يك پژوهشگر فرهنگي خطاب به شهردار يزد:
يك پژوهشگر فرهنگ عامه يزد در ياداشتي خطاب به «جمالی نژاد» شهردار یزد با تشريح وضعيت كنوني شهر يزد آن را شبيه يك مركز استان ندانست و در اين باره راهكارهايي پيشنهاد كرد.
کد خبر: ۵۷۲۴۴۶
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۸ 28 February 2018

«حسین مسرّت» در اين ياداشت نوشت: اکنون که از دیار نصف جهان به شهر جهانی یزد گام نهاده‌اید، بایسته دانستم گفته‌هایی را با شما در میان نهم، امید که مقبول افتد.

وي در ادامه آورد : میراث جهانی بافت شهر یزد پس از بررسی‌های چند ساله‌ي کارشناسان سازمان بین‌المللی یونسکو و با همیاری اندیشمندان ، معماران و کارشناسان یزدی از سوی یونسکو ثبت شده و این مهم، وظایفی بس خطیر را پیش روی ما، شما و دیگر مسئولان فرهنگی و اجتماعی شهر یزد می‌گذارد.

وي از جمله اين وظايف را استمرار باور یونسکو به درستی این انتخاب با برنامه‌ریزی درست در جهت نگهداری این شهر تاریخی، پیشگیری از ساخت و سازهای غیر اصولی و از همه مهمتر، تخریب و ویرانی بناها و بافت تاریخی، همکاری تنگاتنگ شهرداری ناحیه‌ي تاریخی با سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در جهت حفظ و احیای بناهای تاریخی و بافت کهن، ذكر كرد . 

اين پژوهشگر فرهنگي همچنين نوشت: وجود انبوه ساختمان‌های ویرانه و نیمه ویرانه در بافت تاریخی، مناظری بس آزار دهنده را در پیش دیدگان گردشگران ایرانی و خارجی برجای ‌گذاشته و شوربختانه این بافت را به زباله‌دانی تبدیل کرده است از این رو می‌توان با هماهنگی با صاحبان املاک نسبت به تسطیح یا دیوار کشی آنها اقدام كرد.

وي وجود اتباع بيگانه در بافت تاریخی که هیچ تعهدی نسبت به حفظ آثار و بافت تاریخی ندارند را نه تنها موجب خدشه‌دار شدن امنيت محلاّت قدیمی بلکه باعث ترك بسیاری از ساکنان بومی این محلاّت و سكونت آنها در شهرک‌های جدید دانست و اظهار كرد: اين موضوع شهر یزد را به یک باره با گسترش بی‌رویه روبرو مي‌كند كه مشکلاتی را هم به جهت مالی و هم خدمات رسانی بر دوش شهرداری مي‌گذارد.

وي در اين باره افزود: بهتر است با همکاری سازمان‌های مسئول نسبت به انتقال آنها به مهمان‌شهرها در خارج از شهر اقدام شود امّا این که چرا یزد در ردیف شهرهایی قرار گرفته که مجاز به سکونت افغان‌هاست، باید از مدیران استان پرسید. 

مسرت همچنين در بخش ديگري از اين نوشته آورد: سالهاست كه شهر یزد به دلیل نداشتن مراکز تفریحی و رفاهی و وجود تنها یک پارک به نام پارک شادی که روز به روز وسایل آن فرسوده و از تعداد آن کاسته می‌شود، تبدیل به شهری شده که از لحاظ داشتن رستوران، کافی شاپ، کافه، غذاخوری، فست‌فود و ده‌ها نام مشابه دیگر شاید در میان شهرهای ایران نمونه باشد؛ چون هیچ جای تفریحی وجود ندارد و مردم به ناچار به این مکان‌ها روی می آورند.

وي در اين رابطه نوشت: هفته‌ي‌ پیش از سوی یکی از مدیران بهداشت استان اعلام شد که یزدی‌ها به دلیل استفاده از فست فود در 20 سالگی پیر می‌شوند . و همین نبود مراکز تفریحی باعث شده که یزد در ردیف نخست شهرهای افسرده‌ي ایران قرار گیرد و جوانان یزدی بیشتر وقت خود را صرف گشت و گذار بیهوده در کوچه و خیابان و روی آوردن به قلیان‌سرا و قهوه‌خانه و نهایتاً تنها تفریح آنان سفارش یک نوع غذا در یک فست‌فود باشد . 

مسرت نبود بوستان‌های با صفا در شهر يزد را يك دشواری دیگر براي يزدي‌ها خواند و افزود: سالیان پیش بر اثر بی‌تدبیری، تقریباً نیمی از درختان بوستان‌های هفتم تیر و باغ ملی را بریدند و هیچ کسي بازخواست نشد که چرا این ریه‌های شهر را بریدند و تنها نگارنده مطلبی را با عنوان « کشتار در پارک هفتم تیر» در هفته نامۀ ندای یزد نوشت و هیچ کس پاسخی نداد . 

وي وجود فرهنگسراهايي براي جوانان در يزد را الزامي دانشت و گفت: بسیاری از شهرهای ایران از جمله تهران، مشهد و اصفهان، فرهنگسراهایی دارند که جوانان با هر سلیقه و خواسته به آن روی می‌آورند و بخش مهمی از اوقات سودمند خود را در آن به سر می‌برند و به رشد و اعتلای فرهنگ دیار خود یاری می‌رسانند . 

اين محقق فرهنگ عامه يزد در يادداشت خود به تعداد اندك مکان‌های ورزشی در یزد نيز اشاره كرد و گفت: می‌توان زمین‌هایی را در گوشه و کنار شهر در اختیار اداره ورزش و جوانان گذاشت تا با استفاده از بودجه‌های استانی و همیاری شهرداری، فضاهایی را بسازند تا هزاران نوجوان و جوان سرگردان یزدی با تفریحات سالم، هم روز خود  را سپری کنند و هم جامعه‌ای سالم داشته باشیم . 

وي با بيان اين كه بارها بر ضرورت زیبا‌سازی نمای خیابان‌های شهریزد تأکید شده  است و نگارنده در سال 1390 مطلبی را با عنوان «شهر زیبا، تدبیر زیبا» در هفته‌نامۀ ندای یزد در زمینه تهیّۀ بلوک‌های سیمانی استوانه‌ای همچون شهر اصفهان برای نصب آگهی نوشت، ولی کو گوش شنوا، گفت: اکنون در و دیوار شهر یزد آکنده از آگهی‌های ریز و درشت و رنگارنگ کاغذی و حتی نوشتاری  است که چهرۀ داخلی شهر را بسیار نازیبا کرده است از اين رو خوب است در این زمینه تدبیری اندیشیده شود . 

مسرت ضرورت طرّاحی مبلمان شهری همسان با بافت تاریخی یزد را یکی دیگر از مواردی خواند كه چهره‌ي شهر را دگرگون و زیبا می‌کند.

وي با اشاره چند سال پیش بخشی از خیابان امام خمینی (حدّ فاصل میدان شهید بهشتی تا میدان امیر چقماق) به زیبایی بدنه‌سازی شد و شوربختانه دیگر ادامه نیافت، عنوان كرد: اکنون لازم است حدّاقل خیابان‌های مرکزی شهر به ویژه خیابان‌های قیام، مسجد جامع، سلمان فارسی و امام خمینی(ره) بدنه‌سازی تاریخی شود . 

وي با بيان اين كه نمای کلّی مبلمان شهری یزد از نظر زیبایی باید همچون بیشتر مراکز استان‌های بزرگ و زیبای ایران باشد، خطاب به شهردار گفت: چیزی که اکنون دیده می‌شود، شبیه یک مرکز استان نیست.

مسرت در پايان نيز اضافه كرد: خیابان و کوچه‌های یزد در شب‌ها بسیار تاریک و دل‌گیر است، برای نمونه در خیابان سلمان فارسی فقط یک طرف آن چراغ دارد و آن هم یک در میان روشن است و حتّی در صفاییه که محلّه‌ای پر جمعیّت و پر رفت و آمد است، انگار زمان جنگ است و خاموشی حکمفرماست.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار