کد خبر: ۵۷۴۶۰۱
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۴ 05 March 2018

شروط هفت‌گانه عربستان برای سعد الحریری، حبس خانگی نزدیکان نتانیاهو در خصوص پرونده فساد مالی، اظهارات جالب لاوروف در خصوص برجام و نقش ایران در خاورمیانه، تأکید عراق بر گشودن صفحه جدید در روابط با اعراب منطقه، نگرانی سناتور آمریکایی از ایجاد محور ایرانی ـ روسی و گزارش ویکی لیکس از چگونگی ایجاد داعش و جبهه النصره از سوی آمریکا، از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به تهدید «لودریان»به تحریم مجدد ایران پیش از ورود به تهران نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ وزیر امور خارجه فرانسه که شب گذشته وارد تهران شد، پیش از ورود به ایران، جمهوری اسلامی را به اعمال تحریم‌های جدید تهدید کرد.

به گزارش جروزالم پست، «ژان ایو لودریان» وزیر امور خارجه فرانسه، روز یکشنبه پیش از سفر به ایران در اظهاراتی گفت: ایران باید به نگرانی‌ها درباره برنامه موشکی خود توجه نشان دهد یا اینکه با تحریم های احتمالی مواجه خواهد شد.

وی در ادامه افزود: مشکلاتی درباره موشک های بالستیک که می توانند هزاران کیلومتر را بپیمایند وجود دارد. این موشک ها با قطعنامه های سازمان ملل همخوانی نداشته و برد آنها بیش از مرزهای ایران است که گفته می شود برای دفاع از مرزها به آنها نیاز داریم.

 تهدید«لودریان»به تحریم مجدد ایران پیش از ورود به تهران/ شروط هفت‌گانه عربستان برای سعد الحریری/اظهارات جالب لاوروف در خصوص برجام و نقش ایران در خاورمیانه/نگرانی سناتور آمریکایی از ایجاد محور ایرانی-روسی

وزیر امور خارجه پیشتر نیز با ذکر ادعاهایی درباره ایران، خواستار خروج مستشاران ایرانی از سوریه شده بود.

شروط هفت‌گانه عربستان برای سعد الحریری

عربستان سعودی شروط هفت‌گانه‌ای را برای سعد الحریری جهت از سرگیری روابط همانند گذشته تعیین کرده است.

روزنامه الدیار لبنان نوشت؛ سعودی ها فعالیت‌های خود را به دو بخش مختلف تقسیم کرده اند: بخش نخست بهبود دوباره روابط با لبنان به شکل کلی و دوم بهبود مجدد روابط با سعد الحریری، نخست وزیر لبنان.

سران عربستان سعودی چندین شرط اساسی را برای بهبود روابط با الحریری تعیین و تأکید کردند، نخست‌وزیر لبنان باید برای بازگشت به «آغوش عربستان» این شروط‌ را اجرا کند. به نوشته روزنامه الدیار شروط عربستان سعودی شامل موارد زیر است؛

1- عدم ائتلاف یا همکاری با حزب الله لبنان در انتخابات پارلمانی؛ الحریری پیش از دعوتش به ریاض این شرط را اجرا کرده و همین امر دلیل مهمی برای دعوت از او برای سفر به ریاض بود.

2- کاهش افق همکاری‌ها یا ائتلاف انتخاباتی با جریان ملی آزاد (وابسته به میشل عون، رئیس جمهوری لبنان که جزو جریان هشت مارس است) و محدود کردن آن به دو یا سه حوزه انتخاباتی؛ روشن است که دو طرف پیشتر به صورت اولیه با ائتلاف در کل لبنان موافقت کرده بودند.

3- بهبود روابط با گروه‌های 14 مارس و اتحاد این گروه‌ها؛ طلاعات در این زمینه حاکی از آن است که عربستان توجه ویژه‌ای به بهبود روابط میان الحریری و سمیر جعجع، رئیس حزب «القوات اللبنانیه» دارد، اما همزمان نمی‌خواهد که گروه 14 مارس تحت رهبری جعجع باشد و ترجیح می‌دهد که این گروه همچنان تحت رهبری الحریری بماند.

تهدید«لودریان»به تحریم مجدد ایران پیش از ورود به تهران/ شروط هفت‌گانه عربستان برای سعد الحریری/اظهارات جالب لاوروف در خصوص برجام و نقش ایران در خاورمیانه/نگرانی سناتور آمریکایی از ایجاد محور ایرانی-روسی

4- عربستان با اشاره به اینکه نخست وزیر به دلیل مسئولیت و جایگاه سیاسی که برخوردار است، نمی‌تواند موضع‌گیری‌های افراطی مانند جعجع یا سامی الجمیل در پیش بگیرد، از الحریری می‌خواهد مانند سایر طرف‌ها یا هم‌پیمانان عربستان در لبنان با قدرت و با موضعگیری‌های شدیدی با حزب الله مقابله کند.

5- مقابله با اقدامات محور مقاومت در لبنان و آنچه «تلاش برای برهم زدن ثبات» در این کشور و «نفوذ ایران در لبنان» خوانده می‌شود.

6- حفظ روابط مثبت با میشل عون البته با تفکیک قائل شدن به این رابطه با روابط با جریان ملی آزاد، به نحوی که این ارتباط در چارچوب‌های تعیین شده بوده و از موضع‌گیری‌های سیاسی و استراتژی‌های مد نظر سعودی ها فراتر نرود.

7- تعامل با معیارهای انتخاباتی بر اساس اصل عدم کنترل حزب الله بر اکثریت پارلمانی در مجلس آتی.

نخست وزیر لبنان سه شنبه هفته گذشته در سفر به ریاض، با پادشاه و ولیعهد عربستان سعودی دیدار و گفت وگو کرد.

حبس خانگی نزدیکان نتانیاهو در خصوص پرونده فساد مالی

پلیس رژیم صهیونیستی از حبس خانگی دو تن از نزدیکان بنیامین نتانیاهو در خصوص پرونده اختلاس مالی وی خبر داد.

به گزارش النشره، پلیس رژیم صهیونیستی اعلام کرد که «نیر حیویتز» یکی از مشاوران سابق بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم و «شاؤول ایلوویچ» یکی از تاجران صهیونیست روز یکشنبه تحت بازداشت خانگی قرار گرفتند.

این دو صهیونیست که از نزدیکان نتانیاهو به شمار می روند، از چهارده روز قبل برای انجام تحقیقات در خصوص اختلاسی که نتانیاهو به احتمال زیاد در آن دست دارد بازداشت هستند.

تهدید«لودریان»به تحریم مجدد ایران پیش از ورود به تهران/ شروط هفت‌گانه عربستان برای سعد الحریری/اظهارات جالب لاوروف در خصوص برجام و نقش ایران در خاورمیانه/نگرانی سناتور آمریکایی از ایجاد محور ایرانی-روسی

پیشتر نتانیاهو و ساره همسر وی در خصوص این پرونده تحت بازجویی قرار گرفتند.

فساد مالی نتانیاهو و نزدیکان وی در اراضی اشغالی سر و صدای زیادی به پا کرده به طوری که صهیونیست ها بارها در اعتراض به فساد وی به تظاهرات کرده اند.

اظهارات جالب لاوروف در خصوص برجام و نقش ایران در خاورمیانه

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای فرانسوی‌اش در پاسخ به خبرنگار رویترز در خصوص برجام و نقش ایران در خاورمیانه گفت:‌ در مورد تغییر مفاد برجام دیدگاه منفی داریم و مثل فرانسه معتقدیم که این توافق بین‌المللی باید کامل اجرا شود. اگر قرار است مسائل دیگری هم مربوط به ایران در این قالب یا قالب دیگر به مذاکره گذاشته شود، این کار باید با مشارکت ایران و بر اساس اجماع انجام شود، نه از راه اولتیماتوم.

به گفته وزیر خارجه روسیه، بازبینی در برجام بسیار خطرناک است و اگر برخی تمایل دارند در این چارچوب مسائل دیگری مطرح شود، باید با مشارکت ایران اقدام کنند.

لاوروف با توجه به موضع آمریکا در بازبینی مفاد برجام گفت: آمریکا، روسیه را کشوری که قراردادها و امور بین‌المللی را بازبینی می‌کند، معرفی کرده است؛ حال آنکه دیدیم در توافقی مثل موافقت‌نامه تغییرات اقلیمی پاریس، آمریکایی‌ها این گونه رفتار کردند.

تهدید«لودریان»به تحریم مجدد ایران پیش از ورود به تهران/ شروط هفت‌گانه عربستان برای سعد الحریری/اظهارات جالب لاوروف در خصوص برجام و نقش ایران در خاورمیانه/نگرانی سناتور آمریکایی از ایجاد محور ایرانی-روسی

وی در ادامه گفت:‌ عوامل زیادی در بی‌ثبات شدن اوضاع منطقه نقش دارند؛ اول از همه تهاجم (آمریکا) به عراق بود که به فروپاشی حکومت این کشور منجر شد. اقدام نظامی آمریکا و انگلیس (در عراق) بدون توجه به مخالفت‌های بین‌المللی آغاز شد و مسکو، برلین و پاریس آن را محکوم کردند. سپس به لیبی حمله کردند که آن هم مخرب بود و منجر به فروپاشی حکومت این کشور شد و هم اکنون شاهدیم که تروریست‌ها از لیبی به مانند پایگاهی استفاده می‌کنند. مسأله یمن نیز ایجاد شد، حال آنکه مسأله فلسطین هم حل نشده مانده است. به این ترتیب، نیروی بی‌ثبات کننده در منطقه بی‌شمار است؛ پس کسانی که می‌خواهند ایران را متهم و این کشور را وادار به صرف‌نظر کردن از منافع خود کنند، منصفانه عمل نمی‌کنند.

لاوروف افزود: روسیه برای این منظور تلاش می‌کند و پیشنهاد داده است تا پنج کشور عربی منطقه خلیج فارس با ایران مذاکره کنند و اعضای شورای امنیت و اتحادیه اروپا نیز در این گفت‌وگوها مشارکت داشته باشند، چرا که به عقیده ما تنها از راه مذاکره می‌توان مشکلات را حل و فصل کرد.

تأکید عراق بر گشودن صفحه جدید در روابط با اعراب منطقه

رئیس پارلمان عراق در جریان سفر خود به کویت و دیدار با امیر این کشور بر تمایل عراق مبنی بر گشودن صفحه جدید در روابط با کشورهای عربی منطقه تأکید کرد.

به گزارش سومریه نیوز، سلیم الجبوری رئیس پارلمان عراق در جریان دیدار با صباح الاحمد الجابر الصباح، امیر قطر در خصوص راهکارهای تقویت روابط دو جانبه و افزایش همکاری های مشترک بحث و تبادل نظر کرد.

دو طرف هم چنین در خصوص مهم ترین تحولات سیاسی و امنیتی عراق و منطقه و تلاش های عربی و بین المللی برای حمایت از ثبات مناطق آزاد شده در این کشور و بازسازی آن رایزنی کردند.

الجبوری در این نشست گفت: عراق بسیار مایل است که روابط خود را با برادران عرب و تمام کشورها تقویت کند. ما خواهان گشودن یک صفحه جدید در خصوص رابطه با کشورهای عربی منطقه هستیم. کشورهای دوست و برادر باید در بازسازی شهرهای ما نقش ایفا کنند.

نگرانی سناتور آمریکایی از ایجاد محور ایرانی-روسی

«لیندسی گراهام» سناتور جمهوریخواه ایالت کارولینای جنوبی آمریکا روز یکشنبه در گفت‌وگو با یک شبکه خبری درباره جنگ محتمل بین اسرائیل و حزب الله هشدار داد.

لیندسی گراهام که با شبکه خبری «سی. بی. اس. نیوز» گفت‌و‌گو می‌کرد، در پاسخ به پرسش «مارگریت برنن» مجری برنامه درباره آخرین فعل و انفعال‌های صورت گرفته در زمینه صلح در غرب آسیا گفت: «اجرای  فرایند صلح در منطقه، آخرین موردی است که به آن فکر می‌کنم».

تهدید«لودریان»به تحریم مجدد ایران پیش از ورود به تهران/ شروط هفت‌گانه عربستان برای سعد الحریری/اظهارات جالب لاوروف در خصوص برجام و نقش ایران در خاورمیانه/نگرانی سناتور آمریکایی از ایجاد محور ایرانی-روسی

وی در توضیح گفت: «در آستانه نبرد بین اسرائیل و حزب‌الله در جنوب لبنان هستیم. ایران در حال پیروزی و ما در حال بازنده شدن هستیم. من به اردن و اسرائیل سفر کردم. پادشاه اردن در محاصره است زیرا ما به عنوان آمریکا، با توجه به شکل گرفتن محور روسی و ایرانی، سیاستی از خود نداریم».

گراهام در ادامه اظهار داشت: «جنوب لبنان به پایگاه پرتاب راکت علیه اسرائیل مبدل شده و آن‌ها (نیروهای مقاومت حزب‌الله) در حال توسعه ساخت جنگ افزارهای دقیق هدایت شونده هستند و مایلم به جای پیشبرد فرآیند شکست خورده صلح در منطقه، بر "مهار ایران" تمرکز کنم».

سناتور تندروی آمریکایی در خاتمه این گفت‌‌وگو درباره ایران اظهار داشت: «اگر راهبردی علیه ایران آماده نکنیم،به زودی اسرائیل را با نیروهای حزب الله در جنوب لبنان درگیر جنگ می‌کنیم».

گزارش ویکی لیکس از چگونگی ایجاد داعش و جبهه النصره از سوی آمریکا

«ادوارد اسنودن» یکی از افسران سابق سازمان اطلاعات آمریکا به سندی خطرناک مربوط به سال 2004 دست یافت که نشان می دهد، سیا گروه تروریستی جدیدی (جبهه النصره ) را از دل القاعده به وجود آورد تا افراط گرایان سراسر دنیا را در عملیاتی با نام SWAPS NEST درخاورمیانه جمع کند.

اسنودن می گوید: در 30 بهمن 1382 مسئولان اطلاعاتی آمریکا، انگلیس و اسرائیل در قصر یکی از امیران عرب در انگلیس به مدت سه روز جلسه تشکیل دادند و در نهایت تصمیم بر آن شد که یک سازمان افراطی را تأسیس کنند و حزب الله لبنان را کامل از بین ببرند.

سپس ابو مصعب الزرقاوی (احمد فاضل نزال الخلایه) که در اردن زندانی بود، انتخاب کردند و او را در یکی از کشورهای عربی آموزش دادند و بعد از آن، وی را به الانبار فرستادند و از آنجا شروع به تأسیس دولت اسلام عراق - که بعدا واژه شام نیز به آن اضافه شد - زیر نظر مایکل اریسون سرهنگ اطلاعات بریتانیا کردند.

اریسون به زبان عربی کاملا آشنا بود و به لهجه فلسطینی همانند شهروندان فلسطینی صحبت می کند.

در آغاز کار 860 میلیون دلار توسط کامیون برای الزرقاوی فرستاده شد تا بتواند نیروهایی را برای آموزش و نابودی گروه های مقاومت عراق که ضد نیروهای آمریکایی عمل می کردند، آماده کند.

تهدید«لودریان»به تحریم مجدد ایران پیش از ورود به تهران/ شروط هفت‌گانه عربستان برای سعد الحریری/اظهارات جالب لاوروف در خصوص برجام و نقش ایران در خاورمیانه/نگرانی سناتور آمریکایی از ایجاد محور ایرانی-روسی

نفوذ الزرقاوی در موصل، تکریت، الانبار و دیالی گسترش یافت. وی شروع به سرپیچی برابر سرهنگ مایکل اریسون کرد تا حدی که وی مجبور شد الزرقاوی را در اواسط سال 2006 میلادی در بعقوبه به قتل برساند تا گروه را از ابراهیم بدری المکنی به ابوبکر البغدادی که در زندان بوکا بغداد حبس بود، بسپارد.

البغدادی را با هواپیمای آمریکایی به اسرائیل انتقال دادند تا دوره های آموزش نظامی و اطلاعاتی را در موساد و در پایگاه ناحال موشی طی کند. سپس به عراق بازگشت و ارتشی از اهالی تسنن عراق را به بهانه بیرون راندن و مبارزه با اشغالگران و شیعیان با خود همراه کرد. او از پول هایی که براش می فرستادند به نیروهایش می داد و توانست تعداد زیادی از شهروندان عراق را در کنار خود جمع کند.

سال 2006 یک نقطه عطف در خاورمیانه بود. اسرائیل تصمیم گرفت عملیات ضد حزب الله را در سپتامبر 2006 شروع کند و 7 تا 10 روز برای آن زمان تعیین کرد تا در عملیاتی هوایی و زمینی در شمال شهر صیدا، حزب الله را از جنوب و از شمال (مرز اسرائیل ) به شکل گازانبری به چنگ خود بیندازد. اما حزب الله از این نقشه با خبر شد و آمادگی لازم را برای مقابله با آن از طریق هماهنگی با سوریه و ایران به دست آورد تا هزاران موشک و لوازم نظامی را از طریق سوریه به حزب الله برسانند.

جنگ در اواسط ژوئن 2006 به دلیل اسارت دو سرباز اسرائیلی توسط حزب الله آغاز شد و سی و سه روز طول کشید و اسرائیل تمام زیرساخت های لبنان را از شمال تا جنوب نابود کرد بدون آنکه بتواند طبق برنامه، حزب الله را از بین ببرد.

اسرائیل در این جنگ متحمل خسارات جانی و مالی بسیار شد تا جایی که دولت تصمیم به تشکیل یک کمیسیون تحقیق گرفت و جوانب کاستی را بررسی کرد. این کمیسیون ماه ها بررسی و ارزیابی کرد تا به این نتیجه رسید که نابودی حزب الله میسر نیست، مگر اینکه منابع آن را از سوریه و ایران از بین ببریم. سپس نقشه های اسرائیلی، عربی و آمریکایی، ضد ایران و حزب الله طراحی شد.

اسنودن می گوید: در ماه آوریل 2007 ابوبکر البغدادی به ترکیه احضار شد و از آنجا با هواپیمایی ویژه به تل آویو انتقال داده شد تا از او خواسته شود، تعداد زیادی از مبارزان سنی از عربستان، یمن، تونس، فرانسه و بریتانیا جمع کند و همچنین پایگاه جدیدی در غازی عنتاب ترکیه بنا شد تا مبارزان جدید را آموزش دهند.

همچنین اشرف ریفی و وسام الحسن از پلیس لبنان مکلف شدند سلاح ها را به روستاهای سوریه جایی که اخوان المسلمین در آن نفوذ داشتند، قاچاق کنند و شروع به انتقال پول ها به سوریه کردند.

بر اساس این گزارش، 17 هزار مبارز از سوریه و کشور های عربی در ترکیه آموزش دیدند و در هر ماه 750 دلار به عنوان حقوق به آنها پرداخت می شد، پس از آن از البغدادی خواستند تا به سوریه وارد شود.

دستگاه های اطلاعاتی طوری عمل کردند که سوریه محل پایگاه تجمع افراطی های مسلمان سراسر دنیا شود تا جایی که تعداد ملیت هایی که در سوریه می جنگیدند به 78 ملیت از کشورهای مختلف و 148 هزار جنگجو رسید و بر اساس گفته سنودن، 107 میلیارد دلار از کشور های عربی برای این کار در نظر گرفته شد.

این در حالی است که احمد بن جاسم نخست وزیر سابق قطر می گوید، آنها برای آنچه به اصطلاح انقلاب سوریه می نامند، 137 میلیارد دلار خرج کرده اند.

پایگاه النبأ عراق توضیح بیشتری در این خصوص نداده و به منبع یا زمان خاصی نیز درباره انتشار این گزارش از سوی ویکی لیکس اشاره نکرده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار