معاون دانشگاه و رییس مجتمع آموزشی و فرهنگی سما:
آیین‌های سرزمین من عنوان نخستین جشنواره آیین‌های سنتی و غذاهای محلی استان زنجان است که با همت اعضای انجمن اولیا و مربیان وبا رویکرد معرفی انواع غذاهای بومی و سنتی زنجان در مدارس سما برگزار شد.
کد خبر: ۵۶۲۲۴۵
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۰:۵۵ 06 February 2018

تابناک زنجان/ معاون دانشگاه و رییس مجتمع آموزشی و فرهنگی سما با اعلام این خبرگفت: بهترین غذاهای سنتی و محلی زنجان با شرکت بیش از 400 نفر از دانش آموزان و50 نفر از اولیای مدارس زنجان درمدرسه ابتدایی پسران سما تهیه و ارائه شد.

حمید ماکوئی تقويت پژوهش در خصوص فرهنگ و تمدن ايران اسلامي ومعرفي تنوع غذاهاي استان، را هدف از برگزاری این جشنواره عنوان کرد وافزود: ترویج فرهنگ استفاده ازغذاهای بومی  منطقه‌ای و احیای دوباره ی سفره‌های ایرانی ،افزايش خود باوري و اعتماد به نفس دانش آموزان ومعرفي اصالت و ماهيت اقوام ايراني از دیگر اهداف این جشنواره است.

به گفته معاون دانشگاه آزاد اسلامی در امور سما تهیه پیش‌غذا، غذای اصلی، دسرها و نوشیدنی‌های سنتی و محلی چهار بخش این جشنواره بود.

ماکوئی تهیه غذاهای سنتی زنجان را اولویت این جشنواره را اعلام کرد وگفت:

جغور بغور، کله جوش، کاچی، هوره، آش ترش، شیش انداز،کوفته، قویماخ، پیازآب  غذاهایی هستند که  استان زنجان با آنها در ایران شناخته شده است .

وی با بیان اینکه پیش‌غذاهای زیتون پرورده، بورانی، ترشی لیته وترشی بادمجان شکم پرزنجان راشهرت فراوانی دارد افزود: ناگفته نماند که دسرهای حلوای اوماج،حلوای ترک،کدوی حلوایی ، نوشیدنی دوغ نعنایی وشیرنی های چای چورگی، شصتی و قراویه زنجان در ایران معروف  است.

معاون دانشگاه و رییس مجتمع آموزشی و فرهنگی سما  گفت:  غذاهای سنتی،پیش غذاها، دسرها نوشیدنی وشیرینی های محلی زنجان هر ساله در جشنواره آش ایرانی میزبان بسیاری از گردگشران ایرانی و خارجی است.

معاون دانشگاه و رئیس مجتمع آموزشی و فرهنگی سما در حاشیه این جشنواره گفت: بسیاری از معضلات امروز جامعه ما ناشی از فرهنگ غذایی ما است و برای اصلاح این شیوه غلط می‌توانیم با تغییرسبک زندگی و زنده کردن فرهنگ تنوع غذاهای بومی سلامتی را به جامعه هدیه کنیم.

وی پیشنهاد داد دانشگاه ها و مدارس با برگزاری جشنواره های مشابه و با احیای فرهنگ غذایی بومی خود گام مهمی در جهت سلامت جامعه بردارند.

اجرای موسیقی محلی و سرود توسط دانش‌آموزان با پوشش سنتی ازدیگر برنامه های این جشنواره بود که با استقبال گسترده معلمان،دانش آموزان و اولیا مواجه شد.#

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار