کابوس‌هایم تبدیل شدن شهر و اطراف آن را به بیابان است؛ آب نیست و اثری از سرسبزی و گل و گیاه نخواهد ماند.
کد خبر: ۶۲۱۴۰۳
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۰ 20 June 2018

تابناک فارس به نقل از فارس: پیشگیری از هدر رفت منابع طبیعی وظیفه تک تک ماست و نباید تصور کنیم که مگر چقدر یک کوتاهی کوچک می‌تواند موثر باشد تا دنیا را به بیابان تبدیل کند؟

بیابانی نشویم

یک فعال حوزه محیط زیست و منابع طبیعی با اشاره به اهمیت بیابان‌زدایی اظهار می‌کند: بیابانی نشدن را نمی‌توان به طور مستقیم به انجام رساند اما انسان می‌تواند بخشی از بیابانی شدن زمین که در نتیجه فعالیت‌ها و برداشت‌های بی‌رویه انسانی است را کاهش دهد.

امیر کوکبی ادامه می‌دهد: راهکارهای مقابله با بیابان‌زایی متعدد است و کاشت درختان و گیاهان مقاوم و متناسب با مناطق خشک، پخش سیلاب و آب، تعادل دام و مراتع برای حفاظت از پوشش گیاهی موجود، احیاء شوره زارها، استفاده از سوخت‌های جایگزین و ... را در برمی‌گیرد.

 

 

وی بیابانی شدن را نتیجه عملکرد نادرست انسان در طبیعت می‌داند و بیان می‌کند: بیابان‌زایی یکی از شیوه‌های تخریب خاک در مناطق خشک، نیمه خشک و کم رطوبت است که بر اثر عوامل مختلف از جمله تغییر آب و هوا و فعالیت‌های انسانی ایجاد می‌شود.

دعوت به بیابان‌زدایی در «سرزمین ارزشمند»

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس با ابراز رضایت از اجرای طرح‌های بیابان‌زدایی در سطح 750 هزار هکتار از اراضی ملی استان می‌گوید: روز جهانی مقابله با بیابان‌زایی فرصتی برای بررسی شیوه‌های جلوگیری از اراضی به بیابان است.

مهرزاد بوستانی می‌افزاید: انتخاب عنوان «سرزمین ارزشمند» برای این روز در سال جدید برای این روز جهانی با سرمایه‌گذاری برای حفظ و احیاء این اراضی همراه گشته است.

وی با تاکید بر انجام مطالعات بیابان‌زدایی در فارس می‌گوید: 17 طرح مطالعاتی شامل مدیریت مناطق بیابانی، جنگل‌های دست کاشت و طرح کنترل کانون‌های بحرانی فرسایش بادی به وسعت 750 هزار هکتار در سطح عرصه‌های بیابانی استان در حال اجرا است.

بوستانی اضافه می‌کند: درختکاری، بذر و بوته‌کاری و ترسیب کربن در اراضی ملی فارس از موفق ترین طرح‌ها در این زمینه هستند که با جدیت دنبال می‌شوند.

بیابان‌زایی در بیش از یک میلیون هکتار اراضی فارس

مدیرکل منابع طبیعی استان با اشاره به اراضی فارس که در معرض بیان‌زایی هستند، اعلام می‌کند: یک میلیون و 100 هکتار از اراضی فارس در 17 شهرستان با سطح‌های متفاوت در معرض بیابان‌زایی هستند.

بوستانی ادامه می‌دهد: بخش اعظم اراضی بیابانی فارس در نی‌ریز، زرین دشت، لامرد، لارستان، خنج، مهر و فراشبند قرار دارد که عوامل انسانی متعددی در ایجاد این وضعیت نقش دارد.

 

 

وی تصریح می‌کند: چرای بی‌رویه دام، برداشت غیر اصولی و بی‌رویه از سفره‌های آب زیرزمینی، تغییر کاربری اراضی، مدیریت نامناسب مراتع و اراضی کشاورزی از این موارد است.

این مقام مسؤول در ادامه اظهار می‌کند: استفاده بیش از حد از اراضی جنگلی و مرتعی که موجب فرسایش خاک و بیابان‌زایی می‌شود باعث تخریب جنگل‌ها شده و فرسایش شدید بادی و آبی و افزایش شوری خاک را به همراه داشته است.

تلاش برای احیاء

بوستانی با ابراز رضایت از اقداماتی که در فارس برای مقابله با بیابان‌زایی انجام می‌شود، می‌گوید: تولید 212 هزار اصله نهال گونه‌های بیابانی، 894 هکتار نهال‌کاری در مناطق بیابانی استان، انجام طرح مشارکتی گزکاری در شهرستان‌های بحرانی، اجرای 390 هکتار عملیات مدیریت رواناب‌های سطحی در عرصه‌های بیابانی و ... از اهم این اقدامات است.

وی ادامه می‌دهد: برای اجرای طرح‌های الگویی احیاء و مدیریت مشارکتی عرصه‌های بیابانی با گونه‌های مختلف اقتصادی و سازگار با شرایط بیابانی به اشتغال خانوارهای ساکن این مناطق نیز توجه شده است و در 2 هکتار از اراضی استان به اجرا درآمده است که در جذب مشارکت‌های مردمی در احیاء مناطق بیابانی نیز تاثیر بسزایی دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار