معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش قم با بیان اینکه نرخ سواد آموزی اتباع افغان مقیم قم 17درصد بالاتر از میانگین کشوری است، گفت: در سال های اخیر حدود 20هزار تن از اتباع افغانستانی ساکن این استان به صورت رایگان در کلاس های نهضت سواد آموزی شرکت کردند.
کد خبر: ۶۲۱۲۶۵
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۰ 20 June 2018

به گزارش تابناک قم، از روابط عمومی معاونت نهضت سوادآموزی، حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا قاسمی نیا درجلسه مشترک مسئولان اجرایی و حمایتی طرح نروژی (NRC) با موضوع سوادآموزی کودکان و نوجوانان بازمانده از تحصیل افغانستانی مقیم قم در محل اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری افزود:با توجه به اعلام نتایج سرشماری سال 1395 حدود 67/4درصد از اتباع گروه سنی 10 تا 49 سال سطح کشور باسواد هستند که درصد باسوادی این گروه دراستان قم حدود 84/4 درصد می باشد که حدود 17درصد از میانگین کشوری بالاتر و رشد باسوادی داشته ایم.

وی گفت: طبق آخرین سرشماری سال 1395 از مجموع حدود 33 هزار نفر بی سواد گروه سنی 10 تا 49 سال استان قم حدود 12 هزار نفر از آنها را اتباع و مهاجرین خارجی تشکیل می دهند.

قاسمی نیا اظهار داشت: درسال جاری با مشارکت سه جانبه سازمان نهضت سوادآموزی و سازمان امور پناهندگان نروژی و اداره امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور تعداد2500 نفردر دوره سواداموزی و در 155 کلاس ثبت نام کردند.

وی با اشاره به اهمیت باسوادی فرزندان و اعضای خانواده گفت: سواد آموزی پدر و مادر و فرزندان در تحکیم وتقویت پایه های خانواده پویا نقش شایسته دارد و تربیت صحیح و تحصیل موفق فرزندان به باسوادی و سطح دانش والدین ارتباط دارد. توان افزایی و پیشرفت و استقلال جامعه درابعاد اقتصادی؛ اجتماعی؛ سیاسی وفرهنگی ارتباطی موثر باشاخص باسوادی آحاد مردم دارد و باسوادی در تعاملات اجتماعی، زبان رسای پیشگیری از آسیب ها می باشد.

وی افزود: ایجاد فرصت سوادآموزی برای اتباع افغانستانی در جمهوری اسلامی ایران از برکت های اتقلاب اسلامی است و قم به عنوان عش آل محمد پناهگاه و مرجع عالم اسلام و در خدمت و یاری رسانی به مسلمانان جهان و مظلومان می باشد و از خاستگاه انقلاب اسلامی انتظار همین هست و باید همچنان پیشتاز بماند.

قاسمی نیا گفت: باید سازمان ها و نهادهای بین المللی مشارکت کننده در سوادآموزی سهم و حمایت مالی خود را افزایش دهند، چون فراهم کردن فرصت دوم آموزشی برای سوادآموزی کودکان و نوجوانان و اتباع بی سواد بازمانده از تحصیل فرآیندی پرزحمت و تلاش زیادی می طلبد و در اجرای هر چه بهتر و رسیدن به اهداف این طرح، تمام تلاش و همت و پی گیری و هماهنگی های لازم را انجام داده ایم تا در این فصل سال در شناسایی، جذب و ثبت نام تعداد بیشتری را تحت پوشش رفته باشند و آموزشی با کیفیت ارائه گردد و امیدواریم هیچ فردی از اتباع خارجی از تحصیل باز نماند.

همچنین تعدادی از مسئولان سازمان امور پناهندگان نروژی از مراحل اجرای طرح سوادآموزی کودکان و نوجوانان بازمانده از تحصیل افغانستانی در استان قم و از چند کلاس دوره سوادآموزی در بخش های روستایی بازدید و با سوادآموزان دیدار داشتند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار