رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی دامپزشکی یزد:
رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان یزد، از اجرای طرح سراسری و رایگان واکسیناسیون تب برفکی در استان یزد خبر داد.
کد خبر: ۵۶۳۰۰۴
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۵ 07 February 2018

به گزارش تابناک یزد، به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان یزد، سید خلیل موسوی با اعلام این خبر، اظهار داشت: به‌منظور کنترل و پیشگیری از شیوع بیماری تب برفکی و جلوگیری از وقوع تبعات سوء این بیماری در صنعت دام‌پروری و حفظ منابع دامی، از 16 بهمن 96 ماه فاز سوم طرح سراسری واکسیناسیون تب برفکی در استان یزد آغاز و تا 15 اسفند ادامه دارد.

وی افزود: در این مرحله، 25 اکیپ دولتی در سطح استان این طرح را به مرحله اجرا می‌گذارند که در طی آن بیش از 40 هزار رأس گاو و گوساله و 150 هزار رأس گوسفند و بز واکسینه خواهند شد.

بنا به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، موسوی در ادامه یادآور شد: پیشگیری از طریق واکسیناسیون همواره به‌عنوان یک راهکار کم‌هزینه و مؤثر در صدر سیاست‌های مبارزه با بیماری‌های دامی و مشترک قرار داشته است. بیماری تب برفکی نیز در شمار بیماری‌های واگیردار دامی است که همه‌ساله در 3 الی 4 نوبت تحت پوشش برنامه‌های واکسیناسیون دامپزشکی قرار می‌گیرد.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان یزد تب شدید، ایجاد تاول بر روی دهان و سم دام و کاهش شدید تولیدات دام را جزو بارزترین علائم بیماری تب برفکی دانست و گفت: در صورت بروز این بیماری در دام، درمان بیماری به‌سختی و با صرف هزینه بسیار خواهد بود و درعین‌حال قطعیت ندارد و ممکن است درنهایت منجر به تلف شدن دام شود. لذا پیشگیری از این بیماری از طریق واکسیناسیون بهترین راه به‌منظور مقابله با ضررهای اقتصادی ناشی از بیماری تب برفکی به شمار می‌رود.

وی در پایان به دامداران توصیه کرد: با واکسیناسیون به‌موقع و جلوگیری از جابه‌جایی دام (حداقل به مدت 2 هفته) پس از واکسیناسیون میزان شیوع این بیماری مسری را در استان به حداقل ممکن برسانند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار