مدیرکل دامپزشکی استان البرز گفت که 110 هزار راس دام سنگین (گاو و گوساله) در البرز درمقابل تب برفکی واکسینه شدند.
کد خبر: ۵۸۵۴۱۶
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۱ 03 April 2018

به گزارش تابناک : علی اصغر شریفی روز سه شنبه با اشاره به درگیری بعضی از واحدهای دامداری استان در ایام تعطیلات نوروزی به بیماری تب برفکی، افزود: پس از پایش های انجام شده توسط کارشناسان این اداره کل، علاوه بر واحدهای دامداری مذکور، تمام دام های سنگین در استان علیه این بیماری واکسینه شدند.
وی با بیان اینکه در این واحدها حدود 50 راس دام سنگین درگیر بیماری شده بودند، اظهار داشت: با واکسیناسیون 100 درصدی دام های سنگین در واحدهای صنعتی و سنتی و روستایی، اکنون بیماری در کنترل کامل قرار دارد.
وی گفت: واکسن های مورد نیاز وارداتی بوده و دام های سنتی و روستایی تقریبا به صورت رایگان و مابقی به صورت فروش در اختیار دامداران قرار گرفت.
در استان سالانه دوبار دام های سنگین وسبک به صورت جداگانه تحت پوشش واکسیناسیون تب برفکی قرار می گیرند.
تب برفکی یا 'بیماری دهان و پا' یک بیماری عفونی و گاهی کشنده ویروسی است که که موجب بیمار شدن حیوانات زوج سم از جمله گاو اهلی و اعضای خانوادهٔ گاوسانان می‌شود.
این ویروس عامل بیماری در ابتدا به مدت دو تا سه روز تب شدید ایجاد نموده و متعاقباً تاولهایی در داخل دهان و روی پا ظاهر می‌شود که ممکن است پاره شده و موجب لنگش حیوان شود. 
این بیماری بسیار واگیردار است و قطرات آیروسل دفع شده از حیوان آلوده، تماس با تجهیزات دامداری، غذا، وسایل نقلیه، البسه آلوده و حیوانات شکارچی اهلی و وحشی موجب گسترش بیماری می‌شوند.

 

 

 

منبع : ایرنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار