یادداشت،
گستردگی استان یزد به گونه ای است که برای طی کردن فاصله بین شمال شرقی استان (رباط پشت بادام) تا جنوب آن (روستای شهریاری) باید مسیری حدود 450 کیلومتر را پیمود.
کد خبر: ۶۲۵۸۱۲
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۸ 02 July 2018

استان یزد با همه تنگناها و چالش هایی که با آن مواجه است از یک امتیاز بی نظیر و منحصر بفردی برخوردار است و آن چیزی نیست جز: انگیزه و عشق مفرط ساکنان آن برای ساختن، پیشرفت و آبادانی. 
مردمان این دیار با تکیه بر اصالت، نجابت و وقار اعجاب آور خود قرنهاست با تلاش و کوشش طاقت فرسا بر بحران و مشکلات فائق آمده و اعتبار و منزلت کنونی خود را بازیافته اند.
استعدادها، زیبایی ظرفیت ها و ویژگی های منحصر بفرد مردمان و سرزمینی هریک از شهرستان خاتم، ابرکوه، اشکذر، مهریز، بافق، بهاباد، تفت، یزد، میبد و اردکان به عنوان پیشران توسعه و بخشی مهمی از تحقق چشم انداز توسعه همه جانبه استان یزد بوده و نقش مهمی در شکل گیری تاریخی این تمدن داشته است.
یزد یکی از مهمترین استانهای کویری کشور که هرچند طبیعت با آن سرناسازگاری دارد؛ اما به لحاظ منابع انسانی و طبیعی و وجود روحیه کارآفرینی و پردازشگری توانسته است نقش بسزایی در سطح ملی به خود اختصاص دهد.
یزد قطب برتر صنعتی، معدنی و خدماتی در مرکز کشور است و شاخص های مختلف توسعه انسانی و خدماتی حکایت گر تداوم نظام فکری و فرهنگی، جستجوگری و کیمیاگری در این استان دارد. 
اینک و با عنایت به مطالعات صورت گرفته توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان در قالب سند آمایش، معیارهای زیر برای جهت گیری های آتی استان یزد به شرح ذیل استخراج شده و مورد توجه برنامه ریزان استان قرار دارد: 
* حفظ مولفه های فرهنگی اسلامی و تناسب با ساختار فرهنگی ، هویت فردی و اجتماعی 
* اشتغال زایی از جنبه های کیفی و کمی 
* جلوگیری از مهاجرت نیروهای کیفی و تخصصی 
* استفاده کامل از قابلیت ها و امکانات شهرستانها 
* سازگاری با اقلیم و محیط، کم آب بر بودن، آلوده ساز نبودن صنایع و مصرف پایین انرژی 
* همسازی توسعه با مرکزیت نسبی استان در پهنه سرزمینی 
* برون نگری در سازماندهی اقتصاد استان، صادراتی بودن محصول و توجه به بازارهای بیرونی اعم از منطقه ای، ملی و فراملی 
* سودآوری و نگهداشت ارزش افزوده در استان و گردش سرمایه استان 
* تناسب با مولفه های اقتصاد مقاومتی 
* درونزایی و کارایی اقتصادی و بهره برداری مناسب از فرصت ها و قابلیت ها 
* تعادل های بین منطقه ای 
* انتفاع اجتماعی، توسعه روستایی و محرومیت زدایی در سراسر استان
* حفاظت از محیط زیست، منابع طبیعی و پایداری توسعه 
اینک یزد و در افق چشم انداز 1414 به آهنگ پیشرفتی سریع تر از سایر استان های کشور نیازمند است، در همین زمینه توسعه متوازن همه شهرستان های استان یزد و گسترش فعالیت های منتخب در هریک از این شهرستان ها با عنایت به ویژگی ها و قابلیت های هریک بطور جداگانه و عادلانه در دستور کار قرار گرفته است. 
این امر به عزم اجتماعی فراگیر، استقبال از ایده های نو و اعتماد به نسل جوان و به موازات آن توانمند سازی مراکز فرماندهی و مدیریتی کلان نیازمند است. 
اگر اعتقاد داشته باشیم که « قلب تک تک ایرانی ها باید برای ایران بتپد» شایسته است که برای تحقق توسعه و پیشرفت« یزد عزیز» با همکاری هم بیش از پیش تلاش نماییم.
سید مجتبی حسینی پور، رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان یزد

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار