یادداشت//غلام رضا منصوری
حسینی مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان امروز غزل خداحافظی را خواند و با ارتقای مسئولیت از مجموعه استانداری آذربایجان شرقی به معاونت توسعه انسانی استانداری همسایه غربی مان منتقل شد.
کد خبر: ۵۵۹۹۰۸
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۳ 31 January 2018

عملکرد آقای حسینی نه از این منظر که چون تشریف برده اند ، بلکه از این منظر که عبرتی برای مسئول آتی این سمت باشد ، را باید به بوته نقد گذاشت. ایشان یکی از مسئولین قدیمی استانداری بودند که توفیق خدمت به هر دو دولت محترم اخیر را داشته اند .

به نظر میرسد منصفانه است که یک پای ثابت وضعیت شاخص های توسعه اقتصادی استان را درعملکرد ایشان جستجو کرد  . هرچند موضوعات مهمی چون انحلال  موسسه مالی و اعتباری  جوانان خیر را که به اذعان بسیاری از کارشناسان از بانک های استانی بسیار موفق تربود ، یا موضوع اضافه مالیاتی که برای استان آذربایجان شرقی در سال 96 درنظر گرفته شده بود  را باید در لابلای کارنامه ایشان هم دید. اما موضوع این یادداشت مختصر ، وضعیت فعلی اقتصادی و مالی استان است و حتی به موضوع دستگیری  چند کارمند امور مالیاتی به جرم دریافت رشوه نیز کاری ندارم که نشان دهنده وضعیت سلامت آن دستگاه است وقضاوت دراین زمینه به مردم  موکول میگردد .

بر اساس اظهار نظر کارشناسان دو مشکل عمده در حوزه مالی و اعتباری استان وجود دارد که بخش نخست آن ، عبارت است از عدم همکاری بانکها با پیمانکاران و کارفرمایان بخش خصوصی و دومی موضوع بسیار مهم جذب سرمایه گذاری برای استان .

واقعیت این است که وضعیت اقتصادی استان ارتباط تنگاتنی با اوضاع اقتصادی کشور دارد و از این قاعده حاکم بر اقتصاد ملی مستثنی نیست. اما به گواهی آمارهای ارائه شده در بخش های مهمی ، سهم استان ما از اعتبارات تسهیلاتی بانک ها بسیار اندک بوده است .

مثلا در سال گذشته بر اساس مصوبات ستاد رفع موانع تولید ، 500 میلیارد تومان تسهلات برای بخش های تولیدی تصویب شد که متاسفانه بدلیل عدم همکاری بانک های استانی ، رقم ناچیزی از این میزان ، به دست تولید کنندگان رسید.

در بخش سرمایه گذاری نیز، متاسفانه علیرغم اینکه بر روی کاغذ، استان ما ، عنوان نخست جذب فاینانس را دارد اما همه میدانیم که این منابع  قابل تزریق نیست.

انتقاد مهمی که بر عملکرد آقای حسینی وارد است عدم معرفی فرصت های سرمایه گذاری استان به بخش های خصوصی و یا حتی به کشورهای همسایه است. موضوعی که حتی در جلسه فرصت های سرمایه گذاری استان در حوزه گردشگری(دی ماه96) ، نیز مورد انتقاد شدید پورمهدی معاون فنی و عمرانی استاندار و انتقاد تلویحی خود استاندار  واقع شد.

ظاهرا وضعیت اداره امور اقتصادی و دارایی در اجرای برنامه جامع کشوری پنجره واحد سرمایه گذاری چنان ضعیف بوده است که شخص دکتر خدابخش استاندار آذربایجان شرقی در نخستین دیدار خود با حسینی ، آموزش همه کارکنان این اداره را از وی درخواست میکند.

درمجموع  اینکه شنیده میشود بسیاری از سرمایه داران استان ، وجوه خود را به بانک های پایتخت حواله میکنند ، و یا اینکه مودیان مالباتی استان بخصوص در حوزه صنعت و تولید گلایه های مفصلی از نحوه اعمال مالیات ها دارند ، بخشی از انتقاد ها  برعملکرد ایشان راتشکیل می دهند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار