نشست تخصصی نظام نوآوری شهری در چهارمین کنفرانس مدیریت شهری اقتصاد نوین شهری و درآمد های پایدار واقع در برج میلاد برگزار شد. در این نشست که با حضور مدیران حوزه دولتی و شهری به پایان رسید متخصصان اظهار نظرهای مختلفی برای ایجاد راه حل رسیدن به شهری خلاق صورت گرفت. در این راستا شهریار آل شیخ، معاون برنامه ریزی و توسعه انسانی شهرداری مشهد به بحث در خصوص چگونگی حمایت از استارت آپ ها برای رسیدن به نظام نوآور شهری انجام داد و پیشنهاد کرد برای رسیدن به این مهم می توانیم در مقام مدیریت شهری، مشتریان خوبی باشیم اما مداخله مستقیم در امور این شرکت های نوپا را جایز ندانست.
کد خبر: ۶۰۶۲۰۰
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۳ 15 May 2018

به گزارش تابناک رضوی؛ نشست تخصصی نظام نوآوری شهری در چهارمین کنفرانس مدیریت شهری اقتصاد نوین شهری و درآمد های پایدار واقع در برج میلاد برگزار شد. در این نشست که با حضور مدیران حوزه دولتی و شهری به پایان رسید متخصصان اظهار نظرهای مختلفی برای ایجاد راه حل رسیدن به شهری خلاق صورت گرفت. در این راستا شهریار آل شیخ، معاون برنامه ریزی و توسعه انسانی شهرداری مشهد به بحث در خصوص چگونگی حمایت از استارت آپ ها برای رسیدن به نظام نوآور شهری انجام داد و پیشنهاد کرد برای رسیدن به این مهم می توانیم در مقام مدیریت شهری، مشتریان خوبی باشیم اما مداخله مستقیم در امور این شرکت های نوپا را جایز ندانست. وی در این رابطه گفت: فضاهای زیادی برای نا امیدی وجود دارد و شاید نیاز نباشد دیگر این نا امیدی تکرار شود. در همین شرایط فعالیت هایی انجام شده و اتفاقات بزرگی در این کشور رخ داده است. برخی به دلیل اینکه فضای نا امیدی را نمی دانند و به عرصه ورود پیدا می کنند موفق می شوند.
آل شیخ در ادامه افزود: اما در اینجا یک سوال مطرح است؟ آیا چیزی که در کشور به عنوان استارت آپ وجود دارد واقعا ارزش جدیدی خلق نمی کند؟ اگر بخواهیم اینگونه به قضایا نگاه کنیم خدمات را نشناخته ایم. در کشورهای توسعه یافته بالای 80 درصد اقتصاد وابسته به خدمات بوده و تنها 20 درصد صنعت و کشاورزی دخیل است.
این مدیر حوزه شهری با اشاره به حوزه خدمات در اقتصاد شهری اظهار کرد: خدمات به این معناست که سرعت و کیفیت و دسترسی و سهولت را بالا می آوریم. این امر اقتصاد خدمات است هر چند به بازار جهانی متصل نباشد اما آثار مثبت خود را به همراه دارد.
معاون برنامه ریزی و توسعه انسانی شهرداری مشهد با تاکید بر این نکته که در حال حاضر بیشتر اقتصاد خدماتی در شهرها شکل می گیرد، گفت: چهار رکن اصلی دانش بنیان ها زیر ساخت های اقتصادی نهادی است. اگر بخواهیم شهر دانش بنیان ایجاد کنیم ابتدا باید بدانیم کدام قسمتها به ما مربوط است.
آل شیخ تصریح کرد: شهرها در ایران موجودات ناقص الخلقه ای هستند. یکسری وظایف بر عهده شهرها گذاشته شده و یکسری اختیارات از آنان سلب گشته در این راستا توجه به این نکته ضروری است؛ اینکه هیچ شهری در کشور با درآمد پایدار نمی چرخد و درآمدهای پایدار در اداره شهر موثر نیست و همه ناچار اقدام به شهر فروشی کرده ایم.
وی ادامه داد: اما به هم خوردن ساختار اقتصادی به نفع ما است. این روزها ساختار سنتی تغییر کرده و ساختار مدرن شکل گرفته است. ما در این ساختار می توانیم نقش پیدا کنیم و از محل این درآمدها سهم بگیریم که در افزایش درآمدها موثر خواهد بود.
آل شیخ گفت: تغییر فضای کسب و کار برای شهرداری یک فرصت است. شهرداری ها بالقوه یک مشتری بزرگ هستند. منبع سرشار هزینه کرد دارد و در چرخه اقتصادی اثر گذار هستند.
این مدیر حوزه شهری بیان کرد: این مشتری شدن در نحوه چرخه اقتصادی می تواند به نوعی حرکت کند و موثر باشد که در این موضوع سهم بگیرد. بدین ترتیب می توان هم کسب و کار نو پا را پایدار کرد و هم آنکه در این موازنه سهم بگیرند و خود را پایدار کنند.
وی با اشاره به حمایت های صورت گرفته از برخی شرکت های نوپا گفت: ما اگر بخواهیم مرکز رشد بزنیم و یا وام بدهیم و این گونه رفتارها را انجام بدهیم باید بدانیم همگی محکوم به شکست خواهد بود. باید در جاهایی نهایی کننده بحث هایی باشیم و در برخی موارد مشارکت کنیم و نهایتا یکپارچگی شهری هم بحث جدی است.
آل شیخ افزود: موثرترین کار شهرداری برای استارت آپ ها مشتری بودن است. این امر هم سبب کاهش هزینه می شود و علاوه بر آن، مجموعه هایی ایجاد می شوند که می توانند برای اقتصاد کشور دارای اهمیت باشند. ما بزرگترین کاری که می توانیم انجام بدهیم این است که مشتری خوبی باشیم. به جا مداخله می توانیم با این روش شاهد اتفاق خوبی باشیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار