بی سوادی در شوش ریشه کن نشده و مسئولان همچنان طفره می روند و هر سازمانی می گوید مابه تنهایی قادر به حل این مشکل نیستیم.
کد خبر: ۵۴۸۹۶۴
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۶ 07 January 2018

 ۱۷ هزار بی سواد در شهرستان شوش وجود دارد. از میان این رقم، ۱۲ هزار بی سواد مربوط به قشر زنان است. البته برخی منابع غیر رسمی از آماری بیش از ۱۷ هزار نفر بی سواد در شهرستان شوش خبر می دهند. سازمان های مربوطه در خصوص رفع بی سوادی مرتب از لزوم برنامه ریزی همگانی و همکاری بین سازمانی می گویند اما تا کنون این اظهارات جامه عمل به خود ندیده است.

اخیرا امام جمعه شوش نسبت به تعداد بالای بی سوادان شوش هشدار داد و گفت: ۱۷هزار بی سواد در شوش و شاوور در شان این شهرستان نیست.

حجت الاسلام والمسلمین امام افزود: مسئولان مربوطه باید تلاش مضاعفی در ریشه کن کردن بی سوادی داشته باشند.

وی از مسئولان به ویژه بخشداران، جهاد کشاورزی، بهداشت ودرمان، بهزیستی، کمیته امداد و دهیاران که با مردم به ویژه روستاییان ارتباط دارند، خواست در این زمینه کمک و افراد بی سواد و کم سواد را شناسایی کنند تا این معضل ریشه کن شود.

زنگ خطر

عدنان غزی سرپرست فرمانداری این شهرستان نیز با اشاره به اهمیت موضوع آموزش و پرورش و سواد آموزی گفت: در اهمیت این امر، همین بس که اولین آیه ای که برپیامبراکرم (ص) نازل شد با خواندن بوده و در قرآن کریم نیز تاکیدات زیادی بر فراگیری علم و دانش شده است.

غزی به زنگ خطر آمار بی سوادی زنان در شهرستان شوش اشاره کرد و گفت: سواد بانوان باید مورد توجه تمامی دستگاه ها قرار گیرد.

وی از آموزش و پرورش و نهضت سواد آموزی خواست تا با ارائه راهکارهای تشویقی نسبت به سواد دار کردن افراد بی سواد جامعه اقدامات لازم را انجام دهند.

سرپرست فرمانداری شهرستان شوش گفت: تمامی دستگاه ها باید ضمن شناسایی افراد بی سواد مجموعه خود نسبت به فراهم کردن زمینه آموزش و یادگیری این افراد تلاش جدی انجام دهند.

وی گفت: اگر بخواهیم موجبات توسعه و پیشرفت کشور را فراهم کنیم در اولویت نخست باید به موضوع آموزش و پرورش کشور توجه ویژه صورت گیرد.

غزی بر شناسایی افراد بی سواد با همکاری ادارات بهزیستی، شوراهای اسلامی و همچنین مرکز بهداشت شهرستان شوش در راستای سواد دار کردن این افراد تاکید کردند.

مردم باید بخواهند

اما حل موضوع گویا به این سادگی نیست. بخشداران برای حل این مسئله هزینه ای در نظر نگرفتند. بخشدار مرکزی شهرستان شوش در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: مسئله تنها با فرهنگ سازی قابل حل است.

علی سرپرست افزود: ما تنها کاری که می توانیم بکنیم برای شوراهای روستاها و دهیاران جلسات توجیهی بگذاریم. باید روی فرهنگ سازی کار کرد و روش دیگری نمی تواند کارساز باشد. مردم خودشان باید هوشیار شوند و به اهمیت تحصیل پی ببرند.

ما تنها نمی توانیم

عبدالامیر خنیفر، رئیس آموزش و پرورش شوش نیز در این باره توضیح داد: حل مسئله بی سوادی در شوش نیاز به همت جمعی دارد و آموزش و پرورش به تنهایی توانایی حل چنین مشکلی را ندارد.

وی همچنین یاداور شد: باید طی مشارکتی همگانی از سوی سازمان های مختلف و تخصیص بودجه ای خاص برای این موضوع وارد برنامه ریزی دقیق و مدون برای حل این مشکل بشویم.

رئیس آموزش و پرورش شوش در این باره همچنین گفت: بخشداران شوش و شاوور با هماهنگی و تخصیص اعتبارات و با کمک دهیاران برای شناسایی افراد بی سواد و تعیین جلسات می توانند نقش بسیار موثری در این زمینه ایفا کنند.

اکنون بهتر از بعد

 با اینکه سالها از مسئله بی سوادی در شهرستان شوش می گذرد اما مسئولان هنوز از لزوم تشکیل جلسات برای حل آن سخن می گویند. آمار بی سوادی و کم سوادی رو به افزایش و مسئولان همچنان به وفاقی برای حل آن نرسیدند.

شهرستان شوش که از محورهای اصلی در بخش های مختلفی ازجمله کشاورزی، گردشگری و مذهبی به شمار می رود، در حوزه توسعه انسانی و تربیت نیروهای خلاق و زبده در فقر به سر می برد.

نبود برنامه ای مدون برای شناسایی بی سوادان و اتخاذ برنامه برای رفع این مشکل بدون شک تبعات اجتماعی به همراه دارد که اگر مسئولان اکنون هزینه نکنند بعدها مجبورند هزینه ها را جای دیگر خرج کنند.

 

منبع: مهر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار