کد خبر: ۵۸۲۴۰۱
تاریخ انتشار: ۰۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۲:۲۰ 23 March 2018

 

رهبر معظم انقلاب در پیام نوروزی امسال شعار «حمایت از کالای ایرانی» را به عنوان راهبرد سال 97 مطرح فرمودند و همگان را به تلاش برای تحقق این مهم که یکی از اقدامات اساسی برای برون رفت از مشکلات اقتصادی که گریبانگیر کشور شده است فراخواندند و مخاطب این سخنان را نیز ملت و مسؤولان دانستند.

ایشان ضمن تقدیر از اقدامات صورت گرفته در خصوص شعار سال 96، ضرورت ادامه فعالیت‌های پیش بینی شده مبنی بر تحقق اقتصاد مقاومتی را مورد تاکید قرار دادند و فرمودند: اگر تولید ملی با همت و پیگیری همگانی شتاب بگیرد، بسیاری از مشکلات معیشتی مردم و مسائل اشتغال و سرمایه‌گذاری حل خواهد شد و آسیب‌های اجتماعی کاهش زیادی خواهد یافت.

اما تحقق شعار سالی که معظم له آن را به عنوان راهبرد پیش روی مردم و مسؤولان قرار دادند نیازمند بررسی ابعاد مختلف علل عدم تمایل مردم به خرید کالای ایرانی در وهله نخست است.

در یک بررسی اولیه می‌توان دریافت که پایین بودن کیفیت کالاهای ایرانی تولید شده در برابر کالای وارداتی تولید شده، ضعف و ناتوانی در برند سازی، بالا بودن قیمت کالاهای تولید داخل در مقایسه با نوع مشابه کالاهای وارداتی، توان پایین قدرت تولیدکنندگان داخلی برای رقابت در بازار، ضعف در ارائه خدمات پس از فروش، ضعف در تبلیغات و اطلاع رسانی و... از جمله عللی است که موجب شده تولید داخلی آنگونه که باید و شاید به مذاق مصرف کننده خوش نیاید.

اسف بار تر اینکه اگر یک تولید کننده داخلی بتواند کالایی مرغوب با شرایط مورد پسند بازار تولید کند ترجیح می‌دهد آن را با یک نام و برند خارجی یا شبیه به خارجی روانه بازار کند تا بتواند آن را به فروش رساند، مسئله ای که قبل از هرچیز ریشه ای فرهنگی دارد. مردم ما سال‌هاست بر این باورند که تولید داخلی برابر با ضعف در کیفیت و قیمت بالاست و به همین دلیل بدون هیچ تحقیق و واکاوی باور دارند که کالای خارجی خوب است و بس.

در کنار همه اقداماتی که باید در مسیر حمایت از تولید کنندگان داخلی برای ارتقاء کیفی محصولات و کاهش قیمت صورت گیرد، به نظر می‌رسد گام نخست در مسیر تحقق شعار سال تقویت روحیه ملی گرایی و تغییر باورها برای خرید کالای داخلی است. البته تغییر باور عمومی در جامعه ای که فرهنگ اعتماد به خرید کالای خارجی در اعماق آن ریشه دوانده کار آسانی نیست ولی با همت و عزم عمومی تحقق آن دور از دسترس نخواهد بود. کافی است عزمی جزم و اعتقادی راسخ داشته باشیم که می‌توان شعار «حمایت از کالای ایرانی» را در مقام عمل اجرا کرد و در این مسیر باید بر اساس مبانی علمی و اقتصادی حرکت کرد تا موفقیت حاصل شود.

حجم بالایی از تبلیغات در صدا و سیما و همچنین تبلیغات شهری به ویژه در بخش کالاها و لوازم خانگی مربوط به کالاهای خارجی است در شرایطی که باید در خصوص کیفیت محصولات ایرانی اطلاع رسانی دقیقی به مردم صورت گیرد و در این مسیر نیز باید رسانه‌ها، به ویژه رسانه ملی ضمن سخت گیری در معرفی محصولات خارجی، زمینه و بسترهای معرفی هرچه بهتر تولیدات با کیفیت داخلی را مهیا کنند.

شهروندان ایرانی قبل از هرچیز باید باور کنند که اگر کالای ایرانی بخرند، فرزند خودشان صاحب شغل می‌شود، چرخ زندگیشان بهتر می‌چرخد، آسیب‌های اجتماعی از محل سکونتشان رخت بر می‌بندد و در یک کلام به عینه می‌توانند اثرات خرید کالای ایرانی را در زندگی خود مشاهده کنند.

امید است در سالی که پیش رو داریم فارغ از دعواهای سیاسی، حرکت به سمت برطرف کردن مشکلات اقتصادی با جدیت پیگیری شود و همانگونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند مردم و مسؤولان به وظیفه خود در تحقق شعار سال عمل کنند و در پایان سال کارنامه روشنی داشته باشند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار