد -WEEKLY STANDARD- با مرور رخداد‌های سه دهه گذشته میان ایران و آمریکا نوشته بود «تمامی رؤسای جمهور آمریکا از کارتر تا اوباما در یک نقطه با امام خمینی اشتراک نظر دارند و آن، اینکه آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند».

 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار