کد خبر: ۵۵۲۲۹۸
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۸ 15 January 2018

مشکلات و معضلات اجتماعی در حوزه های مختلف به ویژه بهداشت محیط و حفظ سلامت شهروندان، نظافت شهری، ساماندهی بافت های فرسوده و صنوف آلاینده از دغدغه های مهم مردم و مسئولان شهرستان خاش سیستان و بلوچستان است که حل آنها نیاز به فرهنگ سازی و همکاری عمومی دارد.

به گزارش ایرنا رعایت و حفظ حقوق شهروندی از برنامه های مهم دولت دوازدهم بوده و تلاشها و برنامه ریزی های لازم برای تحقق این امر از سوی دولت انجام می شود اما نبود یک برنامه منسجم برای تنظیم بازار و کنترل قیمتها، بهداشت محیط و رهاسازی فاضلاب در معابر، آمار بالای طلاق، بیکاری، فقر و مشکلات اقتصادی و معیشتی و بهداشتی و غیره سبب شده که برخی از مردم خاش از عملکرد مسئولان ابراز نارضایتی کنند.
پرداختن به مباحث اجتماعی با دید کارشناسانه و بهره گرفتن از تجربیات مردم و مسئولان در پیشگیری از آسیب های این موضوع تاثیرگذار است ولی آنچه قابل وصف بوده مشکلات در حوزه های مختلف دست در دست هم داده اند و سبب گلایه مندی مردم خاش شده که ضروریست برای حل مشکلات و پیشگیری از معضلات پیچیده همه دستگاهها و شهروندان دست در دست هم دهند و چاره اندیشی و اقدام کنند.
شماری از مردم و مسئولان و اعضای شورای شهر خاش در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به بیان دیدگاههای خود در این زمینه پرداختند.
محمد ریگی از شهروندان خاش گفت: معضلات اجتماعی از دغدغه های مهم مردم این شهرستان بوده که متاسفانه اقشار جامعه خاش را به شدت رنج می دهد.
وی افزود: مباحث رهاسازی فاضلاب، نخاله های ساختمانی، فضولات حیوانی، آسیب زدن به فضای سبز و اموال عمومی در این شهرستان مرزی بسیار آزاردهنده و نیازمند فرهنگ سازی هستند.
رضا احمدی نیز بیان کرد: چرای دام در محیط شهری و رهاکردن زباله ها در معابر شهری و نقاط روستایی خاش نشان می دهد که مسئولان امورشهری در حفظ پاکیزگی و نظافت و مبلمان شهری تاکنون کار مهمی انجام نداده اند و برخی شهروندان نیز فرهنگ زندگی شهرنشینی را هنوز درک نکرده اند.
یکی از بانوان خاش که خود را «ش.شهرکی» معرفی کرد نیز گفت: خاش شهری کوچک ولی در حال رشد و توسعه است به همین سبب باید شهروندان با همکاری مسئولان برای مقابله با معضلات حاشیه نشینی، ساماندهی بافت های فرسوده و نظافت و بهداشت محیط شهر چاره اندیشی و اقدام کنند.
مولوی عبدالرئوف قلندرزهی نیز گفت: از دیدگاه شرعی و دینی هر آنچه که مورد آزار و اذیت مردم می شود گناه به شمار می آید لذا توصیه می کنیم شهروندان از رهاسازی فاضلاب و زباله در معابر اجتناب کنند زیرا مخاطرات آن هم برای محیط زیست و هم برای به خطر انداختن سلامت فردی و اجتماعی مشهود بوده و از همه مهمتر به شهرداری خسارت وارد می کند.
دادستان شهرستان خاش گفت: برای فرهنگ سازی و حل مشکلات باید گام به گام پیش برویم و قطعا با برنامه ریزی های دقیق و کارشناسی شده می توانیم از بار مشکلات بکاهیم.
رضا حکمتیان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در بخش های مختلف ترافیکی، بهداشتی، روشنایی معابر و مقابله با تخلفات رهاسازی فاضلاب با رعایت حقوق شهروندان بر حسب قانون عمل خواهیم کرد.
دادستان خاش با اشاره به اینکه کمبود آب و کاهش شدید سفره های زیرزمینی در آینده برای شهروندان مشکل ساز می شود بیان کرد: فرسودگی شبکه های آب رسانی و ترکیدگی لوله ها و جاری شدن آب در سطح معابر مشکل دیگری است که نه تنها باعث هدر رفتن آب آن هم در زمان کم آبی می شود بلکه معضل رهاسازی فاضلاب را تشدید می کند.
رئیس دادگستری شهرستان خاش نیز گفت: مشکلات ادارات در مباحث مختلف در شورای پیشگیری استان قابل پیگیری است و در این مبحث از طریق دادگستری اقدام می کنیم.
مهربان فر ادامه داد: تشکیل کمیسیون ها و مقابله با تخلفات در حوزه های مختلف به کاهش مشکلات ادارات کمک می کند زیرا با یک تصمیم جمعی گره از مشکلات باز می شود.
سرهنگ پاسدار حسن فضلی فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه شهرستان خاش هم گفت: اولویت بندی مشکلات در حل آنها موثر است و مجموعه بسیج همواره آماده همکاری با دستگاهها مختلف برای کمک به حل و کاهش مشکلات است.
محسن قلندرزهی دبیر ستاد پیشگیری از وقوع جرم دادگستری شهرستان و عضو شورای شهر خاش نیز با بیان اینکه تشکیل شورای حقوقی و ستاد پیشگیری از وقوع جرم به کاهش مشکلات و آسیبهای اجتماعی کمک می کند گفت: با همکاری و هم اندیشی و تعامل دستگاه قضایی، سپاه، شورای شهر، شهرداری و ادارات باید بهترین خدمات به مردم ارائه شود.
وی تاکید کرد: در هر دوره 45 روزه تلاش می کنیم نتیجه تشکیل جلسات و پیگیری مصوبات را رصد کنیم.
رئیس شورای شهر خاش هم اهمیت تعامل و همفکری اقشار جامعه با مسئولان را متذکر شد و افزود: هر چه بین مسئولان دستگاه های مختلف اتحاد و یکپارچگی برقرار باشد به موفقیت دستگاهها و ارائه خدمت شایسته به مردم می انجامد.
بهزاد بهادری اهمیت ساماندهی بافت های فرسوده، تعریض معابر، جلوگیری از رهاسازی فاضلاب و رعایت بهداشت در جامعه، تامین روشنایی معابر و حل معضلات ترافیکی را مورد تاکید قرار داد و بیان کرد: آسیب شناسی مشکلات و معضلات با مشارکت و همدلی و همکاری میسر است.
وی ضرورت فرهنگ سازی برای احترام به حقوق شهروندان در مباحث پرداخت عوارض و رانندگی در شهر و حفظ فضای سبز و نگهداری از اموال عمومی، کنترل و نظارت بر قیمتها و پیشگیری از گرانی و احتکار را در جهت حل مشکلات مردم و پیشگیری از وارد شدن خسارت به نظام و دولت خواستار شد.
رئیس شورای شهرستان خاش و عضو شورای شهر نیز گفت: تعامل سازنده بین شورا و شهرداری و حوزه قضائی، شورای تامین و دستگاههای اجرائی اقدامی ارزشمند برای حل و کاهش مشکلات به شمار می رود.
عیدمحمد قلندرزهی اهمیت جمع آوری و ساماندهی صنوف مزاحم و فروشندگی های ضایعاتی را یادآور شد و ادامه داد: رهاسازی فاضلاب سبب تخریب معابر و شیوع انواع بیماری ها می شود که امید می رود با حمایتهای دستگاه قضایی و بهداشت با متخلفان برخورد شود.
وی با تشریح مشکلات مردم شهر خاش و بخش های نوک آباد و ایرندگان در زمینه ساماندهی سایت زباله ارتش و تفکیک زباله ها از مبداء، مقابله با رها کنندگان فاضلاب و ضایعات مرغ و دام و جمع آوری و ساماندهی دستفروشان و پیشگیری از سد معابر و نظارت بر کشتار شتر و دام های دیگر، تامین روشنایی معابر، اصلاح شبکه های برق و آب، برخورد قاطع با سارقان برق و احشام، تامین پزشکان و دندانپزشک، هماهنگی دستگاههای حفار با شهرداری، ساماندهی سرعت گیرها با کار کارشناسی شده در شورای ترافیک را گامی مهم برای حل مشکلات و معضلات عنوان کرد.
عبدالمجید تمندانی شهردار خاش اهمیت ساماندهی سکونت گاههای غیر رسمی، نصب دوربین های ترافیکی و تعامل دستگاههای حفار با شهرداری را در جهت خدمت رسانی شایسته به مردم خواستار شد و گفت: اعتبارات جرائم ترافیکی و غیره پس از واریز به خزانه به حساب شهرها برگشت داده شود تا برای مردم هزینه شود.
رئیس اتاق اصناف خاش با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه ساماندهی صنوف آلاینده گفت: نظارت بر قیمتها و ساماندهی صنوف آلاینده در دستور کار اتاق اصناف است و دستگاههای دیگر برای کنترل قیمتها و مبارزه با تخلفات دخیل هستند.
نوراحمد هاشمزهی افزود: چهار هزار بازدید از اصناف در 9 ماه گذشته انجام و برای 250 واحد متخلف پرونده تشکیل شده است.
قدرت شهیکی رئیس اداره برق شهرستان خاش هم با تاکید بر اینکه تامین روشنایی معابر و برق منازل حق مردم و وظیفه اداره برق است گفت: سرقت سیم های برق معضلی جدی در مسیر خدمت رسانی به مردم است که تلاش می کنیم این نقص هم رفع شود.
فرامرز شاکری مدیر آب و فاضلاب شهری خاش نیز گفت: در زمینه اصلاح شبکه ها و ساماندهی کنتورهای آب و مقابله با تخلفات رها سازی فاضلاب تلاش می کنیم نواقص را رفع کنیم اما کمبود اعتبارات ضعفی بزرگ در مسیر خدمت رسانی به مردم است.
منصور خاشی رئیس مرکز بهداشت خاش هم بیان کرد: در تامین سلامت اقشار جامعه دستگاههای مختلف و خود مردم دخالت دارند اما در حوزه شهرستان خاش اتباع بیگانه آسیب های زیادی به بخش سلامت مردم وارد می کنند زیرا این اتباع خارجی امور مهمی مانند عرضه گوشت و میوه و غیره را بر عهده دارند و حتی در مبحث رهاسازی فاضلاب نقش این قشر برجسته است.
سرگرد سیروس زارع رئیس پلیس راهور خاش هم با ارائه گزارشی در حوزه کاری خود گفت: در مباحث ترافیکی تلاش می کنیم از مشکلات مردم بکاهیم.
به گزارش ایرنا خاش در 185 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان واقع شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار