تابناک گزارش می دهد؛
سازمان‌های مردم‌نهاد، گروه‌های کوچکی هستند متشکل از افراد علاقه‌مند به رفع یک معضل در جامعه که برای تحقق هدف خود به ‌صورت داوطلبانه در یک ساختار قانونی و منسجم به‌ صورت غیردولتی، غیرسیاسی، غیرانتفاعی و غیر‌تجاری به فعالیت‌های خیریه می‌پردازند.
کد خبر: ۵۸۲۳۸۹
تاریخ انتشار: ۰۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۱:۲۹ 23 March 2018

به گزارش خبرنگار تابناک کهگیلویه و بویراحمد از دهدشت، سازمان‌های مردم‌نهاد، گروه‌های کوچکی هستند متشکل از افراد علاقه‌مند به رفع یک معضل در جامعه که برای تحقق هدف خود به ‌صورت داوطلبانه در یک ساختار قانونی و منسجم به‌ صورت غیردولتی، غیرسیاسی ، غیرانتفاعی و غیر‌تجاری به فعالیت‌های خیریه می‌پردازند.

یکی از کارکردهای مؤثر و مشخص سازمان‌های مردم‌نهاد، حد واسط ‌بودن بین دولت و جامعه است. کسب اطلاعات از دولت و انتقال آن به شاخه‌های خود یا گرد‌آوری اطلاعات در حوزه فعالیت و ارائه آن به دولت می‌تواند به ‌صورت یک تعامل دوسویه و کارکردهای اساسی یک سازمان مردم‌نهاد در توسعه فرهنگی و اجتماعی محسوب شود.

نکته مهمی که می‌توان درباره اهمیت مشارکت مردم در سازمان‌های مردم‌نهاد و کارکردهای مهم آن گفت این است که مشارکت، موجب افزایش و ارتقای سطح آگاهی اجتماعی می‌شود.از سوی دیگر این مشارکت، اجتماعی‌شدن و فرهنگ‌پذیری افراد را به‌دنبال دارد و تمرینی برای کار گروهی و زندگی جمعی توأم با آزادی و دموکراسی است.

به‌طور کلی سازمان‌های مردم‌نهاد برای گسترش امنیت انسانی می‌توانند دو نقش اساسی ایفا کنند: در نقش اول، سازمان‌های مردم‌نهاد می‌توانند زمینه‌ساز گسترش امنیت انسانی باشند و در نقش دوم بسیاری از سازمان‌های مردم‌نهاد با توجه به وظیفه ذاتی و اساسنامه، ماموریت‌هایی را بر عهده دارند که نتایج این ماموریت‌ها موجب برقراری و گسترش امنیت انسانی می‌شود. آموزش، یکی از ملزومات کارکردی در یک جامعه مدنی پویاست.

در این راستا، سازمان‌های مردم‌نهاد داخلی، در کنار نهادهایی که رسماً به این کار اشتغال دارند، می‌توانند در مقیاس‌هایی کوچک‌تر به آموزش گروه‌هایی از جامعه بپردازند که فرصتی برای بهره‌مندی از آموزش‌های رسمی جامعه ندارند و یا نوع آموزش به‌گونه‌ای‌ است که نهادهای رسمی آن را تأمین نمی‌کنند.

سازمان‌های مردم‌نهاد را می‌توان جایگزینی مناسب برای دولت‌ها در زمینه ارائه خدمات و اولویت‌هایی مانند تنظیم خانواده، حمایت از کودکان، توسعه مشارکت‌ها، محیط‌زیست و گردشگری دانست. سازمان‌های مردم‌نهاد در سطح عام نیروهای مهم برای دمکراتیزه‌کردن و تقویت نهادهای جامعه مدنی محسوب می‌شوند و تغییرات اجتماعی را سرعت می‌بخشند. این سازمان‌ها می‌توانند منشأ خلاقیت، نو‌آوری و آزمودن رویکردهای نوین در قبال مسائل توسعه باشند. سازمان‌های مردم‌نهاد همچنین نقشی اساسی در دریافت و انعکاس باز‌‌خوردها درباره رویکرد‌ها، سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌ها دارند.

به هر روی در جامعه‌ خواهان توسعه پایدار نمی‌توان فعالیت سازمان‌های مردم‌نهاد را نادیده گرفت و به همین دلیل باید بستر‌های مطلوبی برای فعالیت این سازمان‌ها فراهم شود تا بتوان به سوی توسعه پایدار گام برداشت. با توجه به اینکه سازمان های مردم نهاد از جنس خود مردم هستند و در بطن جامعه حضور دارند به خوبی می توانند در حل بسیاری از معضلات به ویژه  آسیب های اجتماعی  همیار دستگاه های دولتی باشند و باری از دوش سیستم دولتی بردارند.

طبق آمار رسمی دفتر امور اجتماعی فرمانداری کهگیلویه در حال حاضر 32 موسسه مردم نهاد در شهرستان کهگیلویه به ثبت رسیده و دارای مجوز فعالیت هستند، نکته ای بسیار عجیب و در واقع غیر قابل باور. به عنوان یک شهروند و یا در واقع به عنوان یک خبرنگار در طی سالهای اخیر در شهر دهدشت تنها نام دو سازمان مردم نهاد به گوشم رسیده است که در حال فعالیت هستند یکی سازمان مردم نهاد "یاران مانا" و دیگری سازمان مردم نهاد "بلاد شاپور" که انصافا و در طی این سال ها این دو موسسه در حیطه کاری خود اقدامات بسیار جالبی نیز انجام داده اند و قابل کتمان نیست.

بر اساس گزارش خبرنگار تابناک از دهدشت، مدیر عامل سازمان مردم نهاد بلاد شاپور در روزهای اخیر از شرایطی که در شهرستان بوجود آمده بسیار ناراحت و گله مند بوده است به طوری که حتی در جلسه ی اخیری که فرماندار کهگیلویه با مدیران موسسات مردم نهاد شهرستان برگزار کرده بود اصلا از آنها برای حضور در این جلسه دعوتی نشده بود و این در حالی است که این موسسه تاکنون خدمات بسیار خوبی در سطح شهر دهدشت انجام داده است.

به گفته علیرضا خشخو نژاد تا به امروز و بدون از هیچگونه حمایتی و تنها به همت جوانان عضو بلاد شاپور توانستیم 50 عملیات پاکسازی در نقاط مختلف شهر دهدشت برگزار کنیم و هیچ موقع هم در این مورد صحبتی نکرده ایم. 

ویگفت: بلاد شاپور متشکل از جوانانی تحصیلکرده و کم ادعاست و از ابتدای راه اندازی این موسسه همواره هدفمان خدمت به مردم بوده و خواهد بود. 

خشخونژاد بیان کرد: ناراحتی من اینست که هیچگاه مسیولین به ما توجهی نکرده اند و هروقت برای صحبت کردن و بیان مشکلات خود مراجعه کرده ایم همواره به در بسته خورده ایم.

در این گزارش سعی نشده است که به مشکلات این موسسات پرداخته شود بلکه هدف گزارشی از فعالیت موسسات فعال در این شهرستان بوده است و چنانچه وضعیت به همین شکل پیش برود در واقع دیگر شاهد فعالیت هیچ سازمان مردم نهادی نخواهیم بود و فقط به نام خالی آنها بسنده می شود. 

ازمدیران و مسئولان ذیربط انتظار داریم از نزدیک بر فعالیت این موسسات نظارت داشته باشند و مشکلات و موانع پیش روی چنین موسساتی را مرتفع نمایند چون بسیاری از مشکلات را میتوان با همکاری همین جوانان و همین موسسات به آسانی برطرف نمود.

بدون شک اگر همه۳۲  سازمان مردم نهاد سطح شهرستان کهگیلویه  فعال باشند بدون شک کارهای بسیار مهمی میتوان انجام داد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار